257 Reacties
4 jaar geleden
Ik heb een paar weken geleden toevallig een gesprek hier voor aangemaakt ik zou even daar op kijken.
Voor gastouder betaal je minder maar krijg je ook minder voor terug aan toeslag.
Als je gastouder ziek is zit je met je kind. En gastouders hoeven niet persee pedagogische diplomas te hebben als ik me niet vergis.
Uiteindelijk moet je doen waar je jezelf goed bij voel.
Ik ga nu naar me 2de afspraak van vandaag om te kijken bij een opvang
4 jaar geleden
Wij hebben gekozen voor KDV, maar omdat wij geen goede ervaring hebben met gastouder, zou ik zeker letten op hoeveel kindjes er zijn (genoeg speel- en deelmomenten?), of de gastouder structuur in de dag brengt en ze ook daadwerkelijk iets leert, en hoeveel weken de gastouder gesloten is per jaar ivm vakantie.
4 jaar geleden
Ik heb meerdere collega’s die gebruik maken van een gastouder. Zij lopen regelmatig aan tegen ziekte of andere afwezigheid van de gastouder waardoor ze last minute iets anders moeten gaan regelen.
Daarnaast vindt ik het zelf een prettig idee dat bij een opvang er meerdere leidsters zijn die toezicht houden op de kinderen en op elkaar.
De kwaliteit van gastouders is soms niet al te best en de controle van bovenaf is minimaal. Als je voor een gastouder gaat zou ik persoonlijk proberen er eentje te vinden waar je via een bekende of iets goede verhalen over hebt gehoord.
4 jaar geleden
@madolyn: inderdaad niet per se een pedagogisch diploma, wel minimaal een mbo 2 diploma en EHBO
4 jaar geleden
@1234hoedjevanpapier, dat laatste advies gaat erg moeilijk. Wij wonen in Utrecht en al onze vrienden/familie met kinderen niet
4 jaar geleden
Ik zou niet kiezen voor een gastouder want als diegene ziek is heb je geen garantie. Je krijgt ook minder vergoed via de belastingdienst en bij het kdv zijn er altijd meerdere leidsters dus ook wat meer verschillende ervaringen
4 jaar geleden
Snap ik mammei, wij zijn nogmaals aan het orienteren, omdat we graag een weloverwogen beslissing maken. Het nadeel van ziekte is een goede factor om rekening mee te houden, inderdaad. Maar er zijn nogal wat factoren om mee te wegen, flexibiliteit valt mij bij de meeste kdvs tot nu toe bijvoorbeeld behoorlijk tegen en dat is bij ons werk wel erg plezierig.
4 jaar geleden
Zit bij een gastouders, eten, drinken, luiers, etc inbegrepen? Anders lijken de kosten misschien alleen maar laag.
Persoonlijk vind ik de sfeer op een KDV beter. De taalontwikkeling en sociale interactie lijkt mij daar hoger liggen.
4 jaar geleden
Ik lees veel negatieve reacties op gastouder zoals geen diploma weinig controle etc uiteraard is het vervelend als je hiet vervelende ervaringen hebt maar diploma's voor gastouder zijn zeker verplicht en controle gebeuren net zo vaak als op een kdv. Zelf is mijn moeder gastouder en de kinderen hebben een vast gezicht ja er zijn meer leidsters op een kdv omdat er 3 keer zoveel kinderen zijn. kindratio gastouder is 1 op 6 en kdv 1 op 8 en di leidsters wisselen ook nog weleens. Vooral voor jonge kinderen is een vast gezicht fijn.
En vakantie en ziekte van gastouder is inderdaad een nadeel.
4 jaar geleden
@SHE Weet ik niet, maar is een goede om op te letten, te vragen inderdaad. Toevallig hadden we net een opvang aan de lijn waar je flesvoeding ook zelf moet aanleveren en dat was bij de andere opvang ook niet
4 jaar geleden
@rianne: misschien dat jij van jouw moeder weet of ze inclusieve prijzen hanteert?
4 jaar geleden
@SHE Weet ik niet, maar is een goede om op te letten, te vragen inderdaad. ...
Ik ken weinig kdv waar flesvoeding inbegrepen is. Er zijn zoveel verschillende soorten voedingen dat daar geen beginnen aan is.
4 jaar geleden
Ik bedoelde het ook niet als nadeel van kdv in het algemeen, maar als iets waar dus wel verschil in bestaat en dat is bij gastouders vast ook het geval
4 jaar geleden
Zit bij een gastouders, eten, drinken, luiers, etc inbegrepen? Anders lijke ...
Ik verwacht dat het vooral goedkoper uit gaat vallen, omdat je bij kdv's per dag of dagdeel betaalt en bij gastouders per afgesproken uur
4 jaar geleden
Mijn man en ik hebben allebei geen negen tot vijf baan, ik heb wel een redelijk vast ritme, maar moet ook vroeg op pad en red dat al niet met kdv's die vanaf half acht open zijn. Ik heb ook wel eens avonden werk. Het werk van mijn man is behoorlijk onregelmatig. Kdv's zijn juist vanwege de beschikbaarheid van personeel niet erg flexibel, ik verwacht dat dat anders is bij gastouders, maar dat is iets om uit te zoeken natuurlijk.
4 jaar geleden
Nog even een vraag aan madolyn, je zegt: ik ga nu naar mn tweede afspraak van vandaag. Dat klinkt alsof je er fysiek heen gaat? Mag dat? Want wij zitten dus vast aan dat videobellen😒