26 Reacties

één jaar geleden

Wat ik dit keer ga doen is. Zelf groente maken en dit invriezen. Ik ga het in ijsblokjes vormen doen. In het begin eten ze maar een paar hapjes. Fruit ga ik uit eindelijk vers maken op de dag zelf

één jaar geleden

Ik ben met mijn eerste zoontje begonnen toen hij ongeveer 6,5 maand was met Baby led weaning. Dus het geven van hele stukken eten in plaats van gepureerd eten. Ik vond het toen leuk om te doen en om klaar te maken omdat ik toen er alle tijd voor had met 1 baby. Denk dat het met baby 2 minder georganiseerd gaat. Ik kan je het boek van "Eten voor de kleintjes" van Stefan Kleintjes aanraden om te lezen. Er zitten namelijk een aantal voordelen aan het geven van hele stukken eten ten opzichte van het geven van puree.

één jaar geleden

Ik ga ook ijsblokjes maken en ik begin met groente, omdat die smaken wat neutraler zijn. Fruit ligt eraan wat. Appel vond ik ingevroren makkelijker. Vanaf 6 maanden ga ik ook stukjes aanbieden, zodat ze ook de structuren leert kennen, beetje rapley en een beetje van mijzelf. Voor de oudste werkte dit goed. Geen idee hoe de jongste dit gaat vinden 🙈

één jaar geleden

Ik weet nog niet precies hoe maar in elk geval zelf maken, maar wil pas beginnen bij 6 maanden. Ook advies van WHO.

één jaar geleden

Tip begin met groenten want fruit lusten ze bijna altijd. Groenten moeten ze aan wennen.

één jaar geleden

Wij zijn met 3 maanden begonnen bij onze dochter met fruithapjes. Wij maken die zelf, 2 of 3 verschillende soorten fruit in de blender en dan in ijsblokjesvormen in de vriezer. Ideaal. Ik geef haar dan 2 blokjes per keer 🙈 ze vindt het heerlijk!

één jaar geleden

Ben benieuwd hoe het met deze zal gaan. Ik ga het dit keer net als met de oudste met 6 maanden zelf maken. Want hij wou geen stukjes van de potjes dat spuugde hij gewoon vrolijk uit. Ik hoop dat deze dat niet gaat doen. Maar we gaan het meemaken.

één jaar geleden

Reactie op RiannevV

Wij zijn met 3 maanden begonnen bij onze dochter met fruithapjes. Wij maken ...
Mag dat wel al met 3 maanden? Hee. Verwijt hoor, want ik twijfel ook om te geven 😊 mijn zoontje is nu 3 maanden + 1 week en ik merk dat die af en toe mijn eten richting me mond zit te volgen, sabbelt op me handjes enzo.. ik wil ook graag beginnen maar overal staat vanaf 4 maanden pas

één jaar geleden

Reactie op xhartjefabienne

Mag dat wel al met 3 maanden? Hee. Verwijt hoor, want ik twijfel ook om te ...
Geen verwijt hoor’ moest er staan haha

één jaar geleden

Reactie op DeesLana

Ik weet nog niet precies hoe maar in elk geval zelf maken, maar wil pas beg ...
Onze kinderarts zei toevallig laatst dat het wereldwijd advies van de WHO altijd de borst is tot 6m, vooral vanwege hygiëne. Potjes en flesjes zijn een bron van bacteriën in heel wat derdewereldlanden... Maar dat er bij ons dus gerust iets vroeger mag gestart worden met de eerste hapjes, om allergieën tegen te gaan en ook een ijzertekort blijkbaar. Vond ik wel een interessant oogpunt dat ik graag deel, maar daarom niet als 'de enige waarheid' wil verkondigen. :-) Ze gaf ook de raad om de textuur van potjesvoeding na te streven als je erop staat om verse voeding te geven. Ze merkt dat heel wat ouders hun verse groentepap te dik maken waardoor het kindje het niet of niet vlot binnenkrijgt. Wij starten binnenkort met de eerste hapjes. Onze tweeling is gecorrigeerd net 3 maanden, maar ze zijn 5 maanden geleden geboren dus hun maag/darmen zijn wel al iets 'rijper' dan van een à terme kindje.

één jaar geleden

Reactie op xhartjefabienne

Mag dat wel al met 3 maanden? Hee. Verwijt hoor, want ik twijfel ook om te ...
Volgens de ‘richtlijnen’ niet. Maar wij doen waar we ons zelf goed bij voelen. Onze dochter gaat er heel goed op en ook niks mis met de ontlasting, geen toename van krampjes oid. Dus voor ons prima. Gisteren aten we toevallig wortels, dus een paar gepureerd en even 2 halve lepeltjes laten proeven. Dit vond zij niet zo’n succes 😂 Ik zou zeggen; doe vooral waar je je goed bij voelt. Als jij denkt dat je zoontje er klaar voor is, wie houdt je tegen? Daarnaast kun je altijd eerst met 1 of 2 lepeltjes beginnen om te kijken hoe dat gaat.

één jaar geleden

Reactie op BabyMik

Onze kinderarts zei toevallig laatst dat het wereldwijd advies van de WHO a ...
Wel bijzonder dat het advies is om de borst te geven tot 6 maanden. Ik geef geen borstvoeding, dus hoe is dat advies dan? 🙈😂

één jaar geleden

Reactie op RiannevV

Volgens de ‘richtlijnen’ niet. Maar wij doen waar we ons zelf goed bij voel ...
Okee, ik ga het gewoon proberen. Al is het maar een nipje, kijken wat hij zelf doet. Hij keek namelijk naar hoe ik me croissantje aan het eten was, en ik hield hem tegen z’n mond aan en deed open, ik schrok 😅 ik dacht ; vriend! Dit kan niet haha

één jaar geleden

Reactie op BabyMik

Onze kinderarts zei toevallig laatst dat het wereldwijd advies van de WHO a ...
Het advies van het WHO is zelfs om de eerste 2 jaar borstvoeding te geven, waarvan de eerste 6 maanden uitsluitend borstvoeding. Daarnaast zijn alle hapjes het eerste jaar voor de leuk en is de borstvoeding nog steeds de primaire bron van voedsel voor je kleintje. Kortom, ze liggen nog wel even aan de borst als je het advies zou willen opvolgen 😜

één jaar geleden

Reactie op RiannevV

Wel bijzonder dat het advies is om de borst te geven tot 6 maanden. Ik geef ...
De eerste 6 maanden alleen maar 'melk'voeding dus..

één jaar geleden

Ik ben de borstvoeding aan het afbouwen en wil als ik nog 2x daags de borst aanbied beginnen met fruit. Onze zoon is rand prematuur geboren. Dus ik wil wel tot bijna/helemaal 4 maanden wachten. Oudste zoon is met 28 weken geboren waar heb ik wel gewacht omdat hij veel langer last had van darmkrampjes. Ligt er ook aan hoe je als ouder ermee omga en hoe je kindje zelf is. Onze zoon begint nu net door te krijgen van he me ouders stoppen alles in hun mond. Tegenwoordig word aangeraden om eerst met groente te beginnen met als reden omdat dit minder zoet is en je kindje dan niet aan zoete dingen te veel went.

één jaar geleden

Reactie op RiannevV

Wel bijzonder dat het advies is om de borst te geven tot 6 maanden. Ik geef ...
Een advies is toch geen wet ofzo, dat volg je of dat volg je niet. Daar is iedereen vrij in.

één jaar geleden

Reactie op BabyMik

Een advies is toch geen wet ofzo, dat volg je of dat volg je niet. Daar is ...
Zeker. Ik trek me daar ook niks van aan 😜 wij doen waar wij ons goed bij voelen en waarvan wij denken dat het goed is voor onze dochter.

één jaar geleden

Wij zijn vandaag in begonnen met hapjes. We beginnen met groente omdat ze hier van aan moeten wennen qua smaak. Vandaag wortel gegeven dit was een groot succes, ik had me voorgenomen op 2a 3 lepels om te proberen.. maar mijn dochter dacht hier anders over. Ze heeft een schaaltje met 2,5 eetlepel op.. voor een eerste hapje best wat dus.. dit bevestigd ook mijn vermoede dat ze er aan toe was.

één jaar geleden

Reactie op luusjepuusje

Wij zijn vandaag in begonnen met hapjes. We beginnen met groente omdat ze h ...
Mag ik vragen hoeveel weekjes ze was, ik twijfel wanneer beginnen