12 Reacties

3 jaar geleden

Ik heb er momenteel last van al sluit de fysio een hernia niet uit. Loop je bij de fysio? Zo nee dan raad ik je dat echt aan. Maar t is echt afzien, ik heb niet echt tips behalve in de nacht jezelf verstevigen met meerdere kussens, je (bil)spier laten masseren door je partner of zelf doen, warm douchen etc. Blijven bewegen maar wel voldoende rust nemen. Ben nu 30+6 en lig kapot op bed kan bijna niks meer.. sterkte

3 jaar geleden

Bij mij dachten ze eerst ook aan zwangerschapsoschias, bleek een hernia te zijn. Wat bij mij enorm helpt is lopen, lopen, lopen. Verder niet bukken, tillen en zo min mogelijk zitten. Ik heb 10 weken bijna alleen gelopen en gelegen. Inmiddels kan ik weer eventjes zitten.

3 jaar geleden

Hier ook sinds 28wk, eerst werd gedacht aan iets onschuldigs totdat ik aangaf dat ik in het weekend bijna naar de HAP was gereden omdat ik vermoedde dat ik een hernia had ofzo. Pas toen werd er gedacht aan ischias. Ik zou willen dat ik je tips kon geven maar helaas. Wel moet ik zeggen dat na ruim 2 weken de scherpste pijn ineens weg was en het nu met pieken en dalen best goed gaat. Dus houdt hoop! 🍀

3 jaar geleden

Zo heet dat dus! Vond nooit wat het was dat ik heb. Heb het al sinds week 20, nu 27,5 weken. Niet veel helpt.. zelfs kine niet. Alleen als ik hevig pijn heb, helpt een massage van mn partner.

3 jaar geleden

Wat mij ook helpt is slapen met een Voedingskussens tussen m’n knieën of kuiten. Of als je op je rug ligt je zere been eroverheen leggen.

3 jaar geleden

Hier ischias sinds 8 weken zwangerschap in combinatie met een oud letsel hernia. Kine is niet voldoende. Tweemaal per week accupunctuur en na 4 weken bijna blijvend pijnvrij!!

3 jaar geleden

Heb er sinds 16 weken echt last van. Zit wekelijks bij de fysio maar verlicht even tijdelijk. Veel masseren op de plek scheelt ook iets maar niet zaligmakend. Helaas geen tips dus 😔 Met een pijnscheut probeer ik zoveel mogelijk op een harde ondergrond te zitten en mijn been op te trekken. Ik heb het links.

3 jaar geleden

Hoi allen, dank voor de tips. Met name die van acupunctuur. Ik had tijdens mijn vorige zwangerschap vanaf 38 weken ineens behoorlijke zwangerschapsischias. Zelfs zodanig dat ik nauwelijks nog kon lopen. Nu, 29 weken, merk ik dat het terugkomt. Wat wel helpt zijn de oefeningen die ik de vorige keer van de fysio gekregen heb. Via Google kan je zo oefeningen vinden. Verder merk ik dat ik niet teveel moet tillen en bukken. Sterkte allen!

3 jaar geleden

Ik weet niet of het ischias is maar ik heb al sinds week 12-13 last van een beknelde beenzenuw. Vooral een doof gevoel van een hele plakkaat huid in mijn linkerboven been. Ongeveer ter grote van net buiten mijn knie tot halverwege mijn bovenbeen en dan vooraan en lopend naar de buitenkant. Als ik veel stond of liep ging dit pijn doen totdat net echt zo erg steekte dat ik of moest gaan zitten of een sec of toen op mijn hurken moest of mijn tenen moest proberen aan te raken vanuit staande positie (dus te strekken). Ik heb hiervoor fysiotherapie gehad totdat deze fysiek dichtging ivm corona. Rond die tijd ook gestopt met werken ( werkte in de zorg, zelf de keuze gemaakt met 19 wkn). Sindsdien blijft het dove gevoel wel maar heb ik de pijn nauwelijks meer gevoelt. Ik weet niet of het komt doordat ik fysiek nog maar mininaal doe en steeds maar kleine beetjes. Of dat mijn lichaam er aan gewend is geraakt. Dat gaf mijn fysio eerder ook aan dat dat kan. Maar ik heb geen idee of dat ischias is, die naam is nooit genoemd. Ik noem heet beknelde beenzenuw maar als ik het google lijkt het overeen te komen

3 jaar geleden

Ja! Ik heb oefeningen gekregen want je moet t ontspannen. Ik ga t proberen uit te leggen: Ga op je rug liggen en trek je benen op. Doe de onderkant van je voeten tegen elkaar dus benen worden vallen naar buiten. Blijf zo liggen maar ga met je benen vlinderen. Doe dit ong 10min en eindig met 4 hip thrusts, houd 10 seconden vast. Doe dit elke dag! Dit heeft mij echt geholpen. Sterkte wijfie!

3 jaar geleden

Als je dat dove gevoel nog steeds hebt, in je voet of been. Kan het best een hernia zijn. Ik heb dit al vanaf week 6(maar misschien had ik dit al voor de zwangerschap). En de neuroloog die ik heb gesproken wil een MRI bij mij gaan doen. Ivm bevalling, ruggenprik etc want je kan dan medisch worden. De hernia kan van zelf overgaan maar als die naar 12 weken niet zelf weg is, is een operatie of een spuit mogenlijk. Ik ga dit allemaal pas doen na de bevalling hoor. Alleen mag ik de MRI nu wel doen omdat ik m'n 3e trimester in ga. Je kunt altijd informeren bij de huisarts/ doorverwijzing Neuroloog.

3 jaar geleden

Reactie op Oliviaa

Ja! Ik heb oefeningen gekregen want je moet t ontspannen. Ik ga t proberen ...
Ik ga dit zeker eens proberen!!! Thank you 🍀 fijn om te horen dat dat jou ook echt heeft geholpen.