291 Reacties

4 jaar geleden

Wij niet. Gewoon omdat het ons niet uit maakt of het down heeft of niet

4 jaar geleden

Wij doen het niet. Je krijgt een percentage als uitslag. Dus zoveel op de zoveel kans dat hij dot mankeerd. Voor een uitslag waar je uiteindelijk nog niks mee kan🙈

4 jaar geleden

Waarom zou je het niet laten doen? Hiermee weet je of het kindje gezond is of niet... Dat lijkt mij wel een reden om het wel te doen. Je weet ook het geslacht hiermee, dat kies je natuurlijk zelf of je dat wilt.

4 jaar geleden

Wij hebben ook besloten om hem niet te doen. We hebben het er uitgebreid over gehad samen, maar kwamen tot de conclusie dat we niet bereid zijn om wat met de uitslag te doen. Stel; er komt uit dat er kans is op een afwijking, dan is dat voor ons geen reden om de zwangerschap te beëindigen oid. Vandaar de keus om de test helemaal niet te laten doen! Succes met je keuze!

4 jaar geleden

Wij gaan hem wel doen. Bij de vorige zwangerschap deden wij de combinatie test en daaruit kwam een verhoogde kans op een afwijking. Daarna alsnog via de gyn de NIPT gedaan en die weken duurde zo lang... Uiteindelijk was er niks aan de hand en hebben wij nu een gezonde zoon!

4 jaar geleden

Als je de NIPT in Nederland laat doen, krijg je niet het geslacht te weten. Mocht je hem in België laten doen, dan wel :)

4 jaar geleden

We hebben het de vorige keer niet gedaan, alleen toen konden was alleen de combinatietest beschikbaar voor ons. Dit was toen kans 1 op xxx dat je kindje iets heeft. Met de NIPT test wordt er idd gekeken of de kans er is, maar als hier uitkomt dat de test volledig negatief is, dan weet je ook 100% zeker dat je kindje geen van deze aandoeningen heeft. We hebben al een gezonde dochter van 2. Mochten dit kindje "iets mankeren" (klinkt zo naar maar jullie snappen wel wat ik bedoel) dan weet ik niet of wij wel in staat zijn om dat kindje dan te onderhouden. Je eigen bijdrage voor zo'n test is 175 euro wat ook een reden kan zijn dat sommigen er niet voor kiezen om da ze dit misschien niet kunnen missen bijvoorbeeld.

4 jaar geleden

Snap wel dat er meer is dan alleen down, er zijn ook aandoeningen die niet met het leven verenigbaar zijn of alleen een kasplantje. En ook dat als je kindje down heeft het fijn is dit ook van te voren te weten zodat je er al op voor kan bereiden.

4 jaar geleden

Oh en de vk zei ook dat als er en verhoogde kans is, dan zijn er altijd vervolgonderzoeken beschikbaar

4 jaar geleden

Wij gaan het niet doen. In eerste instantie wilden we het wel, maar de vervolgonderzoeken zoals vruchtwaterpunctie wil ik niet. Toen gaf ze aan , als je alleen de nipt test doet, maar de vervolgonderzoeken niet , kan dat veel onrust geven. Want helemaal zeker weten doe je het niet, ons besluit veranderd er niet van, alleen ben je er dan wel continu mee bezig.

4 jaar geleden

Wij doen het wel.

4 jaar geleden

Wij hebben het bij de eerste niet gedaan. Ik had er geen goed gevoel bij en wilde de onzekerheid van de test en wachten op uitslag niet. Nu bij de tweede twijfel ik, mede omdat ik nu 35 ben.

4 jaar geleden

Wij doen het ook, maar alleen op de trisomieen en niet de uitgebreide variant, aangezien we alleen consequenties verbinden aan de trisomieen (mn 15 en 18 gezien de levensvatbaarheid van het kind)

4 jaar geleden

Wij doen het wel, inclusief nevenbevindingen. Wij hebben ook gesproken over de gevolgen mocht er een ernstige (!) afwijking uit de onderzoeken komen. Wij kiezen er in dat geval wel voor om de zwangerschap af te breken, hoe moeilijk dat ook is.

4 jaar geleden

Iemand ervaring met de NIPT in België, als je in NL woont? Ik kan in NL niet mee doen in verband met vanishing twin zwangerschap.

4 jaar geleden

Wij wel. Want we zijn graag goed voorbereid. Ik snap de mensen niet die aangeven dat het hen niet uitmaakt of hij kindje down heeft of niet. Het gaat namelijk niet alleen om het downsyndroom. Er zijn ook chromosoom afwijkingen die kunnen worden vastgesteld dat het kindje niet levensvatbaar is. Daarnaast zal als er een verhoogde kans op één van de geteste afwijkingen de keus worden gesteld om via een vruchtwaterpunctie verder te onderzoeken. Bij ons is een kindje met down ook heel welkom. Maar als er een chromosoom afwijking wordt vastgesteld waarbij levensvatbaarheid niet mogelijk is dan laten we de zwangerschap afbreken.

4 jaar geleden

Reactie op Corine27

Wij hebben het bij de eerste niet gedaan. Ik had er geen goed gevoel bij en ...
Dit is ook iets wat bij mij speelt. Dit heb ik ook direct met mijn vk besproken. Die zei dat 36 alleen een harde leeftijdsgrens is op papier omdat ze ergens een lijn moeten trekken, maar omdat we geen directe familie hebben met afwijkingen is de kans dat het nu niet goed zou zijn is niet anders dan met onze dochter 3 jaartjes geleden

4 jaar geleden

Wij laten hen wel doen.. vorig jaar is onze zoon aan een hartafwijking (complicaties) overleden hij was maar een half jaar.. bij de 20 weken echo is de hartafwijking ontdekt. We hebben bewust ervoor gekozen om tijdens de zwangerschap toen geen nipt test te doen. Nu zijn onze gedachten heel anders niet omdat hij een down syndroom had maar omdat we niet meer die onzekere tijd willen van en.. En.. (hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel

4 jaar geleden

Wij doen het niet. We zouden toch niks doen met de uitslag. Bij ons is elk kindje welkom en ik heb al vaker in nabije omgeving meegemaakt dat mensen hoorden dat er iets ergs met hun kindje zou zijn en uiteindelijk helemaal gezond ter wereld kwam..

4 jaar geleden

Ik laat het niet doen en wij (ik en mijn man) waren hier snel over uit. Ik laat mijn zwangerschap namelijk niet beëindigen als er iets mankeert met mijn baby.