291 Reacties

4 jaar geleden

Reactie op Toekomstigemama

Mijn schoonzus zei dat je er een miskraam van krijgt dus t spijt me dat ik ...
Misschien is jouw schoonzus in de war met een vruchtwaterpunctie. Daarbij is er een kleine kans op een miskraam.

4 jaar geleden

Wij willen het wel doen, gewoon voor de zekerheid. Vraagje. Kan je de nipt test laten doen in België als je in NL woont? Je krijgt daar dan ook meteen het geslacht te horen toch en in Nederland niet?

4 jaar geleden

Wij willen het wel doen, gewoon voor de zekerheid. Vraagje. Kan je de nip ...
Ik denk het wel. Maar je zal het niet terugbetaald krijgen zeker? Op uw aanvraagformulier voor de Nipt moet je op voorhand aanduiden of je het geslacht wil weten.

4 jaar geleden

Reactie op Toekomstigemama

Mijn schoonzus zei dat je er een miskraam van krijgt dus t spijt me dat ik ...
Ik had ook zoeits gehoord dat je er een miskraam van kan krijgen

4 jaar geleden

Reactie op Sor90

Ik had ook zoeits gehoord dat je er een miskraam van kan krijgen
Klopt dus absoluut niet

4 jaar geleden

Reactie op Sor90

Ik had ook zoeits gehoord dat je er een miskraam van kan krijgen
Ja ik ook dus en daardoor wou ik niet meer onderzoeken maarja blijkbaar is het alleen via t bloed en geen vruchtwater onderzoek enzo

4 jaar geleden

Reactie op Sor90

Ik had ook zoeits gehoord dat je er een miskraam van kan krijgen
Maak je geen zorgen hoor. De Nipt doen ze dmv bloedafname, net zoals wanneer je normaal gesproken bloed laat prikken. Je krijgt er geen miskraam door. Mochten er bevindingen uitkomen waardoor er mogelijk vervolg onderzoek is dan is er sprake van een vlokkentest die je kan doen, die geeft een verhoogde kans op miskraam. Ook een vruchtwaterpunctie kan je laten doen, die geeft ook een kans op een miskraam maar minder dan de vlokkentest begreep ik.

4 jaar geleden

Reactie op AmyS

Maak je geen zorgen hoor. De Nipt doen ze dmv bloedafname, net zoals wannee ...
Precies! De kans op een miskraam is de vruchtwaterpunctie, niet de NIPT. De NI staat dan ook voor Non Invasive.

4 jaar geleden

Wij willen het wel doen, gewoon voor de zekerheid. Vraagje. Kan je de nip ...
Kan ook al in Amsterdam

4 jaar geleden

Reactie op Lesley Rowan

Kan ook al in Amsterdam
Waar?

4 jaar geleden

Reactie op Lesley Rowan

Kan ook al in Amsterdam
Oh echt? Weet je toevallig waar

4 jaar geleden

Ik heb een afspraak bij mijn verloskundige waarin zij alles gaan uitleggen. Dit moet blijkbaar voordat je de keus mag maken om het te doen. Ik ben ook erg benieuwd wat ze gaan vertellen maar ik denk dat wij het wel gaan doen. Het is wel spannend maar ook goed dat het kan in sommige gevallen toch?

4 jaar geleden

Mijn partner en ik willen alles weten wat er uitgezocht kan worden. Daarom doen we de Nipt en nevenbevindingen. Mocht daar iets over uitkomen dan zullen we dan beslissen of we ook vervolgonderzoek gaan doen.

4 jaar geleden

Wij doen hem niet. Met onze persoonlijke reden dat alles welkom is. Iedereen moet natuurlijk zelf weten of die wel Of geen test doen. Wel heb ik van meerdere mensen begrepen dat het wel eens is voortgekomen, dat de NIPT niet 100% betrouwbaar is.

4 jaar geleden

Reactie op Lorican

Wij doen hem niet. Met onze persoonlijke reden dat alles welkom is. Iede ...
Klopt dat is ook bewezen dus ze kunnen zeggen dat t kindje gehandicapt is maar dan blijkt soms achteraf dat het fout was

4 jaar geleden

Reactie op Toekomstigemama

Klopt dat is ook bewezen dus ze kunnen zeggen dat t kindje gehandicapt is m ...
Ja precies, en dit vind ik vrij verontrustend

4 jaar geleden

Wij doen de test niet, bij ons eerste kindje ook niet gedaan. Er wordt normaliter op 3 dingen getest, Down en 2 aandoeningen die 'niet verenigbaar zijn met het leven'. We zouden een kindje toch niet laten weghalen. Down kom je meestal ook achter bij de 20 weken echo als ze de nekplooi meten, dus dan zouden we genoeg tijd hebben op de komst van dat meer dan welkome kindje. En bij de andere aandoeningen waar ze op testen zal het kindje waarschijnlijk vlak na een bevalling overlijden. Hierdoor zie ik geen meerwaarde voor de test en ik vind hem prijzig. Maar ik snap dat veel ouders hem wel doen, om zekerheid te hebben.

4 jaar geleden

Reactie op Miertje86

Mijn partner en ik willen alles weten wat er uitgezocht kan worden. Daarom ...
Zo staan wij er ook in. Volgende week vrijdag ga ik mijn NIPT aanvragen.

4 jaar geleden

De nekplooimeting doen ze bij de combinatie test volgens de RIVM richtlijnen mag je niet aan de nipt meedoen als deze hoger blijkt van 3,5 mm dan zou de nevenvbevindingen en de vruchtwater/ vlokkentest (0,5%miskraam) overblijven. De combinatie test is gratis en de nipt niet. Wij twijfelen nog maar neigen naar de nipt( met nevenvbevindingen vlokkentest/vruchtwater punctie) indien vervolg nodig is.. De combinatie test laat immers ook wel weten of je de nipt moet doen na aanleiding van de uitslag. 🌸

4 jaar geleden

Ook wij kregen gisteren de vraag hierover na te denken. Wij twijfelen hier erg over. Aan de ene kant is het fijn te weten als er wel wat zou zijn, maar aan de andere kant vind ik het vooral erg angstig en onzeker. Zwanger worden was voor ons niet vanzelfsprekend.. het liefst wil ik gewoon positief blijven en blij zijn met mijn zwangerschap. Maar aan de andere kant, je kan ook alleen een NIPT test doen zonder nevenaandoeningen etc?