21 Reacties
5 jaar geleden
Ik wil t ook sowieso proberen ! Ik heb dit al gevonden. www.spulletjesvoorspruitjes.be maar ben er nog niet aan uit welk pakket ik ga kiezen. Daar kan je ook ecologische ( herbruikbare) biologische billendoekjes kopen <3
5 jaar geleden
Wij denken er ook over na om wasbare te pakken.
Mijn jongste broertje is geboren toen ikzelf 12 jaar was dus weet hier nog wel wat van. Ons mama gebruikte hoofdzakelijk wasbare luiers beter voor het milieu hè!
Als we ergens naartoe gingen pakte ze meestal wel gewoon een wegwerpluier anders zit je met die vuile pamper nog mee te sleuren wegwerp kan je dan gewoon ter plaatse in de vuilbak gooien.
Het nadeel aan de wasbare is wel dat je natuurlijk veel was hebt...
Nu is het ook zo dat ze met wasbare luiers meestal sneller zindelijk worden en vaak al vroeger hun plas wat proberen ophouden en minder pampers op een dag vuil maken.
Van kostprijs denk ik wel dat je met de wasbare uiteindelijk goedkoper uitkomt wel is het ineens een investering.
Veel succes met jullie keuze!
5 jaar geleden
Ik ga ook voor wasbaar, durfde het bij de vorige 3 kindjes niet aan ivm geen droogruimte in huis, en geen voorbeeld in de kring. Nu heb ik lieve vrienden die het ook doen en vragen kunnen beantwoorden, veel ruimte op zolder en met zo'n 4de ben je echt het milieu wel erg aan't belasten... Ik krijg ook nog eens een heel pakket doorgestuurd van een nichtje, dus geen smoesjes meer. Voor de 1e maand ofzo ga ik wel wegwerp gebruiken, de poep ga ik met de douchekop in't toilet uitspoelen, en op lange dagen weg gebruik ik waarschijnlijk wegwerp. Ik vind wasbaar zo leuk om te zien, kijk echt uit naar zomer 2022, al die mooie printjes scharrelend in de tuin ❤
5 jaar geleden
Ik gebruik sinds mijn dochtertje 3 maanden is wasbare luiers, dus al een dik jaar ondertussen en wij zijn er super tevreden van.
Minder afval, geen lekken bij poepluiers wat bij gewone luiers wel geregeld voorvalt.
Je hebt zoveel systemen en leuke printjes. Ik kan het echt alleen maar aanraden.
Om te starten kan je best praten met ouders die wasbaar gebruiken en een Luierconsulent boeken waar je alle uitleg krijgt.
Oh ja, wij gebruiken luiers van mother ease, all in one. Het zijn zowat de duurste maar echt absolute topkwaliteit!
5 jaar geleden
Ik ga ook voor wasbaar! Er is al een topic over gemaakt waar bruikbare informatie in staat
5 jaar geleden
Sorry voor de vele berichten, maar hij pakt 'enter' ineens als 'versturen' 😒.
Wasbare luiers zijn een stuk voordeliger en ook veel beter voor het milieu. Om 1 wegwerpluier te maken, is 35 liter water nodig. Je kind gebruikt ongeveer 5300 luiers tot het zindelijk is.
Het gebruik van wegwerpluiers scheelt volgens de consumentenbond ongeveer 450 euro. Als je hierna nog een kind krijgt, kan je dezelfde luierbroekjes gebruiken en scheelt het ongeveer 1000 euro.
www.greenbutt.nl is een fijne informatieve website en ook op hun insta staat heel veel info.
Www.billenboetiek.nl evenzo.
5 jaar geleden
Wasbaar is veel fijner, onze eerste heeft alleen maar wasbaar gedragen. Het stinkt ook véél minder dan wegwerp en minder last van rode billen.
Helaas nu wegens tijdgebrek bij de tweede na een half jaar over gestapt op wegwerp. Het wassen (strijken en vouwen) werd me echt te veel.
Maar in mijn hart vind ik het heel jammer dat we zijn over gestapt!
5 jaar geleden
Reactie op SY85
Ai, wat lastig! Wij hebben ook niet veel tijd. Ik wil straks na mijn verlof ...
Ik was dagelijks aan het wassen (niet alleen luiers maar ook al het andere natuurlijk). Zoontje was net zindelijk dus dat zorgde ook voor extra was. Bij de eerste vond ik het heel goed te doen maar bij de tweede jammer genoeg niet meer
5 jaar geleden
Hoevaak je moét wassen hangt af van het aantal setjes wat je aanschaft begrijp ik. Als je zorgt dat je ruim voor een week hebt, kan je je was beperken tot 1 dag in de week. Als je tekort hebt, moet je vaker wassen.
5 jaar geleden
Die insta accounts die ik noemde gaan ook vaak live met een Q&A op instagram waar allemaal van dit soort dingen voorbij komen. Super informatief
5 jaar geleden
Hoevaak je moét wassen hangt af van het aantal setjes wat je aanschaft begr ...
Ligt er ook aan hoe vaak je verschoont. Ik verschoonde elke 2 a 3 uur, had zo'n 30 luiers, ontelbaar veel doekjes. Calculeer ook de droogtijd in. Buiten gaat het redelijk vlot en is het na een dagje wel droog, maar binnen duurt het langer. Van de droger worden de luiers niet beter dus die kun je eigenlijk beter niet gebruiken. Maar vergis je ook niet in het aantal hydrofielen, rompertjes, dekentjes, spuugdoekjes, kleding van ouders, en overige zaken die een baby bevuilt en dus extra was oplevert.
5 jaar geleden
Dit is trouwens ook een heel fijn topic hierover :
https://community.24baby.nl/forum/baby/wasbare-luiers-algemeen-topic-mJkzB1
5 jaar geleden
Op deze website vind je ook super veel info. Wel een Belgische site.
https://www.luierhoek.be/
5 jaar geleden
Alvababy was een goed merk voor herbruikbare, ze zien er leuk uit en zijn relatief goedkoop. Pocket stijl luiers zijn makkelijker te gebruiken voor mensen die geen ervaring hebben met herbruikbare, vb zorg of onthaal ouders.
Een goeie website is fluffbutt science over welke routines te gebruiken met wasmachines etc.
Een alternatieve optie is wegwerp inserts voor herbruikbare luiers.