158 Reacties

2 jaar geleden

Zoon is nu 16 maanden. Nu nog gewoon meenemen naar de toilet, boekjes lezen over poepen en plassen, af en toe in de blote billen rondlopen, en de luierbroekje "zelf" omhoog laten trekken. Een mentale voorbereiding dus. Ik wilde met 18 maanden beginnen, maar dan heeft hij met een broertje erbij, dus dan schuif ik het op naar 19/20 maanden.

2 jaar geleden

Geluiden of gebaren kunnen ook! Die van ons had vrij snel door dat psssst plassen betekent (als hij toevallig op het potje plaste maakten we dat geluid). Nu als hij moet plassen gaat ie vaak wijdbeens staan en naar beneden kijken en zegt ie t ook. Of als ik zeg mama gaat even naar de wc zegt hij ook pssst

2 jaar geleden

Hier nog geen successen. Ik heb enkele keren geprobeerd om m'n zoontje op de brilverkleiner te laten zitten om eraan te wennen. Helaas krijg ik dan steeds eenzelfde reactie als wanneer je een kat in een bak water wilt zetten😅😂

2 jaar geleden

Mijn dochter geeft al een tijdje aan (rond 15 maanden) door te grijpen in de luier dat ze plas of poep heeft gedaan. Ze krijgt nu dus ook al na iedere plas een nieuwe luier omdat ze dan aangeeft dat ze geplast heeft. Ik heb net een potje besteld bij de HEMA. We gaan eens bekijken of ze er al aan toe is overdag. Ze is nu ruim 16 maanden.

2 jaar geleden

Hier brilverkleiners gekocht. Elke ochtend als ik ga plassen, gaat mijn kleine daarna ook even zitten. Ze vindt het prachtig! Ze weet hoe het werkt, ze gaat namelijk al vanaf kleins af aan altijd met me mee naar de wc 🤦🏼‍♀️ maar dat is nu wel handig. Ze wilt dan graag wc papier en “veegt” ook al een soort van. Daarna doortrekken. Man ze vindt het gewoon erg interessant. Nog nooit wat gedaan, maar we pushen ook zeker niet. Ze mag als ze dat wilt. Als we beneden zijn en ze heeft gepoept (duidelijk te zien ook) dan loopt ze naar de lade waar doekjes, luiers en zakjes in liggen en legt ze alles klaar. Ze weet dus heel goed dat ze dan gepoept heeft. Soms als ik zie/hoor dat ze gaat poepen vraag ik “wil je op de wc poepen?” Meer als zijnde een soort koppeling proberen te maken. Alles is zonder druk. Wilt ze niet? Geen probleem! Wil ze wel, ook prima.

2 jaar geleden

Als ik naar m'n zoontje kijk zie ik nog helemaal geen signalen dat hij er überhaupt klaar voor zou zijn. Hij loopt pas sinds enkele weken, maar volle of lege luiers maakt voor hem geen verschil. Wanneer en hoe neem je de volgende stap dan? Gewoon potje in de kamer zetten en kijken wat er gebeurt?

2 jaar geleden

Reactie op Clarakoe

Als ik naar m'n zoontje kijk zie ik nog helemaal geen signalen dat hij er ü ...
Mijn zoontje heeft er ook nog geen intresse voor. Heb wel een potje staan, en met warm weer loopt hij in z'n blootje door onze tuin. Ik wacht gewoon af tot hij er zelf op gaat zitten, anders ga ik er vanuit dat hij hier blijkbaar nog geen intresse voor heeft. En ik misschien te snel wil 😊 Hij gaat trouwens ook mee met mij naar de wc. Maar geeft er niks om ook of z'n luier vol is of nat 🤣 Hij geeft vanzelf wel aan wanneer hij eraan toe is denk ik maar!

2 jaar geleden

Reactie op Clarakoe

Als ik naar m'n zoontje kijk zie ik nog helemaal geen signalen dat hij er ü ...
Die van mij geeft ook nog geen enkel signaal dat hij eraan toe is. Ik zie deze zomer wel of het verandert en anders volgend jaar zomer maar.

2 jaar geleden

Ik heb deze week ook een potje gekocht voor mijn dochtertje van 1.5. Juist ook omdat ze nu met het warme weer vaker zonder een luiertje loopt, wil ik haar op een speelse manier kennis laten maken met het potje. Of ze er wel of niet iets op doet maakt me nog niet zoveel uit, dat komt wel. Ze gaat er in elk geval wel op zitten en vind het reuze interessant. Ben eens benieuwd 😌

2 jaar geleden

Hoe gaat het nu bij degenen die hier al mee bezig zijn? Ik zit er ook over te denken dus ben benieuwd naar ervaringen op deze leeftijd 🙂

2 jaar geleden

Paar weken geleden al begonnen met op het potje een boekje lezen met kleren aan. Nu sinds een week elke avond voor het naar bed gaan zonder luier op het potje. Na 3 dagen zaten er een paar druppels en een mini poepje in. Ze vond het zelf wel erg eng. Elke keer gaat ze na 10 minuutjes huilen, waarschijnlijk komt er dan bijna wat en dat vindt ze eng.. Goed afleiden met speelgoed of een boekje dat werkt het best is onze ervaring. Ze gaat er nu soms zelf opzitten met haar boekje, maar dan wel met kleren 😋

2 jaar geleden

Reactie op Lilaaa

Hoe gaat het nu bij degenen die hier al mee bezig zijn? Ik zit er ook over ...
Ze vindt het leuk. We doen het nog steeds alleen zonder druk. Ik vraag altijd of “ze even wil plassen op de wc” en als ze wilt, dan gaan we en als ze niet wilt niet. Het moet geen trauma worden.😅

2 jaar geleden

Waar staat jullie potje? Op de wc, de badkamer of slaapkamer?

2 jaar geleden

Waar staat jullie potje? Op de wc, de badkamer of slaapkamer?
Badkamer, hebben we tenminste de ruimte om een boekje te lezen.

2 jaar geleden

Wij proberen het nu elke ochtend en avond na het eten te doen. Ondertussen laten we onze dochter spelen (bijv. met toettoet). Ze vindt het prima om erop te zitten, maar doet bijna nooit iets. Nadat ze erop heeft gezeten bekijken we samen het potje en bespreken we de inhoud (meestal niks dus). Wij hebben wel het idee dat ze steeds bewuster wordt van als ze een poep doet. Maar op deze manier gaat het prima en kan ze rustig wennen. Het komt vanzelf wel ☺️. Qua plek doen we het meestal in de keuken, maar soms op de wc, in de badkamer of op haar slaapkamer.

2 jaar geleden

Ik had al een potje in de kast maar nog niet neergezet. Deze week krijsen omdat ze een luier aan moest, zwaar in verzet/driftaanval. Dus ik het potje gepakt en ze ging er meteen op, moest lachen. Zou dit een signaal zijn dacht ik toen, nu laat ik haar op het potje wanneer ze wil (er komt nog niks) ze vind het leuk. Ik ben ook nog zoekende hoe dit verder nu aan te pakken. Zet je het potje op een vaste plek? Laat je haar ermee spelen? Fijn om in dit topic te kunnen meelezen in ieder geval.

2 jaar geleden

Mijn dochter zit 1 seconde op het potje en gaat er dan weer vanaf. Ze is heel beweeglijk en zit niet vaak stil. Ik heb geen idee hoe ik haar 2 minuten op een potje kan laten zitten zonder dat dat een strijd wordt.

2 jaar geleden

Reactie op Romaan

Mijn dochter zit 1 seconde op het potje en gaat er dan weer vanaf. Ze is he ...
Doosje rozijnen aanbieden?

2 jaar geleden

Reactie op Romaan

Mijn dochter zit 1 seconde op het potje en gaat er dan weer vanaf. Ze is he ...
Laten spelen met iets ondertussen? Voor boekjes blijft mijn dochter ook niet zitten, maar voor speelgoed wel.

2 jaar geleden

Reactie op mooni

Ik had al een potje in de kast maar nog niet neergezet. Deze week krijsen o ...
Hier staat 't potje in haar slaapkamer, als ze wakker word zegt ze "pssst" 😅 en gaat er op zitten.. Daarna rent ze rond en verstopt ze zich om ergens te plassen 🙈🙈😅 Als ik naar de wc ga is er vaak geen intresse, maar de keer dat 't wel is.. Doet ze vaak een licht plasje 😅😅