1312 Reacties

3 maanden geleden

Reactie op MamaI2020💙

Ik zag net met huilen dat hij aan de binnenkant van zijn mond ook witte vle ...
Je kan met een gaasje om je vinger over de tong heen gaan om te kijken of dit melkrestrn zijn. Zo niet, dan is het spruw

3 maanden geleden

Mijn zoontje van 2 weken klakt heel erg aan de borst, waardoor hij veel lucht binnen krijgt en weer veel krampjes heeft. Hij heeft geen te kort tongriempje (is al gecheckt door de verloskundige en door het cjg) en andere voedingshoudingen lijken ook niet te helpen. Iemand die soortgelijks mee heeft gemaakt en wel een oplossing heeft gevonden?

3 maanden geleden

Reactie op Siobhaini

Mijn dochter is morgen 2 weken oud. Zij krijgt mijn borstvoeding uit de fle ...
Heel wat kolven zijn niet geschikt om full-time mee te kolven. Dit is zeker iets om met een vroedvrouw of lachactiedeskundige te bekijken of dit wel een juiste kolf is om dit mee te doen. De meeste kolven die je handsfree in je BH steekt (dus met "motor" per kolf erop) zijn eigenlijk niet bedoeld om full-time mee te kolven. Ik geef dit maar mee.

3 maanden geleden

Reactie op mimemoma

Mijn zoontje van 2 weken klakt heel erg aan de borst, waardoor hij veel luc ...
Hier ook een mannetje van 2 weken die precies hetzelfde heeft. Gegier en gehuil gaat je door merg en been door die krampjes. Wat een beetje verlicht is om de paar minuten te laten boeren en druppels tegen krampjes. Sindsdien kan hij zijn krampjes makkelijker opvangen en zijn ze minder heftig.

3 maanden geleden

Ik heb nu na bijna 3 weken borstvoeding ineens weer stuwing voor m’n gevoel? Heb hele volle borsten en de kleine krijgt ze ook niet helemaal leeg. In de kraamweek had ik ook stuwing en de kraamverzorgster zei dat het toen het beste was om niet te kolven om zo vraag/aanbod het beste in balans te krijgen, ik ben dus nu ook niet heel happig op leegkolven. Iemand die ook in de 2e week opnieuw stuwing heeft gehad?

3 maanden geleden

Reactie op Jolienxo

Heel wat kolven zijn niet geschikt om full-time mee te kolven. Dit is zeker ...
Ik heb deze bij een lactatie deskundige gekocht… dus mag toch hopen dat het dan goed is 🤭 maar thanks voor je tip!

3 maanden geleden

Mijn kindje is nu 10 dagen oud en wilt soms maar ongeveer 15 min aan één borst drinken per voeding. De andere borst slaat ze dan helemaal over. Kan het zijn dat ik zoveel melkproductie heb dat ze in die 15 min echt al genoeg binnen krijgt? Ze valt vrijwel altijd in slaap en is dan niet echt meer te activeren om de voeding voort te zetten.

3 maanden geleden

Hoi! Een vraagje. Op dit moment doe ik fulltime kolven omdat ons zoontje prematuur gedrag vertoond en aan de borst nog niet genoeg energie heeft om te drinken. Hij is nu 7 dagen oud. Tijdens het afsluiten van de kraamweek gaven ze aan om hem 90 ml aan te bieden maar dit krijgt hij echt niet weg of hij geeft de halve fles terug. Vind het zo jammer dat ik dan mijn melk moet weggooien. Zijn er hier ouders die hetzelfde ervaren of fulltime kolven? Hoeveel ml doen jullie in de fles?

3 maanden geleden

Reactie op j28v

Mijn kindje is nu 10 dagen oud en wilt soms maar ongeveer 15 min aan één bo ...
Dat kan prima hoor!

3 maanden geleden

Reactie op WO

Hoi! Een vraagje. Op dit moment doe ik fulltime kolven omdat ons zoontje pr ...
Wij kolven ook fulltime omdat zoonlief te weinig aankwam. Hij is nu 16 dagen en krijgt 110ml in de fles. Maar hij is een flinke jongen met geboortegewicht van 5030gram.

3 maanden geleden

Reactie op Jeanine93

Dat kan prima hoor!
Bedankt voor je reactie! De kraamhulp zat zo te hameren vorige week op dat het rond de 20 minuten moest zijn.. Laten we er maar vanuit gaan dat de kleine het anders zelf aan zou geven. 😊

3 maanden geleden

Reactie op Siobhaini

Mijn dochter is morgen 2 weken oud. Zij krijgt mijn borstvoeding uit de fle ...
Ik heb 9 maanden lang fulltime gekolfd met de Youha’s maar ik maakte wel het hele programma af van 30 minuten. Als ik maar 10 minuten ermee zou kolven zou ik ook nooit mijn borsten leeg kolven. Dan zou ik ook inderdaad na een korte periode echt weer moeten kolven omdat mijn borsten volzitten. Ik zou echt proberen wat langer te kolven zodat je wat meer tijd er ook tussen kan laten. Het is ook echt belangrijk om je borsten soms helemaal leeg te kolven om zo het risico op borstontstekingen te verminderen. Maar het is natuurlijk wel zo dat een kolf welke bij de een perfect werkt bij de ander niet werkt. Anders kan je ook altijd nog eens advies inwinnen van een lactatiekundige of kijken voor een kolfconsult of deze kolf wel geschikt is voor je. Succes! 🤍

3 maanden geleden

Reactie op WO

Hoi! Een vraagje. Op dit moment doe ik fulltime kolven omdat ons zoontje pr ...
Lees je eens in op de la leche league. Daar vind je betrouwbare info en antwoord op je vragen. Ze hebben een berekening hoeveel in een flesje moet. Je hoeft de melk ook niet weg te gooien. Je mag verse melk altijd nog 1x opwarmen als je de fles na de 1e keer in de koelkast zet. Over het bewaren en geven van melk uit een fles hebben ze verschillende stukken geschreven op de la leche league. Ben je wel nog live aan het proberen te voeden?

3 maanden geleden

Reactie op Siobhaini

Meestal rond de 120ml in 10min. Ik ben zo angstig voor over productie. Ik b ...
Ik zag dat het al eerder hier gezegd was als reactie, maar ik kon ook niet goed kolven met de youha. Ik had die echt voor erbij, maar leegkolven ging niet. Daarvoor heb ik toen een kolf gekocht met dubbele motor.

3 maanden geleden

Ik heb een paar vraagjes: Ik geef borstvoeding, maar kolf ook 1x per dag voor een flesje en voor voorraad opbouwen. Hoeveel bieden jullie aan in een flesje? Mijn zoontje is bijna 2 weken oud en we bieden nu 70 ml aan in een flesje. Aan de borst bepaalt hij zelf hoeveel… En hoe doen jullie het in de nacht? Ik lees hier dat velen van jullie er niet meer dan 3 uur tussen laten, maar mijn zoontje laat er snachts meestal 4 uur tussen sinds een paar dagen. Is echt vast in slaap. Ik vind het wel fijn ivm de nachtrust maar is 4 uur te lang? Mijn zoontje kreeg flesvoeding en daar was 4 uur er tussen wel toegestaan

3 maanden geleden

Reactie op Detje84

Wij kolven ook fulltime omdat zoonlief te weinig aankwam. Hij is nu 16 dage ...
Haha oh jeetje, die van mij was 3288 gram bij de geboorte en eergisteren 3200. Hij komt van 3080, dus doet het wel goed. Vandaag weer wegen en kijken wat het effect is! Dan lijkt 90 ml voor zo’n kleintje nog wel erg veel in verhouding.

3 maanden geleden

Reactie op Ivke_x

Lees je eens in op de la leche league. Daar vind je betrouwbare info en ant ...
Dankje! Ga ik daar even kijken. Ja probeer het elke dag een paar keer! Volgende week anders een consult met de lactatiekundige.

3 maanden geleden

Reactie op AnnM93

Ik heb een paar vraagjes: Ik geef borstvoeding, maar kolf ook 1x per dag vo ...
Mijn zoon is 3 weken oud, en ik voed op verzoek, in de nachten zit er soms al 6 uur tussen. Kan geen kwaad. En overdag 3/4 uur. Wat je kan doen is 150xhet gewicht van de baby en dat delen door het aantal voedingen wat je geeft. Dat kan je dan aanbieden in de fles.

3 maanden geleden

Reactie op AnnM93

Ik doe in de nacht ook langer, ik zet een wekker voor 4 of 5 uur later en hij dient zich meestal zelf aan voor de wekker gaat. Bij mij werd geadviseerd niet langer dan 6 uur er tussen te laten in de nacht ivm de melkproductie die dan kan terug lopen. Overdag houd ik nog wel om de 3 uur aan zodat hij op 8 voedingen blijft. In de middag komt hij soms wat eerder, om de 2 uur. Het meeste doe ik dus op verzoek tenzij hij te lang blijft slapen. Overdag dus 3 uur en in de nacht maximaal 5 uur maar 6 kan dus ook heb ik begrepen. Het consultatiebureau vertelde mij ook nog als je baby goed groeit, boven geboorte gewicht is, goed drinkt (lang genoeg en effectief aan de borst) en voldoende poept en plast dan mag je ervan uit gaan dat hij tevreden is en hoef je hem dus niet wakker te maken als hij lekker slaapt. Een gezonde baby komt vanzelf weer als hij honger heeft. Mijn zoon is nu 2,5 week oud.

3 maanden geleden

Reactie op AnnM93

Als je nu al wilt beginnen met de fles is het heel belangrijk deze therapeutisch te geven met langzame speen en dat je kindje er ongeveer 20 min over doet. Zo verklein je de kans op speen/flow verwarring. Je kunt deze formule gebruiken: https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/ Als je kindje goed groeit(who curve) niet ingebakerd slaapt en zonder fopspeen, bij jou in de buurt kan je prima voeden op verzoek.