26 Reacties

3 jaar geleden

wij hebben sinds dat ze 6 maanden is pjama pap gegeven tussen 8 en 9 uur daarna leggen we haar in bed en zingen we meestal valt ze dat inslaap en dan om 12 geven we het laatste flesje. Tuurlijk hebben wij ook avonden dat het niet werkt maar wij zijn er gewoon s'ochtends op een vaste tijd wakker geworden en op een vaste tijd naar bed

3 jaar geleden

Wij moeten savonds meestal ook 3 keer in het uur naar boven maar gewoon volhouden en in der bed troosten

3 jaar geleden

Lastig zeg! Ik heb helaas weinig tips voor je.. Misschien een slaapzak in plaats van een deken? Die kan ze niet wegtrappen? Wij geven savonds een papje zodat hij wat meer verzadigd is, de kant en klare pyjama papjes. Heel veel sterkte in ieder geval!

3 jaar geleden

Wat vervelend.. mijn zoontje krijgt Savonds een pyjamma papje er zit 240 in de ene keer drinkt hij het wel op de andere keer niet, de laatste tijd valt hij de ene keer wel goed in de slaap de andere keer niet, wij luisteren vaak naar zijn ‘gevoel’ wanneer we hem naar bed doen, snachts word hij ook vaak wakker eerst deden we dan voeding geven maar zijn we mee gestopt ik geef hem wel eens een schone luier of gewoon zijn tutje, wij hebben ook een sterren hemel gekocht die na 30 min vanzelf uit gaat hij vind het heel mooi om na te kijken en word daar ook moe van, misschien is dat een idee. Soms zeggen ze ook laat maar huilen maar dat kan ik niet vind ik lastig, het beste als je ze er toch uit haalt is om op het kamertje zelf te blijven

3 jaar geleden

Vaste slaaptijden aanbieden zowel overdag als in de avond. Mijn dochter heeft overdag 2 dutjes op vaste tijden. Krijgt ze voldoende voeding overdag? Misschien klinkt dit stom, maar als je baby een goede eter is overdag vaker voeden. Zorg dat je zeker weet dat ze vol zit overdag. Dan kun je in de nacht overgaan op troosten i.p.v. voeden. Anders blijft ze komen in de nacht voor voeding. Ik geef volkoren pap van Olvarit in de ochtend. Na het ochtenddutje eet ze een snee brood met boter of pindakaas of een roerbakei met water. Net voor het middagdutje nog een fles melk. In de middag slaapt ze. Na het middagdutje rond 15.00 uur eet ze 1 stuk fruit. Ik geef ook soms gedroogd fruit of een dadel (ongesuikerd). Avondeten eet ze rond 17.00 a 17.30 uur. Om 18.30 uur laatste fles melk (geen pap) en om 19.00 uur in bed. Ik heb een vast avondritueel al sinds dat ze 2 maanden oud is. Vast ritueel helpt ook. Denk aan badje/fles/pyama aan/tanden poetsen/verhaal voorlezen/speen geven/ kusje geven/ white noise aan en ik vertrek. Baby's houden van herkenning en wennen daaraan. Ik geloof niet in pyamapapjes e.d. Zit te veel suiker in, ik zou het niet doen! Vaste voeding uitbreiden zou ik zeggen.

3 jaar geleden

Ik moet wel zeggen sinds we pyjamma papje geven en zijn kamer echt donker hebben gemaakt heeft het heel veel geholpen!

3 jaar geleden

Ik weet trouwens niet of ze overdag haar dutjes in haar eigen kamer doet, zo niet begin daarmee. Als dat goed gaat doe je dat ook voor de avond. Vast ritueel aanhouden en doorzetten. Bij huilen uiteraard troosten. Ben geen voorstander van cry it out.

3 jaar geleden

Hoe doet ze het overdag? Kan je haar een ritme geven of werk je? Veel rust en ritme helpt volgens mij veel en goed je kindje volgen wanner ze slaapsignalen geeft direct naar haar eigen bed. Elke keer als je haar naar haar bedje brengt kamer verduisteren en haar bedje naast jullie bed zetten zolang ze nog zo onrustig is dat geeft misschien meer rust voor haar. . Weet niet of het met voeding te maken heeft. Bij mij slaapt ze wel laat savonds om 22.00/22.30 maar slaapt wel door. Wordt dan tussen 6.00 en 7.30 even wakker voor fles en slaapt weer verder tot 10.00/11.00 sochtends. Dan slaapt ze smiddags weer tussen 13.00 en 16.00 en nog een keer van 18. 00 tot 19.00. Geef haar sochtends om 11.00 fruit met yogurt. Smiddags broodje met boter of wat groente van vorige dag als er wat over blijft. Savonds groente met zoete aardappel en vlees of vis of een peulvruchten hapje met rijst. Een uur na de hapjes geef ik nog een klein flesje voor het slapen gaan. Sochtends en savonds wel een volle fles. Doe niks met pap of extra granen ed. (behalve soms brood en een soepstengel tussendoor. Zij was ook wel wat onrustiger met 8 mnd denk ook ivm tandjes en/of groeispurt. Sinds een paar dagen slaapt ze weer beter.

3 jaar geleden

Bij ons is het nu ook weer erg. Vannacht 4 keer gillend wakker, een half uur echt gehuild en dat heeft ie normaal nooit. Ik denk de 8 maanden slaapregressie in combinatie met sprong 6.. Dus hoe zwaar het ook is heb ik er vertrouwen in dat het ook weer beter wordt.. Is het bij jou al lang zo bezig?

3 jaar geleden

Ik ben begonnen met de middag dutjes in eigen bed na de co sleeper met 4 maanden denk k. Steeds hetzelfde doen. En in het begin is dat inderdaad vaak even naar boven troosten met kus, aai en weer weglopen. Is even lastig maar als je het volhoudt zal je na een paar dagen al merken dat het beter gaat. In de avond heb ik altijd hetzelfde ritueel. Pyjama aan, gordijnen dicht, slaapzak aan, boekje lezen, licht uit, slaap kindje slaap zingen en dan neerleggen. Misschien kan je in de middag ook even een momentje ervan maken. Het blijf lastig want ik heb ook nog nachten zoals die van jou soms, maar de ook wel fijne. Dus ik zou beginnen met de middagen en wel voor 2 weken en dan uitbreiden naar de nacht in eigen bed. Succes en hoop dat je aan wat tips de gouden kan vinden hierin.🍀

3 jaar geleden

Heyy, wat rot dat de nachten zo zwaar zijn! Slaapt ze overdag wel gewoon in haar eigen bedje? Mijn advies zal zijn, kijk even hoeveel voeding ze overdag krijgt! Misschien heeft ze net te weinig, waardoor ze trek heeft. Ik ben van mening dat op een gegeven moment de nachtvoeding echt niet meer nodig is, maar meer nu een vorm van gewenning en troost is... Daarom zijn wij daar met 6 maanden echt mee gestopt. Ze sliep toen wel eens door en daardoor dachten we, oke nu stoppen met die flesjes. We hebben toen 2 weken echt pittige nachten gehad, maar sindsdien slaapt ze nu door! Wat je zou kunnen doen is je nachtflesje afbouwen. Bijvoorbeeld alleen maar flesjes van 90 en 60 ml. Zo kun je ook pijlen of het echt honger is of aandacht.... Qua eten doen wij dit: 07:00 pap van 200 ml melk 10:00 200 gram fruit 12:30 1 boterham + 150 ml fles 15:00 tussendoortje 16:45 200 gram warme maaltijd met aardappel/pasta/rijst en vlees en vis. 19:00 150 ml fles met rijstebloem Voor de rest helpt hier ritme goed, vaste tijden eten en slapen. Avondritueel altijd hetzelfde... Nu ze in sprong 6 zit en last heeft van slaapregressie merk ik dat het hier ook onrustiger is.. Vooral met inslapen s avonds. Kan ze ook ineens 45 min keihard huilen. Wij lopen dan om de 5 a 10 min haar kamer binnen, troosten vanuit bed. Een enkele keer oppakken om rustig te worden. Ohja, nu 17:00 niet meer slapen, anders is ze om 19:00 niet moe genoeg. Voor het dekenprobleem zou ik toch een slaapzak proberen en voor de speen hielp het hier om meerdere spenen in bed te leggen met een speendoekje eraan. Zo vallen ze niet snel uit bed en heeft ze er altijd 1 binnen handbereik! Probeer niet bij elke kik er naar toe te gaan. Soms huilt ze bij mij wel eens een paar minuutjes maar valt ze vanzelf weer in slaap... Voor de rest zou ik proberen haar in ieder geval steeds een deel van de nacht in haar eigen bed te laten slapen. Toen onze heel klein was heeft ze ook een paar weken alleen op mn borst willen slapen. Op een gegeven moment werden de momenten in haar eigen bed steeds langer. Het wordt steeds lastiger als ze ouder zijn, want ze ontdekken nu goed wat ze voor elkaar kunnen krijgen. Probeer dus goed te onderscheiden of het aandacht is of echt verdriet... Mijn dochter kan dat in ieder geval heel goed uittesten 😅 Succes😘

3 jaar geleden

Reactie op Dootje0302

wij hebben sinds dat ze 6 maanden is pjama pap gegeven tussen 8 en 9 uur da ...
Dankjewel welke pyamapap geef je specifiek?

3 jaar geleden

Reactie op Saskia2104

Lastig zeg! Ik heb helaas weinig tips voor je.. Misschien een slaapzak in p ...
Ja slaapzak ga ik ook doen idd.. die met mouwen of zonder? En welke pap geef je specifiek?

3 jaar geleden

Reactie op mmo

Heyy, wat rot dat de nachten zo zwaar zijn! Slaapt ze overdag wel gewoon in ...
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik heb 1 grote vraag. Ben altijd borstvoeding geweest dus heb nog steeds niet veel verstand van flesvoeding maar hoeveel moeten ze nu ongeveer nog binnenkrijgen? Als ik jouw planning zo lees dan denk ik oh kan zijn dat mijn dochter te weinig binnenkrijgt, hoe oud is die van jou? Want ik geef wel fruit en groenten gepureerd meer over het algemeen drinkt ze melk. Ik merk als ik melk klein beetje minder dat het dan gelijk harde ontlasting wordt. Dus krijgt ze ongeveer nog elke 4u flesvoeding . Maar ik zie bij jou 3x in 24u volgens mij? Drinkt ze daarnaast dan veel water? Mijne weigert dat te drinken

3 jaar geleden

Reactie op Ummie1

Deze

3 jaar geleden

Reactie op Ummie1

Deze

3 jaar geleden

Reactie op Ummie1

Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik heb 1 grote vraag. Ben altijd bor ...
Haai! Geen dank! Ja, hoeveelheid vocht is altijd even zoeken... Mijn dochter krijgt inderdaad 3x kunstvoeding... S ochtends 180 ml en daarvan maak ik een bordje pap, s middags bij de boterham een fles van 150 ml (vaak laat ze 30 ml staan) en voor het slapengaan ook 150 ml (laat ze ook vaak 30 tot 50 ml staan) verder drinkt ze inderdaad water of lauwe/koude thee (gaat vaak beter dan water omdat het een smaakje heeft). Ze drinkt ongeveer een tuitbeker van 180 ml per dag. Verder haalt ze haar vocht ook uit het fruit en haar avondmaaltijd. Mijn dochter is vandaag precies 9 maanden 😉 Het kan natuurlijk per kind verschillen hoeveel melk ze willen, maar mijn dochter liet haar flessen steeds staan.. Ze had er echt geen behoefte aan! Ik denk dat de kunst is proberen te schipperen tussen het volgen van je kindje en structuur en regelmaat aan te brengen... Maar het blijft een zoektocht hoor. Iedere keer als ik denk, ja het gaat lekker, is er wel weer wat nieuws 😅

3 jaar geleden

Reactie op Ummie1

Ja slaapzak ga ik ook doen idd.. die met mouwen of zonder? En welke pap gee ...
Ik heb zonder mouwen. En hetzelfde papje als hierboven! Nestlé met banaan :)

3 jaar geleden

Snap je helemaal mommy! Het is soms even zoeken wat nu werkt. Weet alleen wel dat het goed komt!! Paar tips wat zou kunnen helpen: - gillen na een half uur: Mijn dochter heeft dit ook gehad rond 8.5maand. Is nu 9 maanden en het is weg. Ze leren rond deze leeftijd dat wij niet 1 persoon zijn, en dat is even lastig. Inslapen in bed ging goed maar idd na 30min gillen tot je er pakt. Ben toen naast haar gaan zitten, mijn hand op haar borst, speentje en ssshh roepen, laten weten dat ik er ben. Toen ze stil was heb ik me omgedraaid en ben voor haar bedje blijven zitten tot dat ze diep in slaap was. Heb een muziekdoosje van zazu, stopt na 20 min dus als die stopte wist ik dat ze in diepe slaap was. Maar hoor het ook aan de manier hoe ze ademt of hoe ze op haar speentje zuigt (vaak eenmaal in diepe slaap spuugt ze m uit) Neuriën heeft ook geholpen, ze hoort me en weet dat ik er ben. Maar dat heeft alleen s avonds geholpen. S nachts had ik er geen zin in, ben gewoon moe dus toen pakte ik dr en sliep ze naast me. (Ze heeft voor deze periode wel in haar bedje geslapen btw) Ze slaapt met een shirtje van mij, net een knuffeltje en zo heeft ze m ook vast. 2/3 weken geduurd en nu slaapt ze weer de hele nacht in haar eigen bed. - speentje s nachts: glow in the dark speen! Lifesaver hier want ze ziet m. - slaapzak. Met of zonder mouwen hangt af van het weer. Nu slaapt ze bijv romper lange mouwen, sokken en een dunne slaapzak zonder mouwen. Bij kouder weer kleed ik haar warmer en bekijk dan of mouwen nodig zijn. - overdag misschien meer voeding aanbieden (grotere hoeveelheid) lees dat je borstvoeding heeft. Je zou bijv s morgens de dag kunnen beginnen met bv en een broodje en tijdens ieder drink moment ook wat eten. Ons schema: 6:45 100ml pap (Olvarit fijne granen) + 100ml melk (ga dit zelf binnenkort vervangen naar een broodje en dan 100ml melk) 9:30/10:00 1 stuk fruit (of bijv halve banaan met een halve avocado) + 120ml rooibosthee of water 11:30/12:00 (ligt eraan) mama deli 150gr met een plantaardig toetje of als ik t zelf maak bijv 1 zoete aardappel, 4 stronkjes bloemkool en 3 broccoli + 160ml water of dat aangelengd met een beetje diksap 15:00 flesje 120ml 16:30 snackje; cracotte, tomaatjes,komkommer, ander finger food oid of meloen + 100ml water. 18:15 fles 180ml (maar laat de laatste dagen 30/40ml staan) 18:30 naar bed! Ik doe zelf niets in de laatste fles omdat ze overdag redelijk wat binnen krijgt. En lijkt me niet lekker om met zo een volle maag te slapen. Water blijf ik aanbieden, niet alleen op vaste tijden. Dat heeft geholpen dat ze nu redelijk wat drinkt. - laat slapen, vroeg wakker: wat is haar ritme overdag? Hier sliep ze vroeg maar ook vroeg wakker. Wat heeft geholpen: na 9u na bed brengen, s morgens 45 min slapen. Weer naar bed tussen 12:30/13:00u slaapt dan 1,5/2u. Dat is voldoende overdag. Slaapt nu van 18:30 tot 6:45. Op het kdv slaapt ze soms 4/5u maar dan spookt ze s nachts dus probeer dit te beperken. Verder ben ik een mama die dr kindje niet laat huilen, niet onnodig in ieder geval. Kan er slecht tegen dus vandaar dat ik vaak wel opgeef, maar deze periode is nou eenmaal wat lastig voor haar, dus laat haar weten dat ik er ben. Wel pak ik haar niet meteen uit bed s avonds omdat ik ook echt even een moment voor mezelf nodig heb. S nachts houd ik het niet vol en denk ik kom maar. Maar goed ze slaapt nu weer de hele nacht door, in haar eigen bed dus het gaat echt voorbij.

3 jaar geleden

Als je een slaapzak wil gebruiken haal de puckababy 4 seasons! Geweldig ben er zeer tevreden mee! Kan je in alle seizoenen gebruiken tot 2.5 jaar! Dus dan hoef je ook niet altijd een nieuwe slaapzak aan te schaffen. Is prijzig, maar uiteindelijk wel waard.