16 Reacties
2 jaar geleden
Hier 22 maand.
Altijd goed gezind, maar eten is een ramp de laatste tijd.
Weigeren om te blijven zitten, geen zin hebben om te eten wat op tafel staat, …
Tips zijn welkom 😂
2 jaar geleden
Ik hoop met je mee dat het een fase is. Hij wordt nu heel boos en gooit dan met alles in zijn bereik en is er niks te gooien dan stoot hij met zijn hoofd op het eerste het beste oppervlak. Ook komt hij totaal niet als je het hem vraagt. Hij rent steeds weg en alles is dan een spelletje. Trap af klimmen is dus vooral een krijg hem eerst maar eens bij de trap. Ik merk dat ik soms gewoon aan het onderhandelen met hem ben om het maar leuk te houden voor mijzelf🙄
2 jaar geleden
Reactie op newmommy😍
Ik hoop met je mee dat het een fase is. Hij wordt nu heel boos en gooit dan ...
Heel herkenbaar! Vandaag hebben we wel weer een heel gezellige dag, dat maakt gisteren dan wel weer goed. Nu slaapt ie, hopelijk gaat het na het slapen ook goed
2 jaar geleden
Jep, herkenbaar.
- ze wil niet meer liggen voor een luier, schreeuwen, krijsen. Dacht zelf over te stappen op luierbroekjes zodat ze kan staan. Liggen is natuurlijk voor echte baby’s 🤣
- douchen (haar wassen) is hysterisch gillen en huilen. Tip: gezocht :)
- eet overal avondeten, behalve thuis. Vaak eet ze niet. Wil ook niet in de kinderstoel maar ben er nu achter dat ze ook graag op een gewone
stoel zit. Dus is een tip. En ik geef een bord met eten en een lepel. Ze wil het zelf doen. Dan eet ze eerder dan wanneer we haar voeren.
- ze wil niet in de fietsstoel. Ik laat dr nu lopen en als we ver weg moeten dan zeg ik dat ze een stukje mag lopen maar daarna alsnog in de stoel moet.
- aankleden is drama..
- wil geen schoenen aan..
- wil geen jas aan..
Die laatste 3 dingen gaan wel beter sinds ik haar er actief bij betrek. Ik vraag wat ze aan wil, welke schoenen, welke jas, dan kiest ze zelf en dan werkt ze vaak sneller mee.
2 jaar geleden
Reactie op Annika030
Jep, herkenbaar.
- ze wil niet meer liggen voor een luier, schreeuwen, krij ...
Dat niet willen liggen voor een luier herken ik. Überhaupt als ik al voorstel om te verschonen is hij al aan de andere kant van de kamer. Luierbroekjes overwogen, maar met een poepluier heb je alsnog een probleem. Hier werkt een muziekdoosje waar hij zelf het liedje op mag kiezen. Dan blijft hij netjes liggen. Werkt voor mijn man ook met aankleden (bij mij geen drama, wel bij mijn man)
Voor het douchen erop letten dat je zeepvrije douchegel hebt. Wij doen het tegenwoordig vaak in bad. Hij vindt dat leuker en vindt het water over zijn hoofd dan een stuk minder erg (valt bij mijn zoontje wel enigszins mee hoe erg hij het vindt, maar ik merk duidelijk verschil)
2 jaar geleden
Reactie op Annika030
Jep, herkenbaar.
- ze wil niet meer liggen voor een luier, schreeuwen, krij ...
Hier precies hetzelfde hoor!
Even de tip voor het haren wassen. Ik zet hem hier op de grond onder de douche. We hebben zo'n handdouche maar die laat ik aan in de houder zodat de douche wat over hem heen gaan. Dan was ik gewoon zn haartjes en laat ik het zo er weer uit spoelen. Als ik de douche pal wordt hij boos.. zo spoelt het er uiteindelijk vanzelf wel uit.
Over het luier verschonen. Hier krijgt hij mn telefoon met peppa pig erop. Tegenwoordig gaat hij al klaar staan voor mn telefoon als hij gepoept heeft en zegt hij: liggen! Haha en geen drama meer en hij heeft zn handjes niet vrij. En als ik klaar ben met verschonen druk ik hem uit via de zijkant van m'n telefoon en zegt hij klaar! Pfff dat scheelt zo veel geschreeuw en stress!
Succes met alle peuterpubers!
2 jaar geleden
Reactie op Anoniempje135
Hier precies hetzelfde hoor!
Even de tip voor het haren wassen. Ik zet hem ...
Thx voor de tip maar helaas hebben wij alleen een douchekop. Gisteren na het zwemmen heb ik haar dr gang laten gaan, ging ze zelf onder de douche staan en mocht ik met m’n hand wat water over dr hoofd gieten. Heb even dr haartjes niet gewassen. Hoe belangrijk is wassen met shampoo op deze leeftijd?
Wat verschonen betreft, heb het ook weleens met m’n telefoon geprobeerd maar die heeft ze laatst hard laten vallen en dat heeft me 130 euro gekost 🤣
2 jaar geleden
Hier is het ook vaak onderhandelen..
Met eten heeft hij honger en rent al naar de tafel om op z'n stoel te klimmen. Maar avondeten zelf is vaak met speeltjes hapjes brengen, of hem zelf laten eten, spinazie met z'n handen enzo 😅 maar ja, wat werkt, werkt toch?
Voor nu werkt vaak het belonen: wil je een speeltje? Dan eerst deze hap. Wil je wat hageltjes van mama? Dan eerst je boterham opeten.. ik weet niet of dit de beste methode is, maar voor nu werkt het?
Hij vindt douchen en in bad leuk, want hij heeft heel veel plastic diertjes om mee te spelen. In de douche zit hij er op de grond mee te spelen. Hij gaat 2x per week onder de douche of in bad en dan altijd water over z'n hoofdje, hebben we vanaf dag 1 gedaan om te wennen. Haren wassen met shampoo doen we zelden, als het echt nodig is.
Met verschoon drama probeer ik vooral af te leiden. Hij vindt nu tellen tot 2 heel leuk, dus daar maak ik dan gebruik van met 2 handen, 2 voeten, mama heeft 2 oren etc. Afleiden afleiden afleiden..
Met speelgoed gooien mag ook niet, maar wel met het kleine balletje, dus dan probeer ik juist te zeggen wat wél mag en hopen dat hij dat dan doet.
En soms gewoon weg kijken met dingen.. hij mag niet op de bank springen en als ik dan op hem ga focussen doet hij het juist. Als ik weg kijk is het niet meer leuk om uit te dagen dus stopt hij.
Ik heb van een kinder coach gehoord dat een kindje voor straf in een andere ruimte zetten niet goed is omdat je hem uit de situatie en het gezelschap haalt en dat averechts werkt.
En tsja, soms weet je dat hij moe is en dus onuitstaanbaar, dan laat ik sommige dingen maar even gaan.
2 jaar geleden
@nieuwe mama, zo herkenbaar wat je schrijft! Mijn zoontje is net zo dwars met aan tafel zitten, verschonen en aankleden. Plus idd niet luisteren, alles lekker nog een keer doen als mama al nee had gezegd. Hij zit regelmatig weer in zijn box, als een soort ‘straf’.
2 jaar geleden
Hier ook, nu richting de 22 maanden.
- Aankleden wil ze niet meer. Ik trek er nu even 5 minuten langer voor uit, ga ondertussen even wat anders doen en probeer terloopt toch wat aan te kleden ondertussen. Tot nu toe gaat dit redelijk zonder kleerscheuren.
- Niks meer willen delen met andere kinderen. Heel dominant wegduwen, trekken, afpakken, van mij zeggen. Ik zeg nu dat het niet aardig is, dat ze wel heel raar doet zo, dat kinderen zo bang van haar worden, dat ze ook gezellig samen kan spelen.
- Heel erg haar zin willen. Bvb waar we heen lopen. Ik kijk eerst even of het lukt aan het originele plan aan te houden, maar lukt het echt niet, dan toch maar even haar route bvb. Zij heeft tenslotte ook ideeën.
2 jaar geleden
Je kindje is de wereld aan het ontdekken, jouw 'nee' stoort hem daarbij, logisch dat dat af en toe wat botsing geeft. Hij is aan het kijken hoever hij kan gaan, waar de grenzen liggen. Belangrijk is dat er duidelijke grenzen zijn, maar hoe strakker je ze uitzet, hoe meer strijd er is. Pick your battles.
Het is nogal veel verwacht dat je kindje bij iedere nee direct luistert. Afpakken wat niet mag als hij niet luistert of hem er weghalen en dat 1000x, heel normaal en geen frustratie waard. Het maakt hem niet vervelend of afwijkend (zo leest het nu een beetje, kan aan mij liggen), het maakt hem gewoon een 2 jarige.
Ik snap niet waarom je een kindje van 2 op de gang zou zetten. Wat verwacht je dat hij daar doet, zijn zonde overdenken?
Hier 'struggles' met veelal dezelfde dingen, ik probeer er creatief mee om te gaan, teentjes tellen onder het verschonen, een liedje zingen voor het eten, zijn nieuwsgierigheid wekken om aan tafel te komen, laten helpen met aankleden, koken, tafel dekken. Geniet van de eigen mening en bijbehorende eigenwijsheid, dat is personality.
2 jaar geleden
Bij ons gaat dit in fases. Vd zomer gehad en onlangs leek het weer even die kant op te gaan maar het viel mee uiteindelijk haha.
Wij hebben toen zelf ook wel wat compromissen moeten sluiten zeg maar. Wat vinden we echt belangrijk en waarin kunnen we haar wat ruimte geven. Dat hielp hier best wel goed 😊
Ik herken iig precies de punten die jij beschrijft wat struggles waren haha.
2 jaar geleden
Reactie op Annika030
@ nieuwe mama:
Hoe gaat het nu met jullie?
Heel goed. Ik merk dat mn zoon heel veel baat erbij heeft dat hij nu goed kan praten. Hij heeft een hele grote woordenschat en kan nu vertellen wat hem dwars zit, en hij zegt regelmatig: mama even helpen... Hij wordt dan dus niet boos maar vraagt hulp.
Aan tafel eten gaat goed, en als hij niet eet dan eet hij niet, maar het bord blijft op tafel, er wordt niet rondgelopen met eten... Ook verschonen gaat weer goed, hij wil dan graag liedjes zingen