823 Reacties
2 jaar geleden
Kleine heeft sinds week opeens weer dat hij erg veel huilt in de avonden en nachten de nachten zijn voor mij erg kort me partner slaapt er gewoon doorheen
2 jaar geleden
Reactie op Tssaaaa
Ik zit al heel lang met een schuldgevoel en schaamtegevoel. Ik kom er maar ...
Dit is denk ik voor veel vrouwen de realiteit tijdens en na de bevalling. Dat magische moment voelt lang niet iedereen en het is m.i. ook geen 'eerlijk' vooruitzicht als je gaat bevallen. Je mag best wat vaker lezen en zien dat het niet altijd voelt als een sprookje. Het is vooral rauw en fysiek enorm hard werken en dan ga je in de overlevingsstand (met alle stoffen die je lichaam daarbij aanmaakt).
Maakt niet eens uit of je een makkelijke of moeilijke bevalling hebt gehad.Mijnn bevalling verliep namelijk soepel, snel en ik vond de pijn juist reuze meevallen. Was echter wel helemaal in mezelf gekeerd om de klus te klaren. Toen de baby eruit was (na slechts 10 minuten persen en ik was nog lang niet moe) voelde ik emotioneel helemaal niks. Ik heb me niet 1 seconde afgevraagd of alles wel goed was met hem en heb er ook niet aan gedacht om te luisteren of ik hem wel hoorde huilen. Ik was 'klaar' en ik stond uit. Toen moest ik hem ook ineenslaanpakken en dat maakte gewoon kortsluiting bij me. Vervolgens ook een uur lang gehecht door de gyn, waarbij ik alleen maar dacht "Godsamme wat duurt dit lang, ik heb het koud" en was ik mentaal niet bezig met het 'wonder' dat net was geschied. Achteraf vond ik de bevalling maar een desillusie en heb mezelf heel lang allemaal verwijten gemaakt ("Waarom voelde je geen euforie, dat is niet normaal. Het mooiste moment uit je leven... blabla"). Ik snap dus goed het gevoel dat je omschrijft, maar wil je ook op het hart drukken dat het NORMAAL is en dat het gewoon is wat het is. Ik kan inmiddels terugkijken op m'n bevalling met trots en vind het niet meer zo erg dat het niet prachtig was. Nu denk ik: "Ik heb m'n kind die dag succesvol gebaard. En goed, het was verre van magisch, maar who cares?" Het helpt om simpelweg te accepteren dat het zo is gegaan. Zonder jezelf te veroordelen. Het is de realiteit van je bevalling geweest. Laat het los en voel dat mooie gevoel als je je kindje elke ochtend uit zijn bedje pakt:)
Sorry voor het lange verhaal😅
2 jaar geleden
Reactie op Larissaaatje
Kleine heeft sinds week opeens weer dat hij erg veel huilt in de avonden en ...
Hier ook drama! Elke keer wiegen,valt dan in slaap, maar zodra hij z'n matras voelt is het huilen en staan in z'n bed. Gaat dan niet meer liggen. Huilen gaat binnen een seconde van 0 naar 100.
Afgelopen dagen hebben we hem laat in de avond maar bij ons laten slapen.
2 jaar geleden
Reactie op MamaMila
Dit is denk ik voor veel vrouwen de realiteit tijdens en na de bevalling. D ...
Who echt precies dit!! Ik denk dat ook dat het grotendeels geromantiseerd wordt. Je MOET je euforisch voelen, je MOET op dat moment gelijk helemaal verliefd zijn. Op dat moment voelde het niet zo, maar als ik er nu op terug kijk, was het zeker een heel bijzonder en mooi moment.
2 jaar geleden
O wow, ja die kou inderdaad meteen toen die eruit was en tijdens het hechten ook nog steeds. Ik was ook nog niet op aarde hoor dus het komt echt wel vaker voor. En het verliefde gevoel wat ik nu heb en elke dag steeds meer en meer wordt, maakt alles, maar dan ook alles goed.
2 jaar geleden
Reactie op Tssaaaa
Ik snap je gevoel! Zelf heb ik dit in de periode NA de bevalling gehad. De kraamzorg was een ramp, heb daar een trauma door opgelopen gevolgd door een postnatale depressie. Pas bij 5 maanden ging het beter met me. Nu is m’n ‘kleine baby’ ineens 1 jaar en 2 weken.
Voor m’n gevoel heb ik de eerste 5 maanden niet kunnen genieten en nog steeds kan ik huilen als ik andere moeders zie genieten van hun 1-2-3 maanden oude baby. Het voelt als een groot gemis.
Ons gevoel is niet nodig maar dat kunnen mensen ons vertellen maar ons gevoel is ons gevoel en daar kunnen we helaas niks aan doen.
Inmiddels heb ik het redelijk geaccepteerd en geniet ik nu van de momenten ik hoop dat jij dat ook kunt.
2 jaar geleden
Reactie op Tssaaaa
Ik vind dat de bevalling en het moment van de geboorte heel anders wordt afgebeeld op reclames, social media, series, etc. Dat euforisch gevoel en het uitbarsten in huilen had ik ook niet. Op het moment dat ze m’n zoontje voor me hielden, huilde ik niet. Ik dacht: waarom huil ik niet? Ben ik onder invloed van alle medicatie? Ben ik abnormaal?
Ik vond alles nog te onwerkelijk en besefte het niet.
Toen ik in m’n kraamtijd zat, kon ik echt (in mezelf) kwaad worden op alle influencers die het moederschap zo verbloemen. Evenals de series en reclames waarbij de bevalling heel anders lijkt te verlopen. Ik ben van mening dat alle kersverse moeders eens in de zoveel tijd worden gecontroleerd op hun bloedwaarden, dat er wordt gevraagd hoe het werkelijk gaat zodat ze kunnen worden gerustgesteld en ze niet denken dat ze abnormaal zijn.
Gisteren heb ik nog m’n afsprakenkaart weggegooid die helemaal vol was. Ik vind het bizar dat na de geboorte er “ineens” geen zorg meer is voor de moeder.
2 jaar geleden
Reactie op BabyRH
Ik vind dat de bevalling en het moment van de geboorte heel anders wordt af ...
Ik weet inderdaad nog dat ze op mijn borst werd gelegd en dat ik dacht, huh ik MOET nu toch huilen? En dan denk je inderdaad dat je weer abnormaal bent of dat het gevoel niet goed is..
2 jaar geleden
Reactie op Brownie
Soms lijkt t wel oorlog hier, wat een harde rot knallen. Al dat verrotte il ...
Pff erg heh! En die knallen op de babyfoon ook. Kleintje is ook nog ziek, dus iedere keer duim ik dat hij lekker kan blijven slapen en niet van al die knallen wakker schrikt. 😱
2 jaar geleden
Wat een knallen... lijkt wel harder te woorden ieder jaar.. maar tot nu toe slaapt ze nog🙏. Apart ook, als ik 1 keer wat laat vallen in huis is ze wakker 😒en nu tukt ze tot nu toe gewoon door🤣
2 jaar geleden
Helaas wakker, wel pas om half 2... even kijken hoelang ze wakker blijft😅
2 jaar geleden
Reactie op Kleintje1991
Wat een knallen... lijkt wel harder te woorden ieder jaar.. maar tot nu toe ...
Haha hier hetzelfde! Nu ineens overal doorheen slapen. Alleen wel wakker geworden om 23.15 uur maar dat is tegenwoordig haar gebruikelijke tijd. We hebben dr wakker gehouden want om nou m’n best te doen en dan om 00:00 alsnog wakker knallen heeft ook weinig zin. We waren bij vrienden, net thuis en ze sliep binnen 10 minuten (wakkertijd van bijna 3 uur). Hopelijk tukt ze door tot 07:00 uur.
2 jaar geleden
Reactie op Kleintje1991
Wat een knallen... lijkt wel harder te woorden ieder jaar.. maar tot nu toe ...
En hoe! We lagen om 2h in bed en alles was stil. Opeens staken ze weer eentje af die enorm knalde. Zoontje weer overstuur. Gelukkig sliep hij na het sussen en is net wakker (tegen 10h) 🙏🏼
2 jaar geleden
Reactie op BabyRH
En hoe! We lagen om 2h in bed en alles was stil. Opeens staken ze weer eent ...
Dat was hier ook idd.... 12 uur en lekker doorslapen toen viel de rust buiten en toen ineens een harde knal (onder der raam) ja en toen was ze wakker half 2.... gelukkig kwart over 2 weer lekker verder