29 Reacties

21 dagen geleden

Ik ben nu voor de tweede keer in verwachting. Bij mijn eerste kindje ben ik na 4 dagen bv (3 dagen kraamhotel en 1 thuis) overgestapt op fulltime kolven tot 6 mnd. De overstap naar kolven heb ik toen vooral gemaakt omdat het mij niet lukte om aan te laten happen zonder hulp. Mijn kraamhulp thuis gaf mij hierin alleen maar meer onzekerheid ipv steun. Nav mijn eerste ervaring, waar ik de lat voor mijzelf tot de hemel zo hoog legde, heb ik mij voorgenomen om nu borstvoeding te proberen en als het niet lukt verder te gaan met kv. Ik ga mijzelf niet opnieuw de druk van al dat kolven opleggen. Ik ben benieuwd of ik mij aan dit voornemen kan houden. Ik weet nog goed wat de invloed van je hormonen is EN hoe goed mijn dochter het deed op bv. Toen ik over ging op kv werd ze gelijk wel verkouden ed.

21 dagen geleden

Voor de tweede keer in verwachting en bij de eerste 2 weken borstvoeding gegeven. Nooit weer, vond het vreselijk😂. Maar dat is heel persoonlijk.. ik had er mentaal erg last van en kreeg er ook nog eens een fikse borstontsteking bovenop waardoor ik opgenomen werd in het zkh.. dus voorgenomen bij de tweede gelijk kv te gaan geven, helemaal nu het blijkt dat wij een tweeling verwachten.🙈 Ik hoor ook hele positieve verhalen hoor en bv zal natuurlijk altijd beter zijn! Je moet echt heel erg bij jezelf blijven, naar jezelf luisteren. De huidige maatschappij (vind ik) drilt het geven van bv er echt in. Je bent geen mindere ouder door geen bv te geven.😉

21 dagen geleden

Ik heb bij mn oudste zoon borstvoeding gegeven tot hij 6 weken was de middelste heeft het niet gehad. De jongste 4 weken ongeveer en daarna tijd fulltime gekolfd tot mn ex de melk weg wouw gaan gooien omdat ik zoveel productie had ben ik daar mee gestopt. Nu bij mij 4e kindje met een andere man ga ik het weer proberen. Met wel het oog op lukt het niet stop ik gelijk ik heb nog drie kinderen lopen en soms 5 dan wil ik dat gevecht niet aan gaan.

21 dagen geleden

Ik vind het ook een persoonlijk iets. Ik heb een zoontje van 22 maanden en geef nog steeds savonds alleen borstvoeding en ik geniet er echt heel erg van. Het kwam heel moeilijk op gang in het begin maar ik wilde het sowieso 3 maanden proberen en nu zijn we bijna 2 jaar verder. Niks is beter dan borstvoeding werd mij in het begin gezegd. Belangrijke voedingsstoffen die niet in kunstvoeding zitten. Ben er ook van overtuigd dat daardoor mijn zoontje een goede weerstand heeft! Ik wil het bij de volgende zeker weer doen maar misschien wel wat meer kolven.

21 dagen geleden

Het is helemaal oké als je geen borstvoeding wil geven en het is ook oké als je dit wel wil doen, of ermee gaat starten. Het is absoluut geen falen als je ermee start en er na een 1 dag of paar dagen/weken achter komt dat het toch niet fijn is of het niet lukt. Met je kindje komt het echt wel goed met flesvoeding. Er zitten wel voordelen aan borstvoeding, want flesvoeding is generiek en borstvoeding op maat voor je kindje. Maar als je er zelf heel ongelukkig, naar en misselijk van bent...dat is ook niet goed voor de gezondheid van jullie beiden. En ...ik ben van baby af geadopteerd en heb geen borstvoeding gehad en ben ook prima door het leven gekomen. Doe waar jij je goed bij voelt!!!

21 dagen geleden

Ik ben zelf 2 weken geleden gestopt na mijn zoontje 26 maanden bv te hebben gegeven. Ik was in het begin van plan de 3 maanden te halen en daarna door de voordelen en de fijne momentjes dat doel steeds bij gesteld en zelfs los gelaten omdat het in de loop der tijd zo vanzelf ging. Ik vond de eerste weken/maanden het pittigst. Als je bv wil gaan proberen kan ik daardoor aanbevelen om een bv te volgen en wanneer je uiteindelijk bv geeft zo snel mogelijk bij een lactatie kundige aan de bel te trekken als het niet lukt/pijn doet. In tegenstelling tot een (groot) deel van de kraamverzorgenden hebben zij zeer veel kennis en ervaring omtrent bv en kunnen zij gericht veel tip en aanwijzingen geven. Dat heeft mij enorm geholpen!

21 dagen geleden

Bij mijn eerste niet gedaan, en nu weer niet van plan. Gelukkig maar, want ik had bij de eerste ook helemaal geen melkproductie, stuwing, oid… Kunstvoeding helemaal prima voor ons!!

21 dagen geleden

Reactie op Fleurstweedeavontuur

Ik ben zelf 2 weken geleden gestopt na mijn zoontje 26 maanden bv te hebben ...
Ik kan mijn bericht niet meer aanpassen maar er had borstvoedings cursus moeten staan ipv bv 😁

21 dagen geleden

Bij mijn dochtertje 9 maanden zonder problemen borstvoeding kunnen geven waarna het dmv natuurlijk verloop terug liep. Heb ook een kolfconsult gedaan, dat kan ik je ook aanraden. Er kwam een lactatiekundige met een stuk of 8 kolven, keek ook naar de vorm van m'n borst etc voor de juiste maat borstschild. Kijk het gewoon aan, kan je sowieso aanraden wel iets van poedervoeding in huis te halen. Mocht het dan niet lukken heb je sowieso iets achter de hand!

21 dagen geleden

Ik heb bij mijn eerste dochter 13 maanden borstvoeding gegeven. Wilde minimaal 6 maanden doen. Maar het ging bij mij vanaf de geboorte soepel. Nooit stuwing, ontsteking of productieproblemen gehad. Maar ik stond er ook heel relaxed in. Ben gestopt toen ze goed vast voedsel at en minder interesse kreeg. Wilde ook stoppen voordat ze dalijk niet eraf wil en m'n shirt omhoog gaat trekken enzo. Bij m'n tweede wil ik weer minimaal 6 maanden doen en daarna zie ik wel hoe 't gaat. Borstvoeding is de beste voeding voor je kindje omdat er antistoffen inzitten en is afgestemd op de behoefte van je kindje. Maar als het niet lukt of je het niet ziet zitten is kunstvoeding een prima alternatief.

21 dagen geleden

Ik wilde absoluut GEEN borstvoeding geven, en ook echt 0 informatie daarover gekregen of opgezocht tijdens mijn eerste zwangerschap. Eindstand kindje op de NICU waarbij dat het enige was wat ik voor haar kon doen anders werd het donormelk van een andere moeder, en uiteindelijk 10 maanden fulltime gekolft + heel af en toe live. Wat ik er mee wil zeggen is dat ik van mening ben dat soms het leven anders loopt als dat je verwacht en dat sommige keuzes ook nog echt niet gemaakt hoeven te worden zo vroeg in de zwangerschap. Uiteindelijk zal je zelf voelen wat het beste is voor jullie situatie!

21 dagen geleden

Ik wel, mijn eerste kindje 7,5 maanden gevoed en had er een haat/liefde verhouding mee. Nu zou ik het liefst wel langer volhouden, want het is zo fijn om op die manier een band met je kind op te bouwen en het is het beste troostmiddel dat er is, lekker bij mama drinken!

21 dagen geleden

Borstvoeding. Omdat dat de beste voeding is voor je kindje en omdat ik lui ben. Ik geef mijn kindje van 17 maanden nog steeds 1-2x p.d. de borst. Na een spoedkeizersnede ging het niet vanzelf, heb veel gekolfd 2 dagen in het ziekenhuis. Ik had gelukkig donormelk. Op dag 2 kwam mijn eigen lactatiekundige langs en op dag drie ging het al gewoon goed. Heus harde plekken gehad (koelen!) en zere tepels (Gelpads! Lanoline! Wasbare zoogcompressen!) maar niets onoverkomelijk. Daarnaast heb ik de allerliefste en supportende partner. Hij was veel thuis en heeft me compleet gepamperd. Voor borstvoeding heb je echt veel rust en support nodig en positiviteit. Van bv kun je heel onzeker worden, soms zit je 3 uur achtereen te voeden en lijkt het nooit genoeg, maar dat is allemaal normaal. Je kindje weet 100% wat het wil en jij moet daaraan toegeven. Na een paar weken is het dan echt een tweede natuur. En je hoeft nooit maatschepjes te tellen, flesjes af te wassen, ml af te lezen en een hele tas aan spul mee te nemen.

21 dagen geleden

Reactie op LisaDeEerste

Bij mijn dochtertje 9 maanden zonder problemen borstvoeding kunnen geven wa ...
Als je je zinnen hebt gezet op het geven van borstvoeding is kunstvoeding in huis halen juist af te raden. Het is veel te makkelijk om het er dan maar bij te pakken vanwege onzekerheid, terwijl het dus waarschijnlijk niet nodig is. Zodra je aan kunstvoeding begint, gaat de kans dat borstvoeding nog lukt snel achteruit. Als je maar enigszins twijfelt, bel dan gelijk een lactatiekundige.

21 dagen geleden

Bij mijn dochter wou ik zó graag borstvoeding geven... Ik had echter wel een pittige bevalling gehad en daarna was ik mentaal flink van de kaart. We hebben het geprobeerd maar het lukte niet. Aanhappen ging niet goed, bloedende tepels, te weinig productie, mentaal aan de grond. Ik baalde er echt van, voelde me geen goede moeder. Toen we de kunstvoeding gingen gebruiken merkte ik dat er een stuk rust kwam in huis, in onze nieuwe situatie met een kleintje. Ik ben nu dus in verwachting van de tweede. Graag wil ik weer borstvoeding proberen, maar als het niet lukt gaan we niet zo lang "proberen". Want mentaal wat beter zijn is toch echt wel veel waard. Voor mij, maar ook voor ons gezin! Er zijn dus naar mijn mening verschillende redenen waarom je wel of geen bv wil geven. Kijk naar je eigen situatie, vraag ook advies van anderen als het je allemaal wat veel wordt. Jij weet het stiekem het best. ❤️

21 dagen geleden

Reactie op Sjonniedetweede

Bij mijn dochter wou ik zó graag borstvoeding geven... Ik had echter wel ee ...
Mijn dochter heeft een fantastische weerstand trouwens.. ook met kv.

21 dagen geleden

Kunstvoeding hier. Bij mijn eerste heb ik het 1 dag geprobeerd. Maar ik had enorme pijn. Ook kolven deed enorme pijn. Volgens de vroedvrouwen was dit abnormaal. Dus no way dat ik nu bij mijn tweede het nog maar ga proberen.

21 dagen geleden

Ik ga het weer proberen. Bij de eerste was het 6 maand lang drama, daarna fulltime gekolfd tot hij 1.5 was. Ik hoop dat het bij de tweede wel goed gaat. Want kolven fulltime vond ik zo zo pittig

21 dagen geleden

Ik wil borstvoeding proberen maar ik slik medicatie die invloed kan hebben op de productie van borstvoeding/ melkproductie dus is even afwachten of het lukt. Lukt het niet dan is dit ook prima

21 dagen geleden

Borstvoeding geprobeerd bij eerste kindje maar niet gelukt. Ik heb fulltime gekolfd tot 10 maanden ongeveer. Toen had ik nog genoeg voorraad om tot zijn eerste verjaardag te overbruggen