64 Reacties

3 jaar geleden

Ik lees bij de meeste reacties . Huid op huid. Waarom is dit zo belangrijk?

3 jaar geleden

Pijnbestrijding als ik erom vraag. Ik zou wel gek zijn om meer pijn te lijd ...
pijnbestrijding is niet altijd helemaal zonder gevolgen voor het kind. wanneer je bevalling lang duurd kan bijv bij morfine dit op de ademhaling van het kind slaan, of bij een ruggenprik kun je koorts ontwikkelen en hierdoor wordt het kind ook warm en wordt het gezien als een risico factor voor een verdenking infecfie, hierdoor kan bijv je kind opgenomen moeten worden voor anti biotica

3 jaar geleden

Reactie op sam20197

Ik lees bij de meeste reacties . Huid op huid. Waarom is dit zo belangrijk? ...
Het eerste uur na de bevalling wordt het gouden uur genoemd. Niet alleen is huid op huid contact belangrijk voor de hechting tussen jou en de baby, het stabiliseert ook de baby zijn hartslag, temperatuur, suikerwaarden, enzovoort. En het stimuleert de reflexen; zo gaat je kindje automatisch op zoek naar de borst. Dat laatste is belangrijk om de borstvoeding goed op gang te brengen. Plus, wat eerder is benoemd, door de geur van je baby (die geblokkeerd wordt door kleding) maak je oxytocine aan en dat heb je nodig voor een goede uitdrijving van de placenta en beperken van bloedverlies.

3 jaar geleden

Dat heeft te maken met de geur die zorgt voor oxytocine aanmaak. Doordat he ...
Ah top, dank voor je reactie! Ik ga helemaal voor het golden hour, ons met rust laten het eerste uur, huid op huid enz maar deze had ik nog niet eerder gehoord. Zal het nog even met mijn vk bespreken!

3 jaar geleden

Reactie op Mayke89

Zeker, maar als je een totaal ruptuur hebt heb je er op de lange termijn we ...
Mij hebben ze een totaal ruptuur geknipt vanwege ademnood bij onze zoon en vacuümpomp, was grote spoed bij (keizersnede kon niet meer),nu na 2 jaar nog steeds pijnlijk als je erop drukt en het is echt lelijk, dus als ik de keus had gehad was ik liever flink ingescheurd. Maar ieder zo zijn mening

3 jaar geleden

Reactie op Cheeell

Het eerste uur na de bevalling wordt het gouden uur genoemd. Niet alleen is ...
Ok bedankt, dat wist ik niet.

3 jaar geleden

- pijnbestrijding - geen staigeres

3 jaar geleden

Vanmorgen gesprek gehad in het ziekenhuis; * geen bezoek in het ziekenhuis * navelstreng uitkloppen (zh gaf aan dit al standaard te doen, in overleg wanneer deze doorgeknipt gaat worden) * stagiaire in overleg (ligt eraan welk jaar en ervaring) en hoe ik de bevalling ervaar (eerste kindje) * papa de navelstreng doorknippen * cordring gebruiken. Niet de klem uit het kraam pakket (heb er 2 besteld dus die nemen we mee) * ik wil liever geen knip / vacuümpomp (ze gaf al aan dat dit alleen gedaan wordt als het niet anders kan en dan alsnog in overleg) * pijnstilling wanneer ik er om vraag en dan ook zsm en niet nog een half uur wachten. (Dan bekijken of het een pomp wordt of ruggenprik) * aanwijzingen geven mbt persen wanneer het mezelf niet goed lukt en Om evt schade te voorkomen)

3 jaar geleden

Oh en golden hour wordt ook standaard gedaan vertelde ze.

3 jaar geleden

Reactie op marr-27

Vanmorgen gesprek gehad in het ziekenhuis; * geen bezoek in het ziekenhuis ...
Wat is een cordring en wat zijn de voor en nadelen in vergelijking met een navelklem? 😇

3 jaar geleden

Mij hebben ze een totaal ruptuur geknipt vanwege ademnood bij onze zoon en ...
Mij hebben ze ook flink ingeknipt en na 4 jaar ook nog steeds last van. Cosmetisch zit het mij ook flink dwars. Het is er niet mooier op geworden zeg maar 🙁 kwam wel in aanmerking voor een correctie maar dat wilde ik niet. Dus bij deze ook liever scheuren hoor 🤐

3 jaar geleden

Reactie op marr-27

Vanmorgen gesprek gehad in het ziekenhuis; * geen bezoek in het ziekenhuis ...
Wat zeiden ze op zsm pijnbestrijding? Toen ik het vroeg stond de anesthesist toch echt op de OK en kan dan niet alles uit z’n handen laten vallen voor een barende vrouw. Achteraf blij dat die op de OK stond want toen die kwam had ik al even 10cm.

3 jaar geleden

Heey dit zijn wat dingen die in mijn plan staan. - geen mannelijke arts, al ...
Waarom geen oxytocinespuit? Kan dit nadelen hebben? Ik heb er zelf niet bij stil gestaan, bij mijn eerste hebben ze die gewoon toegediend zonder te vragen... dus ik ben wel benieuwd!

3 jaar geleden

Reactie op Cs1993

Knip lijkt in mijn ogen gecontroleerder 🤷‍♀️ gedachte van in te scheuren e ...
Herstel is bij een scheur altijd beter, juist omdat een scheur niet recht is. Hierdoor kunnen ze hem beter als een puzzel in elkaar passen dan een rechte knip, en kunnen ze veel mooier hechten. Er moet bij mij veel gebeuren willen ze mogen knippen!

3 jaar geleden

Verder niks vastgelegd, ik heb vertrouwen op mezelf en de mensen om mij heen. Het is mijn eerste, dus nul ervaring, maar toch heb ik er een goed gevoel bij😊 alles wat je vastlegt kan alleen maar anders gaan

3 jaar geleden

Reactie op Snoepertje20

Wat is een cordring en wat zijn de voor en nadelen in vergelijking met een ...
Een cordring is een heel klein rubberen ringetje! De navelklem is zo groot vind ik.

3 jaar geleden

Reactie op Mayke89

Wat zeiden ze op zsm pijnbestrijding? Toen ik het vroeg stond de anesthesis ...
Dat ze het niet kunnen garanderen maar wel hun best voor kunnen doen.

3 jaar geleden

Reactie op marr-27

Oh en golden hour wordt ook standaard gedaan vertelde ze.
Ik hoorde juist van de kraamzorg dat dit in de praktijk niet altijd gebeurt in het ziekenhuis, dat je soms haast moet maken omdat iemand anders alweer staat te wachten om de kamer te gebruiken. Dit heeft mij enigzins over de streep getrokken om toch in te zetten op een thuisbevalling.

3 jaar geleden

Reactie op fran-25

Waarom geen oxytocinespuit? Kan dit nadelen hebben? Ik heb er zelf niet bij ...
Omdat er synthetische oxytocine in je wordt gespoten. Dit kan als nadeel hebben dat je borstvoeding (wanneer je dit wilt geven) minder goed op gang komt. En ook kan de het hechting tegenhouden. Natuurlijke oxytocine zorgt namelijk voor de hechting, het 'verliefde' gevoel voor je baby.

3 jaar geleden

Reactie op Tientje90

Omdat er synthetische oxytocine in je wordt gespoten. Dit kan als nadeel he ...
Nog een aanvulling, verloskundige vertelde dat je in veel ziekenhuizen standaard de oxytocinespuit krijgt omdat uit literatuur is gebleken dat je dan minder bloed verliest. Echter likkt dit geen significant effect op het verdere herstel van de kraamvrouw te hebben. Mijn verloskundigepraktijk doet het daarom niet standaard om inderdaad de natuur zijn gang te laten gaan en dit niet te verstoren met de genoemde reden. Maar ze zetten m wel als je bijvoorbeeld een lange uitdrijving hebt gehad en ze verwachten dat je veel bloed gaat verliezen.