8 Reacties

24 dagen geleden

Ik slik ook mama tabletten met foliumzuur. De vorige zwangerschap 9 maand geslikt.......

24 dagen geleden

Waar heb je dat precies gelezen of gehoord? De reden waarom je na ongeveer 11-12 weken kunt stoppen met foliumzuur, is omdat de neurale buis (de structuur die de hersenen en het ruggenmerg vormt) zich in de eerste weken van de zwangerschap ontwikkelt. Na 12 weken is de ontwikkeling van de neurale buis voltooid, waardoor extra foliumzuur meestal niet langer noodzakelijk is... Het is na die periode dus niet schadelijk. Zolang je de aanbevolen dosering volgt (meestal 400-500 microgram per dag), zou er geen nadelig effect zijn. Veel prenatale multivitaminen bevatten trouwens ook foliumzuur, en deze kunnen doorgaans gedurende de hele zwangerschap worden ingenomen. Ik slik dan ook gewoon Compleet zwanger van Davitamon :)

24 dagen geleden

Ik zie dat ik gelukkig folaat slik en geen foliumzuuur (synthetisch). Foliumzuur na 12 weken kan slecht zijn Ivm een strakke tongriempje. Ik heb het op verschillende forums gelezen van moeders met die ervaring (weet niet meer waar). Dank jullie wel in ieder geval!

24 dagen geleden

Ik slik alleen de aanbevolen vitamine D en Calcium. Ik vind het niet nodig om andere suplementen te slikken, zonder dat daar een reden voor is bijv vitamine tekort. Ben gestopt met foliumzuur toen ik 10 weken was. Ik lees ook dat het langdurig slikken na 10 weken de kans op obesitas bij je kind kan vergroten, maar weet niet hoe betrouwbaar dat onderzoek is. Als het niet meer nodig is, ga ik de risico's niet opzoeken.

24 dagen geleden

Reactie op Patriciaph

Ik slik ook mama tabletten met foliumzuur. De vorige zwangerschap 9 maand g ...
Ja precies, ik hier ook. Mama vitamine van Davitamon met calcium, vitamine d en foliumzuur. Verloskundige zei ook helemaal goed en heb het bij mijn vorige zwangerschap ook 9 maanden geslikt

23 dagen geleden

Volgens mij komt het verhaal van onderzoeken die zouden laten zien dat kinderen een hoger risico hebben op obesitas als de moeder langer foliumzuur slikt. Ik geloof niet dat het hard bewezen is, maar zeker weten doe ik het niet. Ik slikte alle supplementen los en ben nu gestopt met foliumzuur. Ik gebruik nog vitamine D en omega 3 (wij eten thuis geen vis).

23 dagen geleden

Ik heb geen betrouwbare onderzoeken kunnen vinden over de foliumzuur en obesitas associatie. Er is zelfs een studie die juist een associatie laat zien met minder obesitas, maar ook die studie is niet van geweldige kwaliteit. Ik blijf gewoon de multivitamine met foliumzuur slikken.

23 dagen geleden

Hi, ik heb aan mijn verloskundige gevraagd of het klopt dat foliumzuur na 12 weken schadelijk is omdat ik het ook hier en daar op forums heb gelezen. Conclusie, dit klopt niet! Je kunt het gewoon blijven slikken. Het is niet nadelig voor je kindje.