39 Reacties
2 jaar geleden
Ik voer het meeste nog… ben nog niet toe aan dat geklieder hahahaah… Maar ga er binnenkort toch aan geloven, dan kies ik voor beide, en zelf en voeren. Dan weet je wat er ongeveer ingaat. Mijn dochter heeft nog nooit een potje gegeten… altijd vers gekookt. Ze eet het liefst kruidig, gelukkig wel alles… groenten, aardappels, pasta, rijst en vlees en vis…
2 jaar geleden
Wij voeren ze hier nog. Af en toe zelf, maar dan zit het overal, behalve in de mond 😂 ze eten gewoon met de pot mee en wat op gaat, gaat op en anders laten we het liggen
2 jaar geleden
Ligt eraan wat voor eten het is bij rijst ect voeren anders ligt het overal. Bij eten wat niet zo rommel maakt eet hij zelf met zijn handen heeft wel meestal een lepel vast maar doet er nog niks mee
2 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Zo te lezen voeren jullie nog, maar prakken jullie dan alles? Of voeren jullie losse stukjes?
2 jaar geleden
Reactie op TwinGirlsMom
Wij voeren ze hier nog. Af en toe zelf, maar dan zit het overal, behalve in ...
En dan heb ik het alleen over avondeten, want in de ochtend en de middag en tussendoor kunnen ze wel goed zelf eten
2 jaar geleden
Reactie op TwinGirlsMom
En dan heb ik het alleen over avondeten, want in de ochtend en de middag en ...
Ja, die ervaring heb ik dus ook ;) Maar misschien moet ik gewoon bvb stukjes krieltjes of vlees, groenten gaan voeren met een vorkje, want zelf pakken doet ze niet.
2 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Zo te lezen voeren jullie nog, maar prakken julli ...
Brood, ei, pannenkoek eet ze zelf… maar de avondhap dus nog niet. Eerst pureerde ik alles, nu inmiddels is het prakken gecombineerd met wat grotere stukjes. Gehakt bijv gaat in stukjes, sommige groenten ook, aardappel prak ik meestal grof
2 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Zo te lezen voeren jullie nog, maar prakken julli ...
Ligt er echt aan wat ze krijgt, aardappels prak ik grof gehaktbal maak ik kleine stukjes van en groente ook beetje prakken (vooral doperwten vind die dingen zo eng) maar ik maak er wel "stukjes" van zodat ze kauwt en dat gaat supergoed! Macaroni met kipkerrie is hier wel echt haar favoriet, dan maak ik de stukjes kip wat kleiner maar de macaroni laat ik gewoon zo, meestal klein gesneden paprika erdoor en dat kan ze zelf wel goed eten (met wat hulp van papa of mama)
2 jaar geleden
Reactie op mir76
Brood, ei, pannenkoek eet ze zelf… maar de avondhap dus nog niet. Eerst pur ...
Hier precies zo. Alleen aardappelen en groente zijn niet favoriet hier 😂 behalve als het door rijst of pasta heen zit. Hij heeft net heerlijk rijst met sajoer, kip en sperziebonen gegeten. Wij laten hem ook pas sinds kort mee eten met de pot, maar op sommige dagen (als we pas rond 6u thuis zijn) is het gewoon nog potjes..
2 jaar geleden
Ons mannetje eet gewoon mee (15 maanden). Krijgt van ons een vork en of lepel, maar wat hij binnenkrijgt gaat meestal met zijn handen. Tussendoor beetje helpen door samen te prikken/scheppen. Maar verder lekker knoeien. Honden maken de grond en zijn stoel grotendeels schoon na het eten en kleren in de was. Doekje over de tafel en zijn stoel en de stofdweilrobot doet de rest 🫣😅... Hij heeft geen voorkeur, behalve dat we samen aan tafel zitten, tenzij hij echt honger heeft (bij thuiskomst van de opvang)...
2 jaar geleden
Reactie op WKKL
Hoe heb je dat dan met bestek?? Zie t nog niet echt voor me
Je hebt speciale vorkjes en lepels met goede grip speciaal voor baby’s. Hier kan ze goed met lepel eten en vork alleen als ik het er aanprik omdat het een bot vorkje is en het haar zelf niet lukt te prikken.
Hier en daar doe je uiteraard zelf nog wat volle lepels naar binnen schuiven!
2 jaar geleden
Hier eet ze alles zelf, brood met een vork en de warme hap en yogert met een lepel.
We zijn begonnen door haar alles met de handjes te laten ontdekken/zelf te laten eten dit kan je ook met potjes doen, de potjes die net iets steviger zijn. Wij hielpen haar tussendoor door steeds een lepeltje met een hap te geven uiteindelijk wilde ze ook zelf met de lepel en dat hebben we geoefend en kan ze nu zelf.
Potjes vind ze allemaal lekker. Ons eten ook maar moet het vaak wel smeuïger maken en niet te grote stukken, dus prakken we nog en gebruiken de blender. Ze eet met ons mee tenzij dat niet kan ivm te vet, kruidig of tijdgebrek.
Mijn advies zou zijn haar zelf te laten eten en alles wat jullie eten haar gaan laten proeven en dat stapsgewijs gaan uitbreiden.
2 jaar geleden
Onze dochter eet sinds het begin zelf. Toen at ze alles met haar handen en nu steeds meer zelf met een vork of lepel. Het is wel geknoei inderdaad 🙈
Het lekkerst vindt ze dingen die gekruid zijn of met een sausje ofzo. Lasagne is hier favoriet haha. Gewoon aardappelen groente vlees moet ze weinig van hebben, net als wij zelf trouwens..
2 jaar geleden
Mijn zoontje vindt bijna alles wel lekker gelukkig. Een hele tijd was mijn spaghetti zijn favoriet (simpel tomaat, Italiaanse kruiden, erwtjes, kip en evt iets wat ik nog heb liggen), maar pannenkoeken is dat nu (wat ik uiteraard niet vaker maak) al doet bloemkool het ook zeer goed. Wel grillig in hoe hij wil eten. De ene keer wil hij gevoerd worden, de andere keer wil hij alleen zelf eten met zijn lepel of vork, dan weer de lepel pakken en aan mij geven om gevoerd te worden of met de handen eten. Wij doen er niet te moeilijk over hoe hij het wil. Wij leggen altijd de gevulde lepel voor hem neer, nemen zelf een hap van ons eten en dan heeft hij of zelf al een hap genomen of hij is zeer ongeduldig aan het wachten en dat kan halverwege de maaltijd ineens anders worden. Hij heeft nu ook goed door wat wij op ons bord hebben en dat wil hij ook.
2 jaar geleden
Eerst krijgt hij gewoon nog een hapje, iets wat makkelijk weg te krijgen is met 7 tanden. Fijn geprakt dus nog, merk dat hij dat fijn vind. Dat voer ik hem.
Daarna gaat hij met ons aan tafel en eet hij mee, dan eet hij zelf gewoon met zijn handen.
Prikken met een vorkje gaat redelijk, maar de lepel lukt nog niet.
Hij eet graag dingen met tomatensaus, ik rooster tomaat en paprika in de oven met wat kruiden (tijm, rozemarijn of wat komijn en kaneel) dan glad maken met de staafmixer. Dat vries ik in en eet hij dan met pasta, parel couscous of gewone couscous. Om te zorgen dat het wat handzamer is en hij veel groente binnen krijgt dik ik het aan met baby pap.
Hij is ook gek op zoete aardappel patat met broccoli en kleine gehakt balletjes.
Maar hij eet eigenlijk alles tot op heden
2 jaar geleden
Bij ons is het wisselend zelf eten en gevoerd worden. We proberen hem zoveel mogelijk met de pot mee te laten eten, en ook grotere stukken eten te geven waar het kan. Dat schijnt ook weer minder kans te geven dat hij in de peterpuberteit eten gaat weigeren. We gaan zien of het werkt 😜
Ik volg het Instagram account van Solid Starts, en ze hebben ook een app waarin staat welk eten vanaf welke leeftijd kan en hoe je het moet snijden zodat kindjes het veilig kunnen eten. Vind ik heel handig en geruststellend :) misschien hebben meer mensen er wat aan.
2 jaar geleden
Ik voer alleen dingen die van zichzelf al vloeibaar zijn, dus soep, yoghurt enzo. Het meeste eet ze zelf met haar handjes. Persoonlijk vind ik voeren meer gedoe dan opruimen.