19 Reacties
2 jaar geleden
Heel herkenbaar. Dit zijn driftbuien en helaas horen ze erbij:(
Ze moeten nog leren om hun emoties te reguleren, dus besef altijd dat je kind het absoluut niet doet om vervelend te zijn. Ze voelen gewoon hevige onvrede en de enige manier die ze weten om het te uiten is in een driftbui. Dat is ook heel vervelend voor je kind zelf. Ze raken letterlijk overspoeld door emoties en hebben jouw hulp nodig om weer tot rust te komen. Als je dat begrijpt is het voor jezelf makkelijker om ondersteunend te reageren i.p.v. afwijzend of gefrustreerd.
Als m'n zoontje een driftbui heeft dan wijs ik hem vooral niet af (weglopen, negeren, boos reageren), maar blijf ik bij hem en praat/troost of pak hem op. Hij krijgt zeker niet wat hij wil, maar ik help hem wel door z'n emoties heen. Het gaat op den duur trouwens ook helemaal niet meer om de aanleiding, maar je kind blijft gewoon steken in de emotie. Ook geef ik uitleg waarom iets niet kan, zodat hij de grens leert begrijpen. Soms helpt het om een alternatief aan te bieden of om wat afleiding te zoeken.
En ja, het is mega vermoeiend omdat je 100 keer op een dag nee tegen iets moet zeggen (en dan elke dag weer grotendeels om dezelfde dingen), maar zo leren ze het. Zie elke driftbui als een 'coachmoment', waarmee je kind weer een mini stapje maakt naar het reguleren van z'n emoties.
Wat ik zeg klinkt heel verantwoord allemaal, maar ik ben zeker geen heilige hoor. Soms loopt mijn emmer ook over en is het geduld even ver te zoeken. Als je 9/10 driftbuien pedagogisch verantwoord opvangt en bij die laatste stampend wegloopt om een ontploffing te vermijden, dan doe je het alsnog prima😂
2 jaar geleden
Als het laatste week ineens erger is dan denk ik dat ie zich niet top fit voelt? Hier krijgt ze ook sneller driftbuien als ze moe is, of tandjes krijgt oid. Dus dan denk ik dat het wel weer minder wordt hoor, volgende week ofzo! Verder probeer ik rekening te houden met dat ze volgens mij nu grote controle behoefte hebben (iig merk ik bij mijn kind). Dus dat ik dingen van tevoren aankondig, even laat bezinken en dan na paar minuten weer herinneren. En dat ze ook nog invloed erop heeft door bijv te helpen, of dat ze 2 keuzes krijgt. Met veel dingen helpt dit bij mijn kind. Beetje het gevoel geven van invloed/betrokkenheid.
Maar goed, vaak genoeg valt het niet te voorkomen en is het gewoon even wat het is nu, deze fase. En als je in zo'n 'terror week' zit dan is het heel normaal dat je het even niet leuk vindt hoor! Wie vindt dat wel leuk zou ik me eerder afvragen 😅
2 jaar geleden
Hier ook. Ik heb allebei deze weekenddagen alleen gedaan, omdat mijn man ziek is en ik werd af en toe helemaal gestoord van de uitbarstingen🤯. Marije blijft er ook echt in hangen en eigenlijk is het enige wat helpt haar speen 😵💫. Ik wil haar niet belonen voor zo’n driftbui, maar ik wil haar wel uit haar bui krijgen. Vasthouden/troosten werkt heel averrechts, afleiding soms.
2 jaar geleden
Reactie op mooni
Mijn dochter heeft ook veel en heftige driftbuien. Ik denk er precies zo ov ...
Thanks! Heb zelf ook gemerkt dat naar buiten gaan beter is dan binnen blijven. Alleen is dat nu ineens ook niet meer zo helpend omdat we buiten ook die strijd hebben. Buiten moet hij meer begrenst worden (i.v.m. verkeer enzo) en dat frustreert hem dan weer. Voorheen ging ik ook vaak en graag fietsen maar hij kan dan willen overstrekken in zijn fietsstoeltje waarbij hij mij halve kopstoten geeft of zo tekeer gaat dat ik i.v.m. maar afstap en ga lopen.
Het ligt ook aan mij nu hoor maar ik weet soms even niet wat ik moet doen met hem haha. Fijn om te horen dat ik niet de enige ben met een driftig kindje haha.
2 jaar geleden
Reactie op Mamavanmarije
Hier ook. Ik heb allebei deze weekenddagen alleen gedaan, omdat mijn man zi ...
Same here. Het voelt soms of je het ene "probleem" oplost door een ander "probleem" te creëeren 🙈 Troost bieden werkt bij ons ook meestal niet, dan wordt het alleen maar erger.
We zijn in ieder geval niet de enige. Dat is voor mij al een opluchting dus thanks voor je reactie! En sterkte. Ook deze fase gaat weer voorbij, blijf ik mezelf maar vertellen ;)
2 jaar geleden
Reactie op Anne47
Als het laatste week ineens erger is dan denk ik dat ie zich niet top fit v ...
Haha thanks! Doet me al goed om te weten dat we niet de enigen zijn hoor. En inderdaad, hij leek niet lekker. Hij zag heel witjes en lijkt constant moe. Dit komt mede door het huilen maar we hadden het idee dat er meer was. Hij ziet er nu wat beter uit dus hopelijk gaat het inderdaad met de strijd ook wat beter. Morgen zijn we weer de hele dag samen dus dan ga ik het meemaken haha ;)
2 jaar geleden
Reactie op DKL89
Thanks! Heb zelf ook gemerkt dat naar buiten gaan beter is dan binnen blijv ...
Exact dit ook. Erop uitgaan hielp altijd heel goed. Zeker fietsen en nu heb ik juist in het openbaar allerlei scènes!🤯
2 jaar geleden
Reactie op DKL89
Same here. Het voelt soms of je het ene "probleem" oplost door een ander "p ...
Achja als een speen nodig is voor troost, is dat nodig. Ze lijken heel groot, maar zijn stiekem nog best klein☺️
2 jaar geleden
Dit is heel normaal gedrag. Je kindje heeft behoefte aan duidelijkheid. Je helpt hem door het aanbieden van een voorspelbaar ritme...
Opstaan,
even spelen,
aankleden,
ontbijten,
naar buiten/boodschappen doen/activiteit,
Lunch
Naar bed
Etc... Net wat bij je past...
Vaak zie je dat kindjes iets willen vertellen, maar ze worden boos omdat het niet lukt... Dat is ook frustrerend.. wat hier goed helpt is keuzes laten maken, bijv kiezen tussen 2 soorten broodbeleg (ik hou het voor en hij wijst ernaar). Verder uitleggen uitleggen uitleggen, en vooral luisteren... Kijk en luister, neem de tijd en kijk waar de behoefte van je kindje liggen...
Ook gaan ze grenzen opzoeken.. ben duidelijk waar de grens ligt. Hier kent mijn zoontje de hoek al aardig goed. Als mijn zoontje over een grens heen gaat zet ik hem in de hoek, ik leg uit waarom hij in de hoek moet staan, dan laat ik hem even 10 seconde staan, en dan herhaal ik weer: je staat even in de hoek omdat.... ga je nu fijn spelen/ga je nu lief zijn? Even een knuffel en weer goedmaken...
2 jaar geleden
Reactie op DKL89
Thanks! Heb zelf ook gemerkt dat naar buiten gaan beter is dan binnen blijv ...
Snap ik hoor. Vandaag was ze echt heel erg moe en kreeg ze in de prenatal een een driftaanval en dan voel ik mij ook wel wat opgelaten hoor. 😅 Inderdaad iets doen waarin ze weinig begrenst hoeven te worden, zo heb ik de mazzel dat we de kinderboerderij om de hoek hebben, dus daar zijn we veel en kan ze vrij lopen en spelen.
2 jaar geleden
Reactie op mooni
Wat doet jouw zoontje dan dat je vind dat hij in de hoek moet staan?
Bijv. bij de trap.. hij kan heel goed achteruit van de trap af, maar hij probeert ooit om boven aan de trap te gaan dollen of stieren. Ik waarschuw dan met: mama vind het heel gevaarlijk om dit te doen bij de trap, ik wil dat je nu gaat luisteren. Als hij niet luistert gaat hij even in de hoek en leg ik nogmaals uit dat het gevaarlijk is. Daarna gaat hij keurig netjes naar beneden.
2 jaar geleden
Heel erg herkenbaar hoor! Het hoort er allemaal bij, vervelend antwoord hè😜
Wij proberen over het algemeen te beperken als ze een driftbui krijgt als iets niet lukt/valt/verkeerd gaat, door middel van vrijwel direct te zeggen nee, dan vraag je mama kan je me helpen? Dit lukt vaak.
Als ze iets niet krijgt terwijl ze dat wel wilt dan is het net hoe ik me voel op dat moment ( in de zin van is het de 1e x van de dag of de 35e x🤯), afleiden/alternatief/uitleggen/negeren/mee doen met hysterie/praten…..
De ene dag gaat het beter dan de andere. Wij wonen niet in NL en m’n ouders waren hier dus de kleine was té verwend door opa en oma 2 weken lang, ik zat daarna met de pret….duurt dan ook weer even 2 flinke weken!! En dan is ze weer ziek of verkouden of een fase of weet ik niet!?
Vaak is je eigen intuïtie het beste hoe te handelen!