40 Reacties
2 jaar geleden
Volgens mij is dat vrij typisch aan deze leeftijd, deels ook omdat ze minder hard groeien, maar ook het eigen willetje komt op. Maar goed, ook al is het normaal, het is wel frustrerend. Je doet het prima door niet te dwingen!
2 jaar geleden
Zo herkenbaar! Wilde toevallig vandaag hetzelfde vragen. Fijn om te zien dat meer kinderen dit hebben.
Overdag wil hij eigenlijk alles eten (fruit en brood). Groenten ook in de middag niet. Korstjes at hij eerst allemaal op, ineens niet meer. Geef twee boterhammen, niet meer. In de hoop dat hij dit toch eet als hij honger heeft. Avondeten is echt drama. Wij geven wel altijd yoghurt daarna, dan eet hij nog wel wat. Verder eet hij alleen af en toe vlees. Waar groenten eerst geen probleem waren, is het nu drama. Ik heb wel eens gehoord dat je niet meer kan doen dan aanbieden. Soms heel frustrerend, je wilt dat hij genoeg en gezond eet.
Hoop dat het avondeten binnenkort ook weer gaat. Maar wat is dit forum toch fijn om soms te zien dat er meer met hetzelfde probleem zitten:)!
2 jaar geleden
Wat ik gelezen heb is dat kinderen op deze leeftijd minder hard groeien en dus de hoeveelheden die ze altijd aten niet meer nodig zijn.
Ook krijgen ze een eigen wil en proberen ze uit. Mogelijk dat ze dus testen hoever ze kunnen gaan. Wat ze kunnen uitproberen.
En qua groente eten, 't komt vanzelf wel weer.
Ik bied gezond aan eet ze het niet heeft ze pech... Volgende eet moment weer proberen.
Ik merk gelukkig geen verschil met vroeg wakker zijn als ze slecht gegeten heeft. 🤭
2 jaar geleden
Hier hetzelfde! Altijd een klein vreetzakje gehad maar sinds een paar weken is avondeten een drama. Huilen...! Niet te doen. Zo ongezellig nu aan tafel, hij smijt ook gewoon met zijn bestek :( Vers gekookt eten weigert hij en potjes (die ik dan maar geef uit "wanhoop") vaak ook. Maakt niet uit wat het is. Toetje (yoghurt met evt. fruit) gaat er wel altijd in dus het ligt niet aan tandjes o.i.d. Dwingen doen we uiteraard niet maar hij moet wel eten. Waar ligt de grens tussen accepteren dat hij niet eet, een alternatief aanbieden en dan desnoods maar zijn toetje geven, en 'opvoeden'? We hebben soms het idee dat hij al precies weet wat hij doet namelijk, hij zoekt soms al naar evt. alternatieven op het aanrecht🙈
2 jaar geleden
Reactie op DKL89
Hier hetzelfde! Altijd een klein vreetzakje gehad maar sinds een paar weken ...
Dan toch iets minder toegeven.. Dit niet eten helaas. (als ze uiteraard oké gegeten hebben over dag)
Hier merk ik dat ze uiteindelijk wel toegeeft en gaaf eten.
Als zij het eten niet wil, ga ik zelf rustig eten en uiteindelijk gaat haar boosheid over en eet ze wel 😂🤯🤷♀️
2 jaar geleden
De prikjes vallen vaak samen met een nieuwe fase waar ze doorheen gaan. Het is echt gewoon toeval dat het vanaf dat prikje is. Hier was het met 15 maanden echt dat eigen willetje wat naar voren komt. De ene keer wil hij met zijn handen eten, dan weer met de lepel, dan moet alleen mama of papa hem voeren en de opties wisselen elkaar af tijdens het eten. Wat met vlees goed werkt is het pas in zicht leggen als de groenten er echt niet ingaan (dus ook niet op je eigen bord) en vervolgens op elke lepel groente een ministukje vlees leggen. Mijn zoontje wil dan eerst niet en dan zeg ik “kijk zie je er zit vlees op” dan kijkt hij met een schuin oog of het waar is en dan weet hij niet hoe snel hij moet eten 😂 pas als de groente op is en hij heeft nog vlees over krijgt hij de rest om zelf te peuzelen. Afleiding werkt soms het beste hier door hem bijvoorbeeld een leeg billendoekjeszakje te geven. Spontaan gaat die mond dan wel open om gevoerd te worden. Hij is nu 1 keer zonder avondeten naar bed gegaan.
2 jaar geleden
Hier is het ook niet anders momenteel. Het is ook niet makkelijk om een dreumes te zijn met een eigen willetje..
Hij loopt heel de dag gefrustreerd rond en als wij iets afkeuren is het gooien of slaan. Ik laat hem deze fase even zo veel mogelijk zelf doorgaan dus ook met het eten. Hij heeft altijd alles goed gegeten dus ik geloof ook wel dat dat weer terug komt. Ik vind persoonlijk dit een heftig sprongetje. De vorige vond in fysiek zwaar maar deze is mentaal soms echt killing..
2 jaar geleden
Reactie op newmommy😍
De prikjes vallen vaak samen met een nieuwe fase waar ze doorheen gaan. Het ...
Hahaha heerlijk dat je hem nog zo voor de gek kan houden🙈🤭 hier eet onze zoon het zelfs dan niet. Hij vist het vlees ertussenuit, lukt dat buiten de mond niet doet hij het wel in de mond en spuugt de rest uit😅
2 jaar geleden
Reactie op Lies25
Zo herkenbaar! Wilde toevallig vandaag hetzelfde vragen. Fijn om te zien da ...
Precies zo gaat het hier ook. Brood en fruit geen probleem, sinds een maand zijn de korstjes en het broodbeleg wel ook iets waar hij moeilijk over doet. Geven we de korsten eerst en dan het "zachte" gedeelte gaat het opzich prima.
Als ik dan hier lees dat het bij meerdere ondertussen ook zo gaat ben ik wel opgelucht, want wij zitten al 6 maanden in deze fase (ja hij begon er rond zijn 1e verjaardag al mee😑😑)! En ik kan je zeggen dat het gewoon maar accepteren de beste optie is. Als ze honger hebben melden ze zich echt wel. Wij hebben vanuit wanhoop op gegeven moment het er half in gepropt, maar daar zorgde alleen maar voor meer frustratie en weerstand. Hij was namelijk tussen de "1 jaar cb controle" en 14 maanden cb controle, maar 100 gram aangekomen (was wel ook begonnen met geheel zelfstandig lopen in diezelfde periode en zit sinds dien nog nauwelijks stil) en waren bang dat hij anders nog lichter zou worden. Maar het is niet anders. We blijven het aanbieden en soms begint hij dan opeens te eten, maar dat is een zeldzaamheid.
En wat hij de ene week wel eet met veel smaak kan de week erna opeens niet meer aangeraakt worden🙈🤭
2 jaar geleden
Reactie op Lies25
Ben benieuwd: gaat het bij iemand al beter? Misschien tips?
Hier helaas no ...
Zou echt proberen je frustratie los te laten want het slecht avond eten zie ik bij andermans kinderen om me heen ook nog steeds als ze 2 en 3 jaar zijn😅 bij ons begon deze fase al bij 10 maanden en niet meer over gegaan. We zorgen dat er na crèche dagen iets is waarvan we weten dat ze wel wat zal eten. Andere dagen schotelen we nog wel nieuwe dingen voor die ze dan meestal wel even proeft en uit spuugt;) maar is het drama minder groot dan na crèche dagen ivm moeheid.
2 jaar geleden
Reactie op Lies25
Ben benieuwd: gaat het bij iemand al beter? Misschien tips?
Hier helaas no ...
Bij ons niet in ieder geval🙈 enige wat hij eet is aardappelpuree met kruiden, tomaat en bijna al het braadvlees. Hoe pittiger de marinade, hoe meer hij ervan geniet🙈. Maar zit er een kruimige paneerlaag erom heen hoeft hij het spontaan niet meer. Vakjes bord ook geprobeerd, maar dan maakt hij een verdeling tussen wel of niet eetbaar (in zijn ogen).🙈
2 jaar geleden
Reactie op mooni
Wie gebruikt nog meer de tv om je kind te laten eten? Ze wil ons zelf gemaa ...
Nee ik ben juist weer beetje aan 't afbouwen met tv en tablet... Wij eten zonder tv.. En als ze niet eet. Jammer joh, dan krijg je een fles en ga je naar bed. Morgen weer een dag..
En de eet wel, maar niet veel in mijn ogen 🤷♀️ ze zal 't wel niet nodig hebben ofzoc
2 jaar geleden
Die van mij eet geen eten meer dat oranje/rood is. 🤯😄
Hahhahahha🤣 Dan eet die nog altijd met groente dan hier 🤭🤭