72 Reacties

3 jaar geleden

Reactie op MamavanO

Dit kwam van site van FNV, kan het inderaad niet terug vinden bij de site v ...
Dank je voor jouw uitleg. Het lijkt inderdaad veranderd te zijn, want ik kan het ook niet meer terug vinden bij het fnv... we gaan inderdaad even bellen met de Rijksoverheid en zijn druk aan het overleggen met zijn werkgever en tot nu toe lijken ze ermee in te stemmen. Komende week weer overleg erover dus wel nog spannend.

3 jaar geleden

Mijn man 5 weken verlof en 3 weken vakantie, en dan kan die nog. 5weken vrij nemen aan overuren. De week voor de bevalling neemt die vrij en dan wachten we even af met hoelang etc na de bevalling hoe alles verloopt. Hij heeft een relatief hoge functie dus gelukkig mag en kan hij daar zelf aardig in sturen (asbest)

3 jaar geleden

Reactie op MamavanO

Misschien tip wat ik fijn vond vorige keer is wat mijn man halve dagen werk ...
Mijn man kan gelukkig per dag kijken hoe laat hij naar huis gaat. Hij heeft geen vaste uren. Dus dat zou ook nog een mogelijkheid zijn mochten we daar behoefte aan hebben. Maar ik verwacht dat mijn moeder ook wel een paar dagen deze kant op komt mocht ik daar behoefte aan hebben.

3 jaar geleden

Helaas krijgt mijn vriend geen betaald verlof als zzp’er. Wij hopen dat het kindje eerder komt (uitgerekend eind aug) zodat zijn klanten nog ‘vakantie’ aan het vieren zijn en hij het dan niet druk heeft. Zal de hulp van mn ouders hard nodig hebben, gelukkig zijn die alvast met pre pensioen gegaan afgelopen jaar:) bij ons 1e kindje hadden we mazzel dat ze begin juli kwam en had mijn vriend het gelukkig ook rustig de eerste weken, komt zo veel op je af in het begin. Wel fijn als je zoveel mogelijk momenten kan delen met je partner.

3 jaar geleden

Reactie op Swurff89

Helaas krijgt mijn vriend geen betaald verlof als zzp’er. Wij hopen dat het ...
Hi, misschien een beetje laat om dit nu nog tree regelen maar ikzelf werk ook als zzp'er (zonder verzekering) en ik heb voor mezelf een spaar potje opgebouwd zodat ik zelf de mogelijkheid creëerde om eerder te stoppen, dan wel langer te stoppen. Uiteindelijk maar goed want ik zit nu al vanaf 19+4 wkn thuis ivm corona (eigen overweging, plan was eigenlijk pas met 30 wkn te stoppen mocht mijn lichaam dit aankunnen). Maar misschien is dit wel een idee voor een eventuele derde. Geeft een hoop luxe dat je een bepaalde tijd niet hoeft te werken voor het geld maar wel kan werken als het kan. Neem aan dat klanten wel kunnen begrijpen dat hij minder beschikbaar is ivm een nieuwe baby. Misschien heeft deze coronatijd een flinke tol voor zijn buffer geeist. Dan beschouw dit bericht maar als niet geplaatst.

3 jaar geleden

Mijn partner neemt op moment dat de baby komt zijn 6 weken op. Dit is ook goedgekeurd door de werkgever. Hij had eerst 3 weken vakantie op genomen maar die geeft hij nu terug. Zijn werkgever wil alle weken achter elkaar. Ik ben er wel heel erg blij mee

3 jaar geleden

In België krijg je maar 10 dagen in totaal, die je MOET opnemen binnen de 4 maanden na de geboorte. Eerste week van de bevalling ben je sowieso al “kwijt” aan dingen regelen en ziekenhuis op/af rijden. Tweede week wil je gewoon bij je kindje en vrouw zijn etc. Dus zo fijn dat ze in NL meer krijgen en je kan opnemen hoe je wilt!

3 jaar geleden

Reactie op Snoepertje20

In België krijg je maar 10 dagen in totaal, die je MOET opnemen binnen de 4 ...
Jaa heel fijn inderdaad! Is pas vanaf augustus, nu is het 5 dagen en toen mn zoontje geboren werd (2018) waren het maar 2 dagen. Heel erg fijn dat ze dit veranderd hebben!! Wel rot dat het in België minder is... Zijn ze er mee bezig om dit aan te passen?

3 jaar geleden

Mijn vriend heeft zo u zo 4 weken vrij van de zomer, dus het is nu afwachten wanneer ik beval, ervoor erna of er middenin😅 en hij krijgt direct een week verlof als de baby komt, en neemt dan een half jaar lang elke week 1 dag op als vaderschapsverlof.. hij gaat uiteindelijk ook een dag minder werken🙂

3 jaar geleden

Reactie op ENF

Jaa heel fijn inderdaad! Is pas vanaf augustus, nu is het 5 dagen en toen m ...
Nee hoor, helemaal niet! Is al zo sinds de tijd dat ik geboren werd (23 jaar geleden). Dat “kost” de staat teveel. Heel jammer!

3 jaar geleden

Reactie op Snoepertje20

Nee hoor, helemaal niet! Is al zo sinds de tijd dat ik geboren werd (23 jaa ...
Jaa echt heel jammer inderdaad!

3 jaar geleden

Wij pakken ook de volledige 5 weken maar zetten die in door iedere maandag vrij te zijn. Heeft hij nu ook maar dat is onbetaald ouderschapsverlof van de eerste. En waarschijnlijk de eerste week na de geboorte en na mijn bevallingsverlof een aantal woensdagen dat hij alleen is met nr. 2, nr 1 is dan op de opvang

3 jaar geleden

Reactie op ENF

Jaa heel fijn inderdaad! Is pas vanaf augustus, nu is het 5 dagen en toen m ...
Het verlof voor de vaders gaat per 1 juli in.

3 jaar geleden

Reactie op 3Boysmom

Het verlof voor de vaders gaat per 1 juli in.
Het geeft wel een druk dat hij lang genoeg moet blijven zitten

3 jaar geleden

Reactie op 3Boysmom

Het verlof voor de vaders gaat per 1 juli in.
Owjaa excuus 😉 Te veel met mezelf bezig (augustus uitgerekend) 😁

3 jaar geleden

Reactie op Donzig Draakje

Het geeft wel een druk dat hij lang genoeg moet blijven zitten
Lullig voor vaders van baby's die 30 juni 23.55 geboren worden 😅

3 jaar geleden

Reactie op Donzig Draakje

Het geeft wel een druk dat hij lang genoeg moet blijven zitten
Hoe lang dan?

3 jaar geleden

Zie net in ene een artikel in het ad erover... https://www.ad.nl/ad-werkt/veelgestelde-vragen-over-het-ouderschapsverlof-waar-heb-ik-precies-recht-op~a3cafdac/ In augustus 2022 wordt het dus weer anders.

3 jaar geleden

Reactie op MCMartine

Zie net in ene een artikel in het ad erover... https://www.ad.nl/ad-werkt ...
Jaa heel fijn dat het telkens wat uitgebreid wordt 😊

3 jaar geleden

Reactie op Snoepertje20

In België krijg je maar 10 dagen in totaal, die je MOET opnemen binnen de 4 ...
Hier is de 5 dgn ook maar de standaard. Voor de nieuwe regeling per 1 juli mag je 5 wkn opnemen tegen 70% van je salaris. Het is dus een luxe iets, niet iedereen kan dat veroorloven. Er zijn landen in Europa waar er veel meer 'gegeven' wordt. Toch denk ik niet dat we mogen klagen in Nederland en België qua pre en postnatale zorg.