31 Reacties

16 dagen geleden

Mijn dochter went ook echt moeilijk.. alleen gaat ze naar een kdv en is het al sinds januari. Ze gaat 2 dagen in de week. Het is al verbeterd maar ze heeft het vaak nog erg lastig.. ik vind het ook erg moeilijk maar ik denk dat ze gewoon meer tijd nodig heeft om te wennen. De kdv is ook gewoon heel erg druk en ze kan soms moeilijk tegen drukte. Wij wonen ook in België dus alle kdv's zijn op vlak van drukte wat hetzelfde vrees ik..

16 dagen geleden

Reactie op Echo2

Mijn dochter went ook echt moeilijk.. alleen gaat ze naar een kdv en is het ...
Merk je dan sinds januari wel verbetering of blijft het ongeveer gelijk? Ik zit in de 'luxe'situatie dat hij eigenlijk niet echt moet gaan aangezien zijn oma en ik op hem zouden kunnen passen maar ik twijfel dus wat beter is voor hem..

16 dagen geleden

Op even aan te vullen: het eten lukt wel erg goed (groentepap en fruitpap momenteel). In het begin toen ze ging dronk ze nog flesjes daar en dat ging in het begin ook erg moeilijk. Stap per stap ging dat steeds beter. Slapen gaat meestal redelijk goed, soms eens iets minder. Weet je soms wat de reden kan zijn dat jouw zoontje het moeilijk heeft om te wennen?

16 dagen geleden

Reactie op Oscarlien

Merk je dan sinds januari wel verbetering of blijft het ongeveer gelijk? ...
Het is al verbeterd. In die zin dat ze het nog vaak lastig heeft maar dat ze toch ook steeds meer betere momentjes heeft. Ik wou dat ik bij haar kon thuis blijven maar helaas is dat gewoon financieel niet mogelijk😟

16 dagen geleden

Hoi, wij zaten ook in deze situatie. Onze dochter gaat 1x per week naar kdv. En in het begin ging het ook erg moeilijk, niet kunnen wennen, veel huilen, geen flesjes accepteren. En we werden ook elke keer weer einde van de ochtend gebeld of we haar wilde ophalen. Maar nu 3 maanden verder, merkt de opvang dat ze haar beter leren kennen en dus ook beter kunnen inspelen in wat ze nodig heeft. Ze slaapt wonderlijk op de opvang beter dan thuis nu.... ik zou zeggen, geef het wat tijd! Accepteer dat de eerste periode korte daagjes zijn en hopelijk gaat jouw kindje ook wennen en leert de opvang de signalen ook steeds beter kennen

16 dagen geleden

Heb je de optie om hem thuis te houden? Dan zou ik dat gewoon doen, want waarom zou je het zonder reden afdwingen? Als je geen keus hebt is het een ander verhaal, maar dan een andere vorm van opvang proberen?

16 dagen geleden

Heb je al overwogen om hem enkele dagen achter elkaar te laten gaan, misschien moet hij steeds wennen? Want er zit steeds een dagje thuis tussen, wat ergens fijn kan zijn om op te laden maar je moet dan ook steeds “wennen”

16 dagen geleden

Sowieso vind ik het niet vreemd als hij snel overstuur raakt op deze leeftijd met eenkennigheid/vreemdelingenangst en je kindje pas sinds kort naar de opvang gaat. Dat gaven ze bij ons op de opvang aan dat het veel lastiger kan worden als je ze nu pas brengt. Desalniettemin zal zij dit ook weten en zal het dus ongetwijfeld heftiger zijn. Daarnaast kan het een flinke verandering zijn van het rustige thuis naar 7 andere vreemde kindjes en veel meer geluid, geen directe aandacht altijd etc. Ons zoontje had met de drukte ook echt wel last in het begin en na een vakantie als hij dan even niet geweest is, vaak ook weer de eerste keer terug lastiger. En inderdaad men moet aan elkaar gaan wennen en jij kan haar ook helpen door dingen aan te geven wat goed werkt voor hem. En dingen mee te geven van thuis zoals een knuffeltje met jouw geur, zn eigen slaapzak om in te slapen, evt speelgoed etc. Als het mogelijk is zou je misschien eens kunnen vragen om een ochtendje erbij te zijn zodat je hem kan waarnemen en liefst vaker dat hij met zn veilige mama alvast kan wennen aan de omgeving. Dan moet ze daar wel voor open staan natuurlijk want dat kan ook als op je vingers gekeken voelen en je moet proberen niet te snel in te grijpen en echt met alle kindjes een beetje te spelen bvb. Kunt het altijd vragen in ieder geval. Persoonlijk zou ik hem niet thuis houden dan, maar ben zelf ook van mening dat een opvang erg goed is voor de ontwikkeling van je kindje. Echter, misschien wat korter beginnen en minder vaak.

15 dagen geleden

Reactie op MoedervanM

Heb je al overwogen om hem enkele dagen achter elkaar te laten gaan, missch ...
Jazeker. Dat was meteen ook wat zij aangaf wat ze normaal doen als kindjes het lastig hebben . Helaas is daar geen mogelijkheid toe omdat ze op woensdag en donderdag helemaal vol zit met 8 kindjes en dit is het wettelijk bepaald maximum..

15 dagen geleden

Heb je de optie om hem thuis te houden? Dan zou ik dat gewoon doen, want wa ...
Ja ik heb wel de optie om hem thuis te houden (verdeling tussen mezelf, de papa en oma). Maar ik twijfel dus owv het feit dat ik denk dat het net goed zou zijn voor zijn sociale ontwikkeling

15 dagen geleden

Reactie op DiepeZucht

Sowieso vind ik het niet vreemd als hij snel overstuur raakt op deze leefti ...
Eigen knuffeltje, deken, slaapzak en speelgoedje heb ik al meegegeven maar dat maakt weinig verschil. Helaas ziet ze het niet zitten dat ik met mijn zoontje zou meekomen. Was ook meteen 1 van mijn voorstellen. Ook wat vaker gaan was 1 van de voorstellen maar daar heeft ze helaas geen plaats voor. De reden waarom ik hem naar daar breng is idd omdat ik geloof dat het goed is voor zijn sociale ontwikkeling. Want ik zou hem perfect kunnen thuishouden ook.

15 dagen geleden

Reactie op Oscarlien

Eigen knuffeltje, deken, slaapzak en speelgoedje heb ik al meegegeven maar ...
Haaij, je start in een lastige fase met je kleine man. Rond 8 mnd komt de eenkennigheid om de hoek spelen. Ook krijgen ze heel goed door dat hun actie reactie oplevert.. Ik werk zelf op een kdv in Nederland. Ik denk persoonlijk, dat je gewoon echt door moet zetten, en ook de vrouw waar je hem brengt. Niet steeds bellen en je laten ophalen. Zij weet dat jij thuus bent dus ze kan ook makkelijk bellen en vragen om op te halen. Maak een keer een afspraak op de momenten dat je meestal gebeld word en zeg eens een keer nee sorry ik kan hem nu niet halen ik ben er om 15 uur. (bij wijze van..) geef het nog een maand.. En dan zal het mogelijk weer heel anders zijn. 2x in de week is voldoende voor ene kleine om sociale ontwikkelingen te verbeteren. Als ze ouder worden is 3x in de week prima (vanaf een jaartje of 2)

15 dagen geleden

Reactie op Oscarlien

Ja ik heb wel de optie om hem thuis te houden (verdeling tussen mezelf, de ...
Ja zeker maar misschien is hij er gewoon nog niet aan toe. Je hebt nog genoeg tijd om het sociale aspect toe te brengen

15 dagen geleden

Reactie op Oscarlien

Eigen knuffeltje, deken, slaapzak en speelgoedje heb ik al meegegeven maar ...
Ik zou juist even wat minder vaak proberen te gaan maar wel met regelmaat nog. Dus bvb er al vanuit gaan dat je alleen een ochtend of middag doet en 2x in de week zo starten

14 dagen geleden

Mijn zoontje gaat 2x per week. Donderdag & vrijdag. Hij slaapt helaas soms gewoon niet daar. Vind ik ook wel zielig. Terwijl hij thuis wel gewoon rustig en zelfstandig in slaap kan vallen. Weet ook niet goed wat ik hiermee moet.

14 dagen geleden

Reactie op Oscarlien

Ja ik heb wel de optie om hem thuis te houden (verdeling tussen mezelf, de ...
Op deze leeftijd is hechting aan belangrijke hechtingsfiguren belangrijker dan sociale vaardigheden aanleren. Baby’s en kinderen leren sowieso minder makkelijk als ze zich niet veilig voelen. De basis lijkt me dan ook dat jouw baby zich veilig moet voelen, dit is misschien nog niet het moment! Lekker thuis houden en knuffelen, over 3 maanden nog eens proberen

14 dagen geleden

Reactie op Oscarlien

Ja ik heb wel de optie om hem thuis te houden (verdeling tussen mezelf, de ...
Hier ook hoor, opvang geen optie ze trekt dat niet. Maar kan het goed verdelen met mijn werk, papa, evt oma. Dus ik heb het ook maar zo geaccepteerd het komt wel

14 dagen geleden

Reactie op Lisaax

Hier ook hoor, opvang geen optie ze trekt dat niet. Maar kan het goed verde ...
Went ze ook moeilijk dan?

14 dagen geleden

Hee dames, Bedankt voor jullie advies. Ik heb ondertussen beslist mijn zoontje niet meer naar de opvang te sturen en gewoon thuis te houden. Een last die van mijn schouders viel en vandaag was hij al een stuk meer opgewekt. 😊

14 dagen geleden

Reactie op Oscarlien

Hee dames, Bedankt voor jullie advies. Ik heb ondertussen beslist mijn zoon ...
Oh wat fijn! Ik ben stiekem een beetje jaloers haha🫢 Ik had altijd gedacht dat ik dat niet zou kunnen, thuis blijven bij de kinderen. Maar nu ik een kindje heb zou ik het toch graag willen en interessseert het werk me eigenlijk echt niet zo meer 🫣