36 Reacties

3 jaar geleden

Ik ben 29 weken zwanger en ga pas dinsdag dus hoop dat ik niet te laat ben met gtt test..

3 jaar geleden

Hoi, bij mij is de baby ook aan de grote kant. Ik heb een suikertest gehad en die was helemaal prima. Wij zijn beiden lang en kindje groeit wel gelijkmatig dus het is zoals het is. Geen zorgen aldus de gynaecoloog bij ons!

3 jaar geleden

Ik hoor de laatste tijd heel veel dames die getest worden op suiker! Als de groei van de baby maar iets te groot is word je al getest! Gewoon voor de zekerheid! Goeie zaak natuurlijk! Ons eerste kindje was ook groot... ben toen ook getest toen was er niks mis met mijn suikers! Bij de 2e nu ben ik ook getest! Dit keer ligt de baby weer voor met de groei... weer niks uit de test gekomen! Dus het zegt ook nog allemaal niks! W8 eerst rustig de test af! Zelf nu al een beetje om je suikers denken is altijd goed natuurlijk!!

3 jaar geleden

Hoi! Toevallig ben ik vrijdag bij de VK geweest en ook bij mij sterk vermoeden op zwangerschapsdiabetes. Dit is mijn 2e kindje en bij de 1e bleek ik bij 36 weken ook toch verhoogd suiker te hebben, ondanks eerder goede GTT. Nu moet ik dinsdag opnieuw voor GTT. Ik heb nu vooral een heel hard gegroeide baarmoeder, baby is wat aan de grote kant vooral buik en hoofd. Ik ben nu 27 weken zwanger. Ik maak mij ook wel zorgen maar tegelijk denk ik, als ik mij aan dieet hou en desnoods met insuline het suiker onder controle kan houden. Dan kunnen we hopelijk complicaties voorkomen. Alle suiker en meer verspreid eten vind ik best lastig trouwens. Succes!

3 jaar geleden

Ik ben nu bijna 31 weken, bij 27 weken glucosetest gehad, niks aan de hand gelukkig. Onze kleine loopt ongeveer een week voor op de groei, hebben dus wel extra groeiecho's ivm mijn overgewicht. Grotere baby hoeft niet altijd zwangerschapsdiabetes te betekenen gelukkig

3 jaar geleden

Reactie op Beeb2020

Hoi, bij mij is de baby ook aan de grote kant. Ik heb een suikertest gehad ...
Mijn vriend en ik zijn dus ook beide lang, maar dit werd genegeerd en werd paniekerig gereageerd na de metingen. Daarom komt denk ik ook die angst 😩

3 jaar geleden

Hey, bij ons is de kleine ook aan de grote kant. En mijn suiker was prima, ook de test gedaan in het zh. Niks aan de hand. Verder snap ik wel dat onze kleine groter is, aangezien ikzelf 1.75 ben en mijn partner 1.80! Maak jezelf maar niet te druk 😊

3 jaar geleden

Reactie op olli

Hoi! Toevallig ben ik vrijdag bij de VK geweest en ook bij mij sterk vermo ...
Ah succes dinsdag! Ik heb geen dieet voorgeschreven gekregen maar merk dat ik nu extreem let op wat ik eet. Heb jij tips over dingen die ik sowieso beter kan vermijden? (naast snoep koek ed)

3 jaar geleden

Reactie op ManonDominic

Hey, bij ons is de kleine ook aan de grote kant. En mijn suiker was prima, ...
Bedankt voor je reactie! Hij loopt +- 2 weken voor nu. Dat wachten op de test en daarna de uitslag is gewoon vervelend!

3 jaar geleden

Ik ben 31 weken en had met 26 weken al een suikertest gehad, vorige week groei echo en ik moest nog een keer.. kindje is iets boven gemiddeld, heb gelijk de uitslag gekregen en die was gelukkig weer goed

3 jaar geleden

Wat vervelend dat je zo’n angstig gevoel aan het gesprek overgehouden hebt. Geen zorgen, ik heb ook een te grote baby in mijn buik en ik heb ook geen zwangerschapsdiabetes. En stel dat je wel zwangerschapsdiabetes hebt, dan is dat toch ook niet het einde van de wereld? Wees blij dat je nu gecontroleerd wordt en mocht je het hebben dan ben je er nog op tijd bij. Het is goed onder controle te houden met medicatie en een goed dieet. Geen zorgen maken, dat is echt niet nodig!!!!

3 jaar geleden

Reactie op Chhhhhhh

Ik ben 31 weken en had met 26 weken al een suikertest gehad, vorige week gr ...
Ah gelukkig! Heb je twee keer de suikertest gehad?!

3 jaar geleden

Hier 31 weken en weet sinds een week dat ik zwangerschapssuiker heb...vaak ontwikkeld dit zich pas met 24/26 weken. Bij mij was de hoeveelheid vruchtwater reden tot testen qua groei op de bovenlijn...ik.mag eerst 2 weken kijken doormiddel van zelfmeting (suiker prikken) of ik het af kan met wat meer op eten letten en dus vooral de snelle koolhydraten vermijden..dit zijn koek snoep taart rijst wit brood witte pasta aardappelen frisdrank...ect Het is niet de bedoeling te lijnen..maar wel meer verspreid eten over de dag met 4 meet momenten...verder kan die kleine trouwens niet veel overhouden hiervan hooguit 2 daagjes afstellen op zijn suiker in het ziekenhuis. En je wordt met 38 weken ingeleid... het is meer dat jezelf ook gewone diabetes ryp 2 kan ontwikkelen na de geboorte Geen zorgen maken voor die kleine dus.. succes met de test

3 jaar geleden

Reactie op Mir123

Wat vervelend dat je zo’n angstig gevoel aan het gesprek overgehouden hebt. ...
Is inderdaad niet einde van de wereld, maar vanwege ‘stoornissen’ heb ik moeite met relativeren :) Doe nu al aardig m’n best m’n eetschema om te gooien, wil er zelf alles aan doen. Bedankt voor je reactie :)

3 jaar geleden

Ik heb bij mijn eerste zwangerschap zwangerschapsdiabetes gehad. Mijn zoontje liep erg voor in groei en zou volgens de voorspellingen meer dan 4000 gram worden, misschien zelfs richting de 5000. Ik ben op dieet gegaan, en kon m'n suikers aardig onder controle houden, maar de baby was gewoon erg groot volgens de metingen. Uiteindelijk ben ik ingeleid bij 39 weken (zou eigenlijk bij 38 zijn, maar toen ging de afdeling verloskunde net dicht en verhuizen naar een ander gedeelte van het ziekenhuis). Mijn zoontje bleek echter slechts 3830 gram bij de geboorte! Inleiden was achteraf bezien helemaal niet nodig geweest. Het blijven slechts schattingen. Bij mij is het dus allemaal goed gekomen, en was het eigenlijk storm in een glas water. En er zijn ontzettend veel vrouwen die zonder complicaties grote baby's op de wereld zetten! Het komt vast goed. Veel succes!

3 jaar geleden

Heb paar dagen geleden een suikertest gehad (30 weken), omdat onze baby een week voorloopt qua groei en qua gewicht hoger zit dan gemiddeld. Had een goede uitslag. Mijn familie heeft allemaal grote en zware baby’s (minimaal 9 pond), dus ze wilden het uitsluiten. Dus er zijn geen zorgen, het is gewoon familiair 🤪 Zou mij niet zo druk maken als ik jou was.

3 jaar geleden

Reactie op Suus1977

Hier 31 weken en weet sinds een week dat ik zwangerschapssuiker heb...vaak ...
Wat fijn dat je reageert! Ik wist niet dat de baby er niet veel aan over kan houden, je reactie stelt me wel gerust :) Dankjewel!!

3 jaar geleden

Reactie op CVD-24

Is inderdaad niet einde van de wereld, maar vanwege ‘stoornissen’ heb ik mo ...
Begrijp dat het lastig kan zijn om te relativeren. Helemaal als je iets angstiger aangelegd bent(?). Maar je moet het omdraaien: wat is het ergste dat er kan gebeuren als je wél zwangerschapsdiabetes hebt? Succes! You’ve got this!!!!

3 jaar geleden

Herkenbaar. 20 weken echo was hij aan de grote kant. Toen een GTT gedaan maar alles was prima. Pas een pretecho laten doen (nu 29w) en hij loopt nog steeds een week voor. Maar verder gezond. Ik snap je angst heel goed, ik had dit idd ook maar de test zelf echt valt mee!!

3 jaar geleden

De grootte van je buikbaby is lastig vast te stellen. Bij echo's is er een geaccepteerde foutmarge van ongeveer 30%, ze kunnen dus de ene echo overtuigd zijn dat je baby te groot is en bij de ander stellen dat je baby achterloopt.. de enige manier om echt de grootte van je baby vast te stellen is bij de geboorte. Zolang je dus geen andere speciale omstandigheden hebt hoef je dus niet zoveel met die info te doen. Een gezond lichaam en een gezonde baby zijn op elkaar afgestemd en de baby zal dus niet te groot zijn voor je. Maak je nu dus vooral geen zorgen, probeer te ontspannen en contact te maken met je kindje en te genieten. Zodra je de test hebt gedaan en weer overlegt met je VK weet je meer en ik zou dan ook vooral je angst vraag bij hen neerleggen, zij kunnen je daarbij ook ondersteunen of doorverwijzen.