43 Reacties

2 jaar geleden

Hoe bedoel je praten? Moeten ze al hele gesprekken kunnen voeren?

2 jaar geleden

Reactie op SuzanneBS

Hoe bedoel je praten? Moeten ze al hele gesprekken kunnen voeren?
Heb het een beetje verkeerd getypt, ik bedoel woordjes zeggen 😊

2 jaar geleden

Reactie op Zoe-H

Heb het een beetje verkeerd getypt, ik bedoel woordjes zeggen 😊
Ik dacht al, dat doet mijn kleine meid ook nog niet.😅😂 Hier zegt ze; mama, papa, tut, die, ja, en sommige dingen zijn nog onverstaanbaar. Als ik kijk naar mijn nichtje, die is een jaar ouder, die zegt nog helemaal niet. Dus mijn kleine meisje zegt nog meer. Het gaat allemaal eigen tempo. En zeker als je boekjes leest, misschien wacht hij tot hij kan praten, en dan praat hij ineens super goed. Hadden wij ook met het lopen 😅

2 jaar geleden

Nou mijn dochter zegt ook niet zo veel, ik dacht dat dit normaal was😅 heel veel verder dan ja, die, auto komt ze niet. Begint nu iets meer te komen dat ze ons na probeert te doen. Bijv dierengeluiden of kleine woordjes. Maar zegt dit zeker niet uit zichzelf!

2 jaar geleden

Mijn zoontje van 1,5 zegt ook nog niets. Helemaal niets, niet eens papa of mama. Komt allemaal op z'n tijd wel 😊

2 jaar geleden

Hier hooguit een paar verstaanbare woorden en verder hele verhalen in haar eigen brabbel taal.. ze gaan zich pas zorgen maken bij 2.5 a 3 voordat ze naar de basisschool gaan.. dus nog geen zorgen nu, komt allemaal vanzelf

2 jaar geleden

Ik vind dat er tegenwoordig veel verwacht wordt van die kleintjes. Bij m’n vriendin verwachtten ze op het cb dat haar zoontje met 1,5 jaar korte zinnen met 3 woordjes kon zeggen. Helemaal gaar Het komt nog wel allemaal! Zou me echt geen zorgen maken. Ik denk ook vaak dat een kind bepaalde dingen kan, maar nog gewoon geen moeite wilt doen (ook bijv met lopen). Komt helemaal goed allemaal!

2 jaar geleden

Reactie op BabyRH

Ik vind dat er tegenwoordig veel verwacht wordt van die kleintjes. Bij m’n ...
Haha jaa dat klopt helemaal, ze verwachten heel veel!! Afgelopen week hadden we een observatiegesprek bij de kinderopvang.. Er stonden dingen op de lijst zoals; een kind kan met een kinderschaar knippen.. Ik weet niet hoor, maar m'n kind is bijna 1.5 maar die geef ik nog geen schaar! Of met woorden en zinnen inderdaad ook..

2 jaar geleden

Haha jaa dat klopt helemaal, ze verwachten heel veel!! Afgelopen week hadde ...
Ik schrik ik wel van, mijn zoontje is 1,5 en gaat volgende maand voor de eerste keer naar de opvang omdat ik ga werken gaat hij 2/3 keer in maand daarheen maar als ze hem daar een schaar gaan geven dan stop ik zo weer met werken hahaha dan geen opvang

2 jaar geleden

En onze kleine man zegt ook nog niet veel hoor papa eten drinken die en bal en sinds deze week mama, dan smelt je hart ❤️

2 jaar geleden

Nou hier ook nog vrijwel niks hoor. Papa (zelfs ik wordt gewoon papa genoemd) Die Eten Hondje Kakuh= varken Koekoe = kiekeboe Bah That's it. En we lezen heel veel. Ze gaat 5 ochtenden per week naar het KDV. Ze "kletst" je de oren van het hoofd. Maar dan wel in haar eigen Brabbels. 🤭 Ach, komt wel.

2 jaar geleden

Hier ook nog bijna niks. Wel een hoop ja, die, kijk, (kieke)boe en veel verschillende klanken. Het gemiddelde is dacht ik 15 woordjes met 1,5. Ik ga binnenkort naar een preverbaal logopedist nu ik merk dat zijn woordbegrip enorm groot is en het hem begint te frustreren dat hij het niet kan vertellen wat hij wil.

2 jaar geleden

Hier ook niet praten. Alleen: Papa mama die Kaka(latka onze poes) Zes Ja Wel wat geluid/klanken maar verder niks

2 jaar geleden

Hier nog helemaal niks. Zegt ook geen mama of papa en wijst ook niet naar dingen. Hij doet wel heel veel schreeuwen 😬.

2 jaar geleden

Reactie op Linsy de Bruijn

Ik schrik ik wel van, mijn zoontje is 1,5 en gaat volgende maand voor de ee ...
Ze hebben haar geen schaar gegeven gelukkig maar blijkbaar is er ooit 1 kind geweest van 1.5 die kon knippen en dan wordt zoiets meteen op een observatielijst gezet.. de leidster vond hetzelf ook raar, ze doen wel kleuren en verven al met de kids

2 jaar geleden

Hier ook karig..... kian heeft wel een periode mama gezegd (niet gericht), dit is compleet stilgevallen.. Nu beperkt het zich tot papa (aaa - pa) - daar (daaaaaaaaaar, vooral bij het zien van een tractor of vrachtwagen is hij zeer enthousiast 🤣) - bah - aai - ja (aaaaah ja 🤷🏼‍♂️) - boe, beh en ka ka ka (wat doet de koe/ schaap/ eend). Ik maak mij er ook wat zorgen over. Ik heb dit ook met de gastouder gedeeld. Er is echter wel ontwikkeling, dat maakt dat ik nu nog niet aan de bel trek. Wij blijven vooral veel tegen hem praten, vragen stellen en boekjes lezen. Daarnaast benoemen we eigenlijk alles wat we doen/ gaan doen..

2 jaar geleden

Reactie op Clen

Hier ook karig..... kian heeft wel een periode mama gezegd (niet gericht), ...
Owja aai en ja zegt mijn dochtertje ook. Ze heeft inderdaad ook een tijdje wel mama gezegd. Maar toen ze eenmaal papa begon te zeggen, was het gedaan met mama. 🥴 En speentje is bij mijn dochter ongeveer hetzelfde als eten: ee-teh. 😅

2 jaar geleden

Haha jaa dat klopt helemaal, ze verwachten heel veel!! Afgelopen week hadde ...
Die observatie lijsten zijn voor kinderen tussen de 1 en 2 jaar.. Kinderen hoeven het nog niet te kunnen maar voor de uitzonderingen is het wel leuk om te noteren. Ik werk zelf bij peuters, de kids van net 2, begrijpen veel, maar zeggen weinig. Ze zijn nog volop in ontwikkeling.. En kinderen van 18 maanden hoeven nog absoluut niet te praten, het begint rond deze leeftijd te komen. Af en toe een klank of woord is wel gewenst, Gewoon blijven aanrijken de taal, waarschijnlijk pakken ze het vanzelf op. Zoniet.. Dan is er vanaf 2 jaar een optie tot extra hulp op een kinderdagverblijf. Gewoon lekker spelen

2 jaar geleden

Mijn is ook ander half bijna 19 maanden. Nou hij zeg ook helemaal niks alleen geluidjes maken. En vooral wijzen 🤪 maar verschilt echt per kind. Me dochter praten al vrij snel en praat nu als een kind die een jaar ouder is. Dus alles op zijn tijd 😍

2 jaar geleden

Ze schijnen een grote sprong te maken rond of na het 2e jaar (met zowel woorden als zinnen) dus we hebben nog even... De meesten kennen met 1,5 jaar wel wat woordjes, 10-20 woorden) maar het is een gemiddelde.