5 Reacties

3 jaar geleden

Mijn ervaring is dat dat echt enorm verschilt! Maar speelgoed voor als ze wat ouder zijn dus ook wat sterker gaat vaak wel sneller stuk dan merk. Maar sommige dingen zoals blokjes of bouwtorens maakt het eigenlijk niet zoveel uit is allebei hard plastic of hout en kunnen geen onderdelen los gaan.

3 jaar geleden

Ik denk dat het meestal niet uitmaakt. Zou ivm veiligheid wel letten op CE markering en niet voor speelgoed van ali express oid gaan.

3 jaar geleden

Er zit vaak wel verschil in kwaliteit inderdaad, ik denk dat dat bij zo'n beetje alles wel is. Zo hebben bijvoorbeeld kruidvat en action houten speelgoed dat lijkt op dat van little dutch. Bij sommige dingen is het zo, het goedkopere hputen speelgoed van geperst hout zijn gemaakt en dat van een 'duurder' merk van massief hout. Als je kind er dus veel op gaat sabbelen/knagen dan laat dat geperste hout los (en komt dus inclusief lijm en verf in de mond) en het massieve hout vertoont hooguit wat deukjes. Plastic speelgoed koop ik zelf amper (op duplo/lego na, ook hier zit veel verschil tussen 'echt' of 'nep'). Ik merk bij een vriendin dat het goedkope speelgoed meestal wel na een paar keer gooien afbreekt/vervormt of kapot gaat, ook speelgoed met batterijen is vaak snel leeg of heeft irritant hard geluid zonder mogelijkheid om zachter te zetten (wat meestal bij merkspeelgoed wel mogelijk is) Onze oudste is redelijk lomp aangelegd, dus ook nu met (loop)fietsen e.d. merk ik wel duidelijk verschil tussen goedkope ripoffs en duurdere merken. Persoonlijk koop ik ook niet bij ali of elders buiten de eu, omdat het daar minder nauw luistert met de certificeringen rondom veiligheid/giftige stoffen (en ik daar ook erg anti in ben om andere redenen). Meestal maak ik de overweging of iets lang mee moet gaan of niet en of iets echt veilig moet zijn of niet en daarop baseer ik mijn beslissing of ik voor de duurdere of goedkopere (of liever nog tweedehands) variant ga. Daarnaast (maar dat is heel persoonlijk) wil ik graag een schone toekomst voor mijn dames en wil dus zo min mogelijk weggooien, dus koop ik bepaalde dingen graag tweedehands (en knap ik het op) of anders van duurzame materialen die lang meegaan.

3 jaar geleden

Er zit vaak wel verschil in kwaliteit inderdaad, ik denk dat dat bij zo'n b ...
Kijk! Zo denk ik er grotendeels ook over. Maar neem bv de Wobbel, het lijkt mij een enorm leuk speelapparaat maar 125 euro vind ik best aan de prijs. Echter... je hebt ook eenzelfde bord van het merk Loef. Voor de helft van de prijs van een Wobbel. Ik overweeg om hem tweedehands te kopen maar velen hebben dan het vilt kapot. En ja dan koop ik liever een nieuwe, alleen dan welke, de wobbel of de loef

3 jaar geleden

Reactie op Mama-dec20

Kijk! Zo denk ik er grotendeels ook over. Maar neem bv de Wobbel, het lijkt ...
Goed kijken welk materiaal gebruikt wordt en als het kan fysiek in een winkel vergelijken (bijvoorbeeld tot welk gewicht het ding kan hebben). Daarnaast eens kijken of je eerlijke gebruikerservaringen kunt vinden (en info over hoelang je kind er mee zou spelen) en van daaruit de afweging maken of je voor duurder of goedkoop gaat. Soms is het verschil in prijs alleen een marketing ding, maar vaak wordt er toch echt ergens op bespaard. Volgens mij maakt het bij de balansborden niet zo heel veel uit welk merk je pakt, maar daar heb ik me niet zo in verdiept aangezien onze oudste er nooit interesse in heeft getoond.