64 Reacties

3 jaar geleden

Heey dit zijn wat dingen die in mijn plan staan. - geen mannelijke arts, al ...
Lijkt heel erg op de mijne

3 jaar geleden

Ik heb veel ook van wat hier staat, ik heb ook nog dat ik de baby zelf wil aanpakken

3 jaar geleden

Pijnbestrijding als ik erom vraag. Ik zou wel gek zijn om meer pijn te lijd ...
Ik wil graag proberen zonder pijnbestrijding vanwege de nadelige gevolgen. Het lijkt me niks dat ik liggend gebonden ben aan bed (ik wil kunnen bewegen als ik daar behoefte aan heb) en sommige pijnbestrijding heeft invloed op het bewustzijn van je kindje, waardoor er risico's aan verbonden zitten. Begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet perse tegen en als ik het nodig heb tijdens de bevalling, zal ik er zeker om vragen, maar mijn insteek is om te proberen zonder! Verder wil ik graag thuis bevallen (daar is natuurlijk ook geen mogelijkheid tot medische pijnbestrijding). Ik heb in mijn geboorteplan wel zaken neergezet waar in het ziekenhuis rekening mee moet worden gehouden, voor als ik toch naar het ziekenhuis wil/moet. Ik heb er trouwens in gezet dat ik de voorkeur heb voor juist geen knip (tenzij medisch noodzakelijk), omdat ik ook had begrepen dat het herstel hiervan veel langzamer en pijnlijker is dan bij uitscheuren!

3 jaar geleden

Reactie op Mayke89

Zeker, maar als je een totaal ruptuur hebt heb je er op de lange termijn we ...
Zo’n plan is toch voor “hoe wil ik het in het gunstigste geval”? Een vacuümpomp is medische noodzaak, dan gaan ze inderdaad gewoon met die schaar aan de gang. Maar als die vacuüm niet nodig is, kan je best aangeven dat ze niet preventief hoeven te knippen en dat je liever gewoon scheurt.

3 jaar geleden

Mijn Geboorteplan is heel simpel. Waarschijnlijk loopt alles toch anders dan "gepland". Baby zelf aanpakken tijdens geboorte. Direct huid op huid contact. Indien keizersnede mijn man overal bij betrekken en bij de baby blijven, en hij dan direct huid op huid (als ik dat zelf niet kan) Evt badbevalling. Maar ik wil alles pas beslissen op het moment zelf aangezien je nooit weet hoe alles gaat verlopen.

3 jaar geleden

Reactie op Cs1993

Knip lijkt in mijn ogen gecontroleerder 🤷‍♀️ gedachte van in te scheuren e ...
Ik las dat een scheur sneller geneest, omdat een knip vaak door meerdere lagen gaat. Daar staat tegenover dat een scheur de foute kant kan uitscheuren en voor bv infectieproblemen kan zorgen, terwijl een knip gecontroleerd is.

3 jaar geleden

Het is mij derde en net als bij de andere 2 heb ik geen plan, het loopt toch anders

3 jaar geleden

Pijnbestrijding als ik erom vraag. Ik zou wel gek zijn om meer pijn te lijd ...
Ik zou het zonder willen proberen. Mijn mama vertelde dat je dan echt voelt dat je je kindje gekregen hebt en dat die band er dan ook ineens is. Verder las ik ook dat er nadelen zijn aan pijnbestrijding en die wegen voor mij niet op tegen pijn. Maar ik weet ook wel dat als het te veel pijn doet of de gynaecoloog me aanraadt de prik te nemen, dat ik het wel zal doen.

3 jaar geleden

Reactie op Roslyn

Ik wil liever geen pijnbestrijding, omdat het persen met pijnbestrijding va ...
Dan zal ik de uitzondering zijn op dit gebied. Ik vond de ruggenprik echt ik zoo feest! Eerste 7 a 8cm, ging prima. Maar toen bleef ik daar vervolgens op hangen.. En ik hield t niet meer! T werd steeds heftiger, maar mn ontsluiting ging niet verder. Was in het ziekenhuis, omdat mn zoontje in t vruchtwater gepoept had, dus had ineens de optie om een ruggenprik te nemen. Dat gedaan, wel in combinatie met weeenopwekkers en toen zat ik vrij snel op de 10cm en met een half uur persen was hij er uit! Bij persen hadden ze wel de ruggenprik uitgezet, zodat ik de persweeen voelde en daar dus op kon persen. Naweeen heb ik geen last van gehad, ik heb ze niet gehad of in ieder geval niet waargenomen. Deze keer laat ik het net als vorige keer op me afkomen. Zet alles klaar voor een thuisbevalling en ook voor een ziekenhuis bevalling en dan zie ik wel wat ik op dat moment wil of hoe het loopt. Dingen als huid op huid contact wordt sowieso door het ziekenhuis waar ik zou bevallen en mn verloskundige gedaan. Dus dat hoef ik niet apart af te spreken. Navelstreng uitkloppen vind ik belangrijk. De rest volgt zichzelf 😊

3 jaar geleden

Ik snap niet zo goed dat vrouwen ervoor kiezen om geen geboorteplan te maken, omdat het toch anders loopt dan gepland. Geen oordeel, ik kan me het gewoon niet zo goed voorstellen! In mijn beleving schrijf je in een geboorteplan ook niet uit hoe je het verloop van je bevalling zou willen (want dat loopt natuurlijk altijd anders dan je denkt), maar wat belangrijk en helpend voor je is om je bevalling zo goed mogelijk door te komen. Zo schrijf ik bijvoorbeeld niet in mijn geboorteplan dat ik bijvoorbeeld op een baarkruk wil bevallen (want: geen idee of ik dat fijn ga vinden en in veel scenario's zal dat helemaal niet kunnen), maar wel dat ik - zolang het medisch verantwoord is - de mogelijkheid wil hebben om in een andere houding te bevallen dan liggend. En dat ik er bijvoorbeeld de voorkeur voor heb om alleen mensen in de kamer te hebben die noodzakelijk zijn en dus geen artsen in opleiding of stagiaires. Dat zijn dingen waar de verloskundige/gynaecoloog rekening mee kan houden zonder dat ik dat nog tijdens m'n bevalling moet gaan uitleggen!

3 jaar geleden

Op nummer 1 van mijn plan: Bewegingsvrijheid... vorige keer slecht gelukt door inleiding..

3 jaar geleden

Reactie op Cheeell

Ik snap niet zo goed dat vrouwen ervoor kiezen om geen geboorteplan te make ...
Hier juist totaal geen bezwaar tegen stagiaires, art-assistenten etc. Dus zou daar niet speciaal een bevallingsplan voor hoeven te hebben.

3 jaar geleden

Reactie op Cheeell

Ik snap niet zo goed dat vrouwen ervoor kiezen om geen geboorteplan te make ...
Persoonlijk heb ik weinig dingen die ik perse wil die niet al standaard gebeuren. Geen extra wensen, dus ook geen geboorteplan nodig. Ik had bij mn vorige bevalling bijvoorbeeld een stagiaire als verloskundige in het ziekenhuis die ik niet kende. Ik heb daar serieus geen enkel bezwaar tegen. Denk dus dat het vooral daar aan ligt of je wel of niet een geboorteplan maakt.

3 jaar geleden

Reactie op ENF

Persoonlijk heb ik weinig dingen die ik perse wil die niet al standaard geb ...
En zaken als bijvoorbeeld huid op huid contact na de bevalling (even er vanuit gaande dat je dat wilt, correct me if I'm wrong!), daarvoor maak je dus geen geboorteplan? Ik weet dat bijvoorbeeld dat redelijk standaard is. Maar ik heb ook verhalen gehoord waarin hier in het ziekenhuis niet echt waarde aan werd gehecht, dus ik heb ervoor gekozen om dat soort zaken ook in m'n geboorteplan te zetten. Maar wie weet blijkt dat dus een beetje overbodig.

3 jaar geleden

Reactie op Cheeell

En zaken als bijvoorbeeld huid op huid contact na de bevalling (even er van ...
Owjaa snap ik dat je het dan goed duidelijk wil hebben!! Huid op huid direct na de bevalling en daar goed de tijd voor nemen en borst happen wil ik ook. Heb ik vorige keer in het ziekenhuis, zonder plan, ruim de tijd voor gekregen. Ging allemaal automatisch en van de verloskundige weet ik dat ze dit belangrijk vinden. Mijn vorige bevalling werd medisch, wilde eigenlijk thuis bevallen en had weinig tot geen rekening gehouden met t feit dat t medisch kon worden 🙈. Met de verloskundige wist ik dat we op 1 lijn zaten, maar bij t ziekenhuis wist ik dit niet. Ook geen bezoek ter oriëntatie gedaan toen, want ik zou toch thuis bevallen. Maar alles verliep uiteindelijk super soepel, ik kon alles zelf beslissen en vandaar dat ik denk het komt deze keer ook goed en ik hoef van te voren daar niet over na te denken.

3 jaar geleden

Hands off bad bevalling. En alleen bij uiterste nood ingrijpen. Gewoon lekker thuis zonder poespas.

3 jaar geleden

Reactie op Jerassy

Hands off bad bevalling. En alleen bij uiterste nood ingrijpen. Gewoon lekk ...
Exact dit 🥰, minus het bad dan hahahaha, die heb ik niet.

3 jaar geleden

Ik ben bij de eerste ingeleid omdat mijn bloeddruk ineens te hoog was. Maar ze hebben alleen paar dingetjes gevraagd en had mijn geboorteplan dus voor niks op papier gezet. Ook nu heeft verloskundige paar dingen gevraagd en ik zet niks op papier want mijn ervaring is dus, ze gaan het toch niet uitgebreid lezen.

3 jaar geleden

Reactie op Nikietje

Ik ben bij de eerste ingeleid omdat mijn bloeddruk ineens te hoog was. Maar ...
Ik ben ook ingeleid en bij mij was geboorteplan op whiteboard in mijn kamer gehangen en elke nieuwe shift keek hier trouw op. dus heb wel goede ervaringen met het lezen van geboorteplan

3 jaar geleden

Reactie op LauraHM85

Hoi! Vraagje, waarom wachten met mutsje? Even benieuwd wat daar dan het eff ...
Dat heeft te maken met de geur die zorgt voor oxytocine aanmaak. Doordat het hoofdje dicht bij je neus ligt neem je dat op. Dat zorgt weer voor een natuurlijk proces voor het loslaten van de placenta. Daarnaast zorgt de geur ook voor een goede hechting. Vaak spuiten ze heel snel na je bevalling oxcytocine in je been zodat je placenta loslaat. Qua kou ligt je kindje toch huid op huid met een deken op je waardoor je kindje niet afkoelt 🤗