18 Reacties

3 jaar geleden

Kinkhoest vaccinatie is sinds anderhalf jaar gratis te halen voor alle zwangeren. Vandaar waarschijnlijk bij de eerste zwangerschap nog niet. Beschermt de baby door jou antistoffen al vanaf dag 1 na de geboorte.

3 jaar geleden

Hier moest dat ook verplicht voor mij en mijn man op 28w gebeuren.. kon mij ook niet meer herinneren dat ik dat bij ons zoontje 5jr geleden heb moeten laten doen

3 jaar geleden

Dat is volgens mij pas een paar jaar een ding. Maar het is niet verplicht aldus mijn verloskundige.

3 jaar geleden

De kinkhoest prik is er sinds december 2019, vandaar niet bij je eerste zwangerschap. Hij wordt aan iedere zwangere vrouw aangeraden, ik heb hem ook gehad met 24 weken.

3 jaar geleden

Ik heb ook mijn eerste kindje niet gehad maar 2de hebben mij gezegd als ik wil maar niet moet voor zekerheid is het goed voor jou en je baby ook .

3 jaar geleden

Is sinds kort gratis en je kindje heeft dan een vaccinatie minder nodig zodra ie is geboren. https://rijksvaccinatieprogramma.nl/22wekenprik

3 jaar geleden

Omdat de kinkhoest enting eind 2019 gratis wordt aangeboden aan zwangere vrouwen. Dus waarschijnlijk was die er nog niet bij je vorige zwangerschap. Het is vrij nieuw als je googled

3 jaar geleden

Mijn verloskundige gaf juist aan dat we zelf de keuze mogen maken of we dit wel of niet doen. Het is geen verplichting..

3 jaar geleden

Én je kindje is dan vanaf de geboorte al beschermd tegen kinkhoest, anders zijn ze er de eerste twee maanden nog vatbaar voor (voordat ze zelf hun eerste vaccinatie krijgen)

3 jaar geleden

Ik heb kinkhoest gehad tijdens mijn zwangerschap en had evengoed te weinig antistoffen in me lichaam dus baby zou niet beschermd genoeg zijn, mij werd sterk aangeraden deze evengoed te halen dus meteen gedaan met 22 weken. Lijkt me verschrikkelijk om een kleine baby met kinkhoest te hebben!

3 jaar geleden

Als het gaat om je eigen lichaam of die van je baby, kunnen vaccinaties of medische ingrepen nooit verplicht worden! Je moet er ten alle tijden zelf mee akkoord gaan. Overigens goed om te weten dat de vaccinatie zelf niet nieuw is, ook al wordt hij in Nederland pas sinds 2019 op grote schaal gegeven. In andere landen krijgen zwangere vrouwen 'm al veel langer. Nederland liep hier een beetje in achter :).

3 jaar geleden

Je moet niks. Het is eigen keuze. Sinds 2019 zit de injectie in vaccinatie progamma. Voor die tijd werd deze ook al gegeven, moest je er alleen zelf voor betalen. Andere landen word deze injectie al jaren gegeven. Het advies is om de injectie rond 22 weken te halen. Zodat je lichaam genoeg anti stoffen aanmaakt. Ik heb de injectie met 22 weken gehaald. Geen last gehad van bijwerkingen. Alleen een beetje stijve arm, maar dat is niet gek. Zelf heb ik al klein meisje kinkhoest gehad, was een jaar of 7. Kan het mij nog heel goed herinneren. Je hoest de gehele dag door en niet zomaar hoesten. Maar letterlijk de inhoud van je maag hoest je eruit. Je hebt koorts en ben benauwd. Voeld je algeheel ziek. Spieren rondom je longen gaan pijn doen waardoor hoesten echt heel veel zeer doet. En goed door hoesten niet meer goed lukt.Veel mensen, voornamelijk kinderen krijgen daardoor er ook een longontsteking bij en belanden daardoor in het ziekenhuis. Voor kleine kinderen en ouderen is kinkhoest gevaarlijk. Dus ik ben blij met de injectie, en dat om deze manier mijn kleine meisje kan beschermen. Liefs

3 jaar geleden

Er is niets verplicht. Zoek het maar eens op. Je hebt de, gratis, mogelijkheid. Om (vindt ik) met super weinig kans op bijwerkingen, je kindje te beschermen tegen kinkhoest gelijk vanaf de geboorte. Mijn nichtje heeft kinkhoest gehad toen ze nog jonge baby was en nog niet geent . Geloof mij, zo'n lief klein weerbaar babytje kan zelf nog geen slijm ophoesten. Gelukkig is ze er goed doorheen gekomen. Zonder hersenbeschading en nu gezonde jonge dame van bijna 9. Wel apart dat ze het niet eerder hebben gemeld. Prik stelt niets voor iig! Succes

3 jaar geleden

Reactie op Hallo Baby

Er is niets verplicht. Zoek het maar eens op. Je hebt de, gratis, mogelijkh ...
Nichtje was kantje boord ziekenhuis verhaal. Dat gun je geen enkele baby , papa, mama of andere dierbare.

3 jaar geleden

In België zit deze mee in de cocktail bij je tetanus prik (klem). Deze laat je normaal om de 5 a 10 jaar zetten. Maar tijdens de zwangerschap raden ze het wel aan om kinkhoest bij te laten enten zodat je die antistoffen al kan meegeven aan je kleintje. Zo hebben ze ons ook aangeraden om de naaste familie, die regelmatig nauw contact met je kleintje zullen hebben, te vragen of zij ook nog in orde zijn met die enting. Dit om het risico voor jou kleintje te minimaliseren tot ze hun eigen entingen krijgen.

3 jaar geleden

Ik heb het gisteren met 30.1 gehad. Man wat was ik enkele uren erna beroerd en zwak. Het gaat nu beter. Maar goed. Bij de eerste was het hier ook niet gedaan, die is inmiddels 4 maar heeft zelf de vaccin gekregen bij 2 maanden. Nu hoeft de tweede pas de eerste vaccin bij 3 maanden. Scheelt er weer een. Wat mij verbaasde was: ze zei, als je kind eerder komt dan 37.0 dan moet ze alsnog geprikt worden, over twee weken begint je kind pas met anti stoffen aanmaken maar maakt ze pas echt goed aan vanaf week 37... ik snap het niet

3 jaar geleden

Ik heb al vroeg de afspraak gemaakt en heb hem met 24 weken kunnen halen! Ben blij dat het er nu is!

3 jaar geleden

Ik heb meteen een afspraak gemaakt met 22 weken. Inmiddels 34 weken. Vind het een fijn idee dat m'n kindjes straks al beschermd zijn tegen kinkhoest.