913 Reacties
één jaar geleden
Reactie op Solanum
Tijdens sprongen of zo wil een kindje nog wel eens super onrustig drinken.
...
Als je kindje gewoon goed aanhapt merk je helemaal niets van die tandjes hoor, ze moeten soms zelf even wennen aan drinken met tandjes in hun mond, maar dat zou niet lang moeten duren. Mijn zoontje heeft ruim een jaar gedronken en had uiteindelijk al zijn tanden en een deel van zijn kiezen al voordat hij stopte. Hij heeft alleen rond een maand of 10 een week af en toe even gebeten toen zijn hoektanden doorkwamen.
één jaar geleden
Kolf / productie ophoogtips gezocht! Poeh dat kolven op werk valt me echt vies tegen. Ik ben sinds een week weer aan het werk en het lijkt wel met de dag lastiger te gaan ipv beter. Op zich heb ik best een prima ruimte (EHBO kamer), maar het lukt me gewoon niet om genoeg te kolven voor de voedingen die m’n zoontje thuis drinkt. Hoe pakken jullie dat aan?
één jaar geleden
Reactie op LT2023
Kolf / productie ophoogtips gezocht! Poeh dat kolven op werk valt me echt v ...
Hoe vaak en hoe lang kolf je? Stel dat je bijvoorbeeld 2 of 3 keer een halfuur bezig bent zou je ook 4 keer wat korter kunnen doen.
Ik ben nu nog niet aan het werk, maar bij mijn oudste deed ik vaak ook dat ik hem ‘s ochtends zelf voedde, dan mezelf klaarmaakte en dan tijdens mijn ontbijt nog weer een keer kolfde. Dan had ik vaak alvast bijna een hele voeding extra. Dat haalde de stress er alvast vanaf of ik wel genoeg zou hebben. Verder kun je misschien op vrije dagen af en toe een keer na kolven om wat reserve te hebben om de flesjes mee aan te vullen.
Hoeveel drinkt je zoontje tijdens jouw werkuren? En hoeveel kolf je nu?
één jaar geleden
Reactie op Dina93
Hoe vaak en hoe lang kolf je? Stel dat je bijvoorbeeld 2 of 3 keer een half ...
Ik kolf 3x en ben er zo’n 20-30 minuten mee bezig. We zijn nu zoekende hoeveel m’n zoontje precies drinkt, maar het lijkt erop dat hij tijdens mijn werkdag 3 flesjes van 170 opdrinkt. Ik krijg er nu met veel pijn en moeite 120 uit. Ik probeer in de ochtend inderdaad wat extra te kolven. Vorige week ging dat goed, maar vanmorgen kreeg ik er niet meer dan 30 uit na zijn ochtend voeding. Misschien omdat hij voor het eerst in heel lange tijd ook weer ‘s nachts had gedronken?
één jaar geleden
Reactie op LT2023
Ik kolf 3x en ben er zo’n 20-30 minuten mee bezig. We zijn nu zoekende hoev ...
170 klinkt wel als heeel erg veel hoor! Hoe vaak drinkt hij per dag? Ken je de formule van LLL? Grote kans dat je dan meer richting die 120ml uitkomt, dat is voor veel kinderen een prima hoeveelheid. Wordt de fles therapeutische gegeven met de kleinste speenmaat?
één jaar geleden
Reactie op Dina93
170 klinkt wel als heeel erg veel hoor! Hoe vaak drinkt hij per dag? Ken je ...
Hij drinkt 5x en is zo’n 6,5 kilo. Via de formule kwamen we juist uit op 170. We hebben wel recent een grotere speen erop gezet, omdat hij heel erg lang over een flesje deed (45 minuten). Sinds hij een grotere speen heeft doet hij er zo’n 20 minuten over, wat volgens mij wel normaal is. Ik zal eens kijken of hij ook met minder tevreden blijft :)
één jaar geleden
Reactie op LT2023
Ik kolf 3x en ben er zo’n 20-30 minuten mee bezig. We zijn nu zoekende hoev ...
170ml is wel echt flink. Heb je de formule van La lEche league bekeken?
Krijgt hij therapeutisch de fles? Hoelang doet hij over de fles? Mss kleinere speenmaat dat het mss te snel gaat waardoor hij te veel binnen krijgt?
Je kunt ook geven wat je hebt gekolft sommige kinderen halen het thuis gewoon weer in.
En snachts drinken zorgt uiteraard dat je borsten minder vol zijn ochtends, kan ook zijn dat je productie wat stabiliseert.
Je kunt proberen te powerkolven, mee masseren tijdens het kolven. De TSR functie keer extra aanzetten. Soms helpt het ook om na 10 min even te pauzeren en dan weer te starten.
één jaar geleden
Reactie op LT2023
Hij drinkt 5x en is zo’n 6,5 kilo. Via de formule kwamen we juist uit op 17 ...
5x waarvan dus 3x onder een werkdag? Zou je dan niet als je thuis bent een keer kunnen kolven. Bv als de laatste voeding tussen 7 en 8 is. Dat je kolft voordat je naar bed gaat rond 10 en 11 uur?
één jaar geleden
Reactie op LT2023
Ah oké met maar 5 voedingen snap ik dat de flessen zo groot zijn. Ik zou gewoon geven wat je kolft. 3x 120 is een prima hoeveelheid, daar zal hij niet van verhongeren. Dan krijg je misschien wel dat hij daardoor wat vaker gaat drinken op de momenten dat je thuis bent, maar dat is misschien niet erg?
één jaar geleden
Jeetje wat een hoeveelheid om bij elkaar te moeten kolven. Ik zou kijken hoe hij erop reageert als je minder meegeeft naar het kdv.
Je kunt ook op je vrije dagen na de ochtendvoeding nakolven om zo aan voldoende melk te komen. Dat haalt de stress van het kolven op je werk er hopelijk ook af, waardoor je misschien wel meer kolft.
één jaar geleden
Reactie op LT2023
Ons meisje is ongeveer 7 kg en ik geef 4x100 ml mee naar de opvang, dat is ook wat ik kolf op een werkdag (ik kolf ook vier keer). Zij heeft daar genoeg aan, af en toe is er zelfs een flesje over.
Dus 170 ml klinkt voor mij ook als erg veel. Probeer dat wat je kolft gewoon eens mee te geven in drie, eventueel vier, porties? Misschien blijkt dat wel gewoon genoeg te zijn inderdaad.
één jaar geleden
Reactie op LT2023
Ik kom met de formule ook uit op 140-163 ml afhankelijk van 6 of 7 voedingen per dag. Ik ben begonnen met 110/120 ml mee te geven en 1 voeding voor in de vriezer. De vriezer is nog niet behaald 😅 die voeding heeft hij nodig doordat hij langer wakker is. Ik ga mijn voedingen voor komende keer iets verhogen naar allemaal 120/130.
Ik kolf per keer tussen de 90-150 ml (ene borst produceert iets meer, dus dat middel ik) en soms in de ochtend wat extra op mijn vrije dagen. Ik heb een keer gedacht dat mijn productie afnam, dus toen zo een schild voor m'n minder producerende borst gebruikt.
Succes en als je een extra voeding meegeeft, kan je met een gerust hart minder per voeding hebben dus hopelijk heb je wat op voorraad en anders komt dat wel! 😄
één jaar geleden
Thanks voor jullie tips dames! Fijn dit klankbord 🤩. Ik ga mijn vriend morgen vragen de porties wat minder groot te maken (hij is een maandje met de baby voordat hij naar het kdv gaat) en in de ochtend na de voeding kolven, zodat de druk er op werk een beetje vanaf gaat. Ook powerkolven heb ik even opgezocht en ga ik ook proberen :)
één jaar geleden
Reactie op AmyAnoniem
Ons meisje is ongeveer 7 kg en ik geef 4x100 ml mee naar de opvang, dat is ...
Oh dat scheelt wel heel veel inderdaad! Drinkt jouw dochter nog veel bij jou op werkdagen? Mijn zoontje drinkt bij mij dan alleen maar de ochtendvoeding rond 6:30/7:00 en voordat ik ga slapen een droomvoeding, de rest krijgt hij overdag uit het flesje
één jaar geleden
Reactie op LT2023
Oh dat scheelt wel heel veel inderdaad! Drinkt jouw dochter nog veel bij jo ...
Poeh, dan maak je lange werkdagen zeker? Dat lijkt me zwaar in combinatie met borstvoeding.
Ik ben nu nog niet aan het werk, maar bij mijn oudste voedde ik altijd tegen 18u als ik uit mijn werk kwam, dan vaak nog rond 20 als hij ging slapen en om 23u als ik zelf naar bed ging een droomvoeding. Dat laatste deed ik vooral uit angst dat mijn productie anders terug zou lopen of mijn zoontje weer in de nacht zou komen. Overigens was hij toen wel ouder dan de baby nu is.
één jaar geleden
Reactie op LT2023
Oh dat scheelt wel heel veel inderdaad! Drinkt jouw dochter nog veel bij jo ...
Ze drinkt s ochtends, en dan thuis rond zeven en half tien. En geregeld nog een keer extra, ze clustert s avonds wel vaker. En dan slaapt ze gelukkig wel meestal door, maar soms komt ze ook nog een keertje rond vieren in de nacht.
één jaar geleden
Reactie op Marianne123
Poeh, dan maak je lange werkdagen zeker? Dat lijkt me zwaar in combinatie m ...
Het valt op het moment wel mee, ik ga rond 8:00 van huis en ben rond 19:00 thuis. Precies op tijd om m’n zoontje naar bed te brengen. Hij slaapt dan tot de droomvoeding. Die houd ik er ook in om precies de reden die je noemt :)
Ik vind het kolven op werk wel lastiger dan ik dacht. Voelt soms alsof je hele werkdag draait om een geschikt moment te vinden om te kolven en ik zit er dan toch ook erg gehaast. Ik denk dat dat even tijd nodig heeft om te wennen. Ik heb in ieder geval ruim de tijd geblokt in m’n agenda.
Ik denk overigens dat m’n zoontje ook onze momenten samen mist, want ik heb sinds gisteren ineens weer een nachtvoeding, terwijl hij daar al zeker 1,5 maand niet meer om vroeg 🙈
één jaar geleden
Reactie op LT2023
Het valt op het moment wel mee, ik ga rond 8:00 van huis en ben rond 19:00 ...
Rond 4,5 maand is er een sprong. Daar kunnen ze vanaf ruim 3 maanden al last van hebben. Dit zie je o.a. doordat ze weer om nachtvoedingen gaan vragen. Dus kan ook van 2 kanten komen.
En 19.00 uur naar bed! Hoe doe je dat??? Ik heb dat met al mijn kinderen nooit gekunt?
Overigens waren ze allemaal wel uitslapers. Jongste wordt paar x wakker 's ochtends en na verschonen en voeden slaapt hij weer. Dit houdt hij tot de middag vol. Soms tot diep in de middag als ik lekker met hem blij zitten/liggen. Daarna doet hij alleen hazeslaapjes op mijn schoot.
één jaar geleden
Reactie op LT2023
Het valt op het moment wel mee, ik ga rond 8:00 van huis en ben rond 19:00 ...
Rond deze leeftijd komen kinderen sowieso weer vaker voor een nachtvoeding en geborgenheid, ook als de mama’s fulltime thuis zijn.
Mocht jij hem ook zo missen op je werkdagen, dan kun je eventueel hem op jou laten slapen tot jullie zelf naar bed gaan en hem dan de droomvoeding geven. Het lijkt mij persoonlijk verschrikkelijk om mijn baby maar zo kort te zien. Maar geen tijd voor mezelf lijkt me ook niks..
één jaar geleden
Hi! Ik geef nu bijna 19 weken borstvoeding, en tot nu toe had ik nog geen tepelkloofjes o.i.d. Gehad. Maar nu heb ik ze wel links (wat een pijn OMG). Mijn tepels bloeden ook en in alle melk die ik afkolf zit bloed momenteel. Mag ik die melk nog geven?