95 Reacties

3 jaar geleden

Ik heb voedingadvies nodig! En niet van het cb... 😓 Wij zijn overgestapt naar opvolgmelk 2. Op de verpakking staat dat hij nu nog maar 180+6 en dan 4 flessen in totaal om vervolgens af te bouwen . Hij krijgt ieder ochtend zijn fruit - en s'avonds groentenhapje. Ik heb het idee dat hij niet verzadigd van raakt en hij zou zo makkelijk 210+7 op kunnen drinken.... Maar een 180+6 fles spuugt hij vervolgens wel veel uit daarna. Heb ook het idee dat zijn maagje onrustiger is. Daarom laat ik het nog steeds op 180+6, ookal wordt hij wat sneller geïrriteerd als hij honger heeft. Vandaag is hij zelfs boos geworden omdat hij honger had.... Zou ik dan toch de fles gaan ophogen? Of wat voor tussendoortje kun je meer geven? Brood? Dan sneedjes zonder korst geven. Dat hij er aan kan knauwen. Ik weet het eventjes niet😅 Je leest zoveel tegenwoordig op internet. Mijn enige bron aan waarde is de voedingscentrum. maar ook daar kom ik niet wijzer uit. Kan iemand mij voor een 6 maanden oude baby zijn voedingstructuurlijst geven? Dan heb een iets🤷 ik moet ook meet durven hoor. Een stukje brood geven durf ik niet zo inverband met verstikking. En een papje geven vind hij ook niet lekker.. alleen uit de fles.

3 jaar geleden

Reactie op First-time-mom

Ik heb voedingadvies nodig! En niet van het cb... 😓 Wij zijn overgestapt ...
7.00 fles 210+7 9.00 2 stuks fruit 11.30 fles 180+6 12.30 1 boterham 15.00 fles 180+6 17.00 groente hap (zo'n 180 gram) 19.00 fles 210+7 Inmiddels 7 maanden oud, opvolgmelk nr 2. En dit schema hebben we al een tijdje zo. Gaat goed hier :)

3 jaar geleden

Hoi hoi! Wij zijn sinds 6 mnd over op 3 flessen... Ik houd mij niet echt meer aan tijden, meer aan +/- tijden. (partner vind het vreselijk haha) 7.00 ontbijt: fles 210 Tussendoor: fruit 150 /200 gram + water Lunch: boterham, sabbelen op broodkorst en afsluitend een fles Tussendoor: maisvinger of liga-papje + water (liga 6+ mengen in een beetje water) (niet elke dag maar zo af en toe) Avondeten: 150/200 avond eten. + water (aardappelen of rijst, groente, kip, ei of gehakt) Rond 19.00 fles 210 (laat vaak 20 tot 60 ml staan, afhankelijk van wanneer het avond eten geweest is) Sinds ik dit schema volg ben ik een stuk relaxer.. Is ze moe gaat ze slapen, het eten en drinken komt daarna wel. 500 ml vocht per dag is voldoende voor een kind van 6 mnd, met 2 volle flessen ben ik er al.. Brood geven, ik begon met broodkorsten, maisvingers, en nu sabbelt ze ook op komkommer en paprika. Vooral.. Go with the flow! Durf te experimenteren, en als ze hoesten is er niets aan de hand, blijf bij ze en let gewoon goed op. Hoesten is goed! Daar leren ze van. (oh en als ze gapen dan zit er brood vast aan 't gehemelte, heb ik mij laten vertellen) Ze stikken heus niet zomaar. Iedereen heeft leren eten, jou kleine leert het ook vanzelf. Ooit moeten ze het toch leren. Ik geef af en toe stukjes banaan, zodat ze aan stukjes wennen. Het is zacht en smelt makkelijk. En fles kan je altijd verhogen, maar als hij bij 180 al spuugt, zou ik eerder de vaste hap gaan verhogen of meer tussendoortjes geven. Succes 🌺

3 jaar geleden

Reactie op Littl-one

Hebben jullie ook wel eens pjama papje gegeven?? Is vanaf 6 mnd, maar ik da ...
Wij wel. Dochter vindt het heerlijk.

3 jaar geleden

Reactie op Dekentje25

Wij wel. Dochter vindt het heerlijk.
Hoe geef je dit? En is het een extra of een vervanging?

3 jaar geleden

Reactie op Littl-one

Hoe geef je dit? En is het een extra of een vervanging?
Wij geven het als vervanging van de laatste fles:) ze krijgt drie gewone flessen opvolgmelk en een pyjamapapje. Pyjamapap voor ze de nacht ingaat. Wij doen het in haar papfles (difrax wide met 3m+ L speen). Gaat erg goed!

3 jaar geleden

Reactie op Littl-one

Hoi hoi! Wij zijn sinds 6 mnd over op 3 flessen... Ik houd mij niet echt ...
Euh 500ml per dag? 6 maanden? Geen idee waar je die info vandaan hebt maar een baby dient zijn gewicht x 100cc per dag binnen te krijgen. Mijn zoontje is nu 7,5 maand en weegt 9 kg. Hij dient dus 900cc vocht binnen te krijgen per dag. Deze formule kun je aanhouden tot 1 jaar. Vocht hoeft niet perse een fles te zijn maar je kunt het fruit en groente hapje hierin mee tellen. Mijn zoontje drinkt nog zo'n 6 tot 7x per dag op zijn verzoek

3 jaar geleden

Reactie op Mama-dec20

Euh 500ml per dag? 6 maanden? Geen idee waar je die info vandaan hebt maar ...
Mijn zoontje tikt de 10 kilo aan en 1 liter vocht is echt niet haalbaar🙈 oke hij is wel wat zwaarder dan gemiddeld weet niet tot hoelang je deze regel kan toepassen bij grotere kindjes

3 jaar geleden

Reactie op Mama-dec20

Uuhh.. 7 maanden oud, gewicht schat ik op 8.5 kilo. Wij zitten op 880ml flesvoeding, 2 stuks fruit, brood water ussendoor en groentehap. Dan overvoed ik de mijne dus volgens die formule?

3 jaar geleden

Reactie op Iloon_88

Uuhh.. 7 maanden oud, gewicht schat ik op 8.5 kilo. Wij zitten op 880ml fle ...
Twijfel... Die van mij krijgt 4x 180+6 per dag aan flesvoeding. En nog een fruithap, maisvinger en een groentehap. In het ziekenhuis en volgens de HA moest mijn baby minimaal 600 ml binnenkrijgen (met 6 maanden, is nu bijna 7) om niet uit te drogen. Een 4e fles laten vervallen, daar is de mijne nog niet aan toe. Hij drinkt nog niet voldoende water of thee en eet ook nog geen goed gebalanceerde vaste maaltijd: groente, kip/vis, koolhydraat - brood - fruit, om een fles te kunnen laten vervallen. Sommige kindjes zijn wel al heel vlot. Die van Little-one eet goed. Misschien drinkt ie ook nog veel water, thee of iets anders? De baby is happy en groeit goed. Dus dan het zal wel goed zitten. 🙂 Mijn baby heeft e.a. gebruiksaanwijzing. 😁 En zo zijn alle kindjes anders.

3 jaar geleden

Reactie op Mama-dec20

Ik citeer mijn cb arts.. " Als kinderen goed eten, dus brood, fruit en warm eten hebben ze nog maar 300-500 ml aan melkproducten nodig." Dus geen idee waar JIJ je info vandaan haalt.. Maar is duidelijk een andere bron dan die van mij. Mogelijk is het per kind verschillend, maar hier werkt het prima. Ze groeit, heeft 5 a 6 volle luiers per dag, ze poept 2 a 3 x per dag, mooie nette keutels, niets hard ofzo. Zit zelfs boven in de curve. Lengte op het bovenste groene lijntje, gewicht op de middenlijn, met uitschieters naar de 1e groene lijn. Naast haar melk wat ze lang niet altijd meer drinkt, heeft ze 150 gram fruit en 200 gram groente. De rekensom van 100x het gewicht ken ik niet.. Toen ze net geboren was was 150x het gewicht de ondergrens. Ergens is dat vervaagd en is ze meer vast voedsel gaan eten. Zodra het vaste voedsel de boventoon gaat geven, wat uiteraard ook de bedoeling gaat zijn, is het aantal ml fles niet heel interessant meer. Doe lekker wat je zelf doet. Hier werd de vraag gesteld en daar gaf ik antwoord op, zoals mij vanuit de arts van het cb is voorgeschreven. Ik ga er toch van uit dat ik die mensen kan vertrouwen! Thnx She dat je even namens mij hebt gereageerd 🥰😘

3 jaar geleden

Hoi! Lastig soms he... Ik heb al een aantal keer advies gevraagd op het cb maar wordt er niet wijzer van. Wij varen op ons gevoel en kijken naar onze zoon, Gijs is nu ruim 6 mndn en zo'n 10 kg. Vast voedsel hebben we vanaf 4 mndn aangeboden en snel opgebouwd, weinig gepureerd ivm spugen. Om die reden bouwen we de flessen snel af. Hij krijgt nu: Ontbijt: 180+6 en een halve boterham met beleg Tussendoor: fruit Lunch: 150+5 en een boterham met beleg Tussendoor: fruit met kwark (mager) Diner: aardappels/pasta/rijst, groente, vlees/vis Bedtijd: 210+6+12 gr fijne granen pap Omdat wij al jong met stukjes zijn begonnen herken jou angst wbt stikken maar al te goed. Toch is mijn ervaring dat die kleintjes meer kunnen dan je denkt. Als ze een goede houding aan kunnen nemen en niet moe zijn redden ze zich wel. Wij zijn bijv. begonnen met een broodkorst om op te sabbelen, daarna pas stukjes brood. Succes!

3 jaar geleden

Reactie op Littl-one

Ik citeer mijn cb arts.. " Als kinderen goed eten, dus brood, fruit en wa ...
Ik begrijp je, maar door de tegenstrijdige adviezen weet ik niet of je die mensen blindelings kunt vertrouwen. Ik citeer mijn CB arts, 'tot 1 jaar moeten ze minimaal 500ml melk per dag krijgen'. Val elkaar dus niet af omdat je het anders doet of een ander advies aanhoud, we doen allemaal wat we denken dat het beste is. Ik ga uit van de theorie dat er niet 1 goed of fout is en dat de adviezen daarom zo tegenstrijdig zijn. Ik luister dan ook naar mijn zoontje, heeft hij honger - krijgt hij eten, vraagt hij nergens om dan bied ik hem zijn hapjes en minimaal 3 flessen per dag aan. Zolang hij zeker 4 plasluiers op een dag heeft en niet vermagerd zal het wel goed zijn. De 100x lichaamsgewicht heb ik bij 6 kilo laten gaan, dit strookt niet meer met de verpakking en eetschema's die ik gezien heb.

3 jaar geleden

Reactie op Justsuus

Ik begrijp je, maar door de tegenstrijdige adviezen weet ik niet of je die ...
Eens! Dit is ook wat ik bedoelde te zeggen.. 🙈 Niet elkaar afvallen.. Iedereen krijgt zijn eigen advies. En volgt die op. Hier geven we ons eigen gekregen advies weer door, en 't is aan iedereen zelf te bepalen hoe jou kind het beste functioneer. Hier gaat het prima op 500ml op een dag.. Een ander kind zal nog 900 moeten drinken. Het is een strijd om meer er in te krijgen. 500 ml is voor haar goed. (ze drinkt de ene dag 700 en de andere maar 400)

3 jaar geleden

Reactie op Littl-one

Eens! Dit is ook wat ik bedoelde te zeggen.. 🙈 Niet elkaar afvallen.. Iede ...
Ik denk dat het ene kindje liever wat meer vast voedsel eet en het andere kindje liever wat langer meer melk drinkt, het lijkt mij beide goed, zolang ze maar eten (melk ook als eten gezien). Hier wil meneer beide het liefst zo veel mogelijk 😂 maar hij beweegt ook erg veel. Als hij op zijn papa lijkt qua stofwisseling kan hij eten wat hij wil zonder aan te komen, als hij meer op mij lijkt zullen we de suikers zeer beperkt gaan houden, dat is precies waarom ik denk dat er niet 1 goed of fout is, ieder lichaam is anders.

3 jaar geleden

Nee, koemelkproducten pas na 1 jaar
Huh, reguliere baby voeding is toch gewoon koemelk..?

3 jaar geleden

Reactie op Georgette84

Huh, reguliere baby voeding is toch gewoon koemelk..?
Daarin zitten de eiwitten van de koemelk :)

3 jaar geleden

Vanaf 8 maanden mag je baby magere of halfvolle yoghurt zegt het consultatiebureau, zijn er mensen die dit al doen?

3 jaar geleden

Reactie op Little Kim

Vanaf 8 maanden mag je baby magere of halfvolle yoghurt zegt het consultati ...
1 keer milde magere yoghurt gegeven, zo'n 50 ml denk ik, was lekker koel tegen de tandjes ellende 😀 en ukkie vond het lekker. Maar we maken er geen dagelijks ding van verder. Ik kreeg ook te horen dat melk wel mag in bijvoorbeeld pannenkoeken, lasagnesaus etc... ik ga dus iets minder panisch doen nu qua eten ;)

3 jaar geleden

Reactie op Little Kim

Vanaf 8 maanden mag je baby magere of halfvolle yoghurt zegt het consultati ...
Ik heb nu 2x griekse yoghurt gegeven. Vind hij nog te zuur dus laat staan magere of halfvolle yoghurt😅