8 Reacties

8 dagen geleden

Ik ben begin april uitgerekend, en vanaf week 10 bezig gegaan met zoeken, ben nu met 2 gastouders in gesprek, wij kiezen voor een gastouder ivm ons werk, we beginnen allebei vroeg, dagverblijven gaan meestal pas tegen 7 uur half 8 open. Ik merk toch dat veel vol zitten, of een wachtlijst hebben van 2 jaar

8 dagen geleden

Toen ik zwanger was van ons zoontje (toen uitgerekend okt '23) ben ik eerst gaan oriënteren op internet: wat is er allemaal in de buurt? Rond gaan vragen naar ervaringen van anderen (die ervaring kan voor jou natuurlijk anders zijn, meer even rondvragen kan nooit kwaad denk ik). Wij hebben een kdv gevonden. Zij was eerst gastouder en is nu zo groot geworden dat ze een kdv heeft/is met personeel, maar wel de flexibiliteit van een gastouder. Met mijn werk in ze zorg is dit top. Ik denk dat het voor iedereen verschillend is of een gastouder of kdv bij je past. Kijk goed naar je werk (werk je regelmatig of niet?), wat vind je belangrijk in de opvoeding, hoever wil je er voor rijden of juist op loopafstand, ect... Ik was 20 weken zwanger toen we ons inschreven en dit was nog optijd (noorden van het land). Maar ik hoor vaak dat je op veel plekken dan al te laat bent... Ons volgende kindje (uitgerekend april '25) kan gelukkig gewoon mee naar de opvang van zijn/haar broer ☺️

8 dagen geleden

Ik ben nu bijna 13 weken. Ik heb al wel wat rondleidingen gehad, alleen ben ik van plan 9 maanden verlof op te nemen.. weet dus niet of aanmelden dan zinvol is. Maar voor ons helpen rondleidingen wel met bepalen welke opvang het gaat worden!

8 dagen geleden

Ik heb gelijk toen ik wist ingeschreven, voor de maandag is er pas dec 2025 plek bij ons en dan heb ik al voorrang omdat mijn dochter er zit. Maar misschien verschilt dit per regio

8 dagen geleden

Wij hebben ons direct ingeschreven, kindje kan pas eind aug 2025 terecht. Ik heb geluk dat ik mijn ouderschapsverlof in 1 keer kan opnemen en daarna vakantie kan opnemen, anders hadden we een probleem… Wij hebben gekozen voor kinderdagverblijf omdat er op ons dorp maar 2 zitten en we anders 20 - 30 minuten door de spits moeten naar een grotere stad voor opvang. Dat redden we gewoon niet met ons werk. Gastouders zijn ook niet echt populair hier in de regio dus weinig keuze. We kiezen voor volledige opvang, laten geen opa’s en oma’s oppassen omdat we niet vast willen zitten aan zo’n verplichting

8 dagen geleden

Wij kiezen voor een gastouder vanwege huiselijke sfeer en kind kan zich hechten aan één persoon waar wij ons ook prettig bij voelen. Ook meer persoonlijke aandacht / rekening houden met voorkeuren ouders tov kdv, wat wij zo horen van vrienden en buren die naar kdv gaan. Wachtlijst is bij meeste gastouders een jaar. Bij een gastouder bureau helpen ze je een goede match te vinden, maar wij zijn gewoon zelf gaan bellen en kennismaken. Bij vier geweest en gekozen voor de beste klik.

8 dagen geleden

In BE: ik heb pas 2 dagen opvang vanaf oktober 2025. En pas 4 dagen vanaf januari 2026. Dus ik zit sowieso dik in de shit.

8 dagen geleden

Toen we de vitaliteitsecho hadden gehad, hebben we meteen de inschrijving gedaan. Onze jongste zit op de bso, dus met een beetje geluk kan de kleine ook terecht bij dezelfde opvang. We gaan het tzt zien, anders wordt het goochelen met ouderschapsverlof.