4 Reacties

2 jaar geleden

Ik zou denken, pick your battles en ook nog niet teveel verwachten misschien qua opvoeden. Ik denk dat vragen stellen vaak ook nog te complex is. Dat geeft dan misschien ook nog onnodig frustratie van beide kanten. Ik zou er wat relaxter mee proberen om te gaan voorlopig. Zo'n strijd elke dag zou mij echt teveel energie kosten. Misschien meer kijken naar de positieve dingen en daar van genieten ipv de controle proberen te houden.

2 jaar geleden

Phooeeee heel herkenbaar inderdaad. Alleen heb ik geen baby van 3 weken en lacht mijn zoontje niet als ik hem toespreek, maar raakt hij zeer gefrustreerd. Hij zoekt ook veel grenzen op, en als we hem corrigeren, wordt hij boos, gaat slaan of met spullen gooien. Hij is nu net goed ziek geweest en sindsdien is het meer dan pittig..... Als hij gefrustreerd raakt, probeer ik hem af te leiden en als hij echt slaat, dan zet ik hem even aan de andere kant van de kamer om hem uit de situatie te distantiëren. Maar ook dan wordt hij weer boos of verdrietig. Zo blijf ik bezig.... wat doe ik verkeerd?

2 jaar geleden

Lijkt alsof je m’n zoon hebt beschreven! 😂 Hij daagt me uit door op de tafel of bank te springen en naar de randen te gaan. Als hij ziet dat ik schrik, gaat hij lachen en doet weer een stapje terug. Soms zegt hij “aai” en steek ik m’n wang naar hem toe waarna die me gaat slaan (gelukkig niet altijd). Als hij me pijn doet, doe ik alsof ik huil en bedek ik m’n gezicht. Hij heeft door wat pijn is en haalt m’n handen weg van m’n gezicht en gaat me dan omhelzen. Waar ik ook heel slecht tegen kan, is dat hij met z’n eten gooit als hij zich verveelt of vol zit. Met gooien bedoel ik ook dat hij echt op mij, de kastjes of of spulletjes mikt. Doet jouw kindje dat ook? Als ik vervolgens schoonmaak, trekt ie aan m’n haren of gooit nog wat op m’n hoofd. Ik heb het idee dat ze gefrustreerd kunnen raken omdat ze zich niet begrepen voelen. Ook denk ik dat het nog te vroeg is om straf te kunnen begrijpen en het alleen averechts gaat werken. Wij proberen consequent te zijn en lachen niet als hij iets grappigs doet wat niet mag. Het is een fase en als ze iets ouder zijn, zullen ze zich steeds beter kunnen uiten en kunnen ze ons begrijpen. Dan wordt het wel tijd voor straf 🤭

2 jaar geleden

Van de week van het cb gehoord dat het korte termijn geheugen nu nog zo kort is, dat veel niet blijft hangen. Dit zou pas rond 2.5 jaar echt ontwikkeld zijn. Hier werd ik laatst geslagen en toen ben ik heel boos geworden. Daar werd hij verdrietig van en hij heeft het niet meer gedaan. Of dat daar vandaan komt, geen idee natuurlijk. Want tja... wat onthouden ze nou wel en niet