791 Reacties
3 jaar geleden
Reactie op Joehoelizzy123
Zeker kan dat. Ik heb zelf ook een postnatale depressie en wat ik niet wist ...
Fijn dat je dit deelt!! Wat voor behandeling krijg je als ik vragen mag? Ben toevallig net bij de huisarts geweest om door te laten verwijzen naar een psycholoog.. Moet er nu zelf een zoeken 😅.. En vraag me af wat nuttig is bij pnd achtige klachten..
3 jaar geleden
Reactie op Viv123
Hebben meer mensen tijdens seks dat bepaalde posities nog steeds zeer doen. ...
Had ik ook. Ik ben bij een fysio geweest en deed daar bekkenbodemspier oefeningen en nu kan alles weer pijnvrij.
Je kunt ook zelf wat aanspannen en ontspannen met je bekkenbodem. 10 keer voor en 10 keer achter en dat een keer of 5 per dag.
Met de knip, knippen ze je bekkenbodemspier in is mij verteld. Die moet je dus weer trainen.
3 jaar geleden
Reactie op Viv123
Ja, heb ik ook (gehad). Ik had ook last van urine verlies tijdens hardlopen. Nu ik oefeningen voor mij bekken doe gaat het al veel beter en doet het echt minder pijn! Misschien dan toch daar eens heen, om wat tips mee te krijgen.
3 jaar geleden
Ik heb vier maanden geleden een keizersnee gehad. De haaruitval begint nu ook maar is nog niet heel erg. Ik ben wel echt helemaal gesloopt.. super moe. De eerste drie weken werken ging nog wel, ik vond het ook weer leuk, maar de laatste twee weken ben ik qua energie weer ingestort. Ik kan 12 uur lang in bed liggen (wordt dan wel 4x ofzo wakker door mijn vriend of baby) en dan smiddags ook nog een dut(je) doen van 3 uur ofzo. Ik heb me zelfs een dag ziek gemeld vanwege vermoeidheid, oke dit was nadat ik een hele nacht niet had geslapen. Ik heb geen zin in mijn werk, vroeg opstaan is zwaar, soms voel ik fysiek de vermoeidheid.. alsof ik watten in mijn hoofd heb en een strakke helm draag en dan ook hele branderige ogen. Mijn hb is hoger dan het ooit is geweest want ik slik veel vitaminen en ijzer. Mijn diastase is eindelijk genezen omdat ik dagelijks oefeningen doe maar heb nog steeds een zwanger buikje met 5 kilo te veel, ik vind het echt lelijk maarja.. laatste tijd probeer ik meer tijd voor mezelf te maken want ik kan niet ontspannen omdat ik continu paraat sta voor als mijn kindje gaat huilen of er iets is.
3 jaar geleden
Ik heb vier maanden geleden een keizersnee gehad. De haaruitval begint nu o ...
Jouw lichaam geeft aan dat je rust nodig hebt dus gun jezelf dat ook. Keizersnee is niet niks en jouw lichaam is hard aan het werk om alles te herstellen plus je bent nog aan het ontzwangeren. Dan heb je toch een samenleving wat alweer het een en ander van de bevallen vrouw verwacht, op werk maar ook privé. Goed leren grenzen te stellen, hoe lastig dat soms ook kan zijn.
Het is niet gek hoor, je bent weer begonnen met werken en de rest (gezin thuis) gaat ook door. Werk na werk dus wat je zegt, heel knap dat je hier en daar tijd voor jezelf probeert te maken zodat je ook kunt ontspannen, ookal denk je dat het niet lukt. Op den duur voel je ook weer even zo’n rust in jouw lichaam.
De een weet die balans gelijk te vinden, de ander heeft wat meer tijd nodig.
Jouw lichaam geeft duidelijk aan dat je rust nodig hebt. Dus na een dag werken enkel het hoognodige en de rest even loslaten, hoe meer je van jezelf gaat vragen, hoe vermoeider je wordt.
Ik kreeg als tip om iedere dag bietensap te drinken. Dat heeft hier wel geholpen om wat energieker te zijn.
Bekijk het eens zo, je weet iedere dag de tijd te vinden om jouw oefeningen te doen. You go vrouw! Die 5 kilo kunnen er ooit eens af gaan en anders is dit de nieuwe jij!
Ik ben nu 7 maanden geleden bevallen en merk nu langzaam aan kan ontspannen = beter in mijn vel = iedere dag weer stralen = mezelf van voor de bevalling herkennen.
Dat kut zinnetje met 9 maanden op en af, begint toch wel stiekem de waarheid te belichten ☺️
3 jaar geleden
Reactie op Mommjo
Jouw lichaam geeft aan dat je rust nodig hebt dus gun jezelf dat ook. Keize ...
Super lieve reactie!! 😘 soms onderschat ik inderdaad het herstellen en ontzwangeren.. denk omdat ik ergens het gevoel heb dat anderen ook van mij verwachten dat alles weer zoals hiervoor is.. kind eruit en die special treatment als je zwanger bent geldt gelijk niet meer 😅 heb ik het idee dan.. in Finland hebben vrouwen een jaar verlof na de geboorte van hun baby! Hier moeten we inderdaad na drie maanden alles weer doen
Voor nu probeer ik vooral de vermoeidheid maar even te accepteren en te focussen op ontspanning 😊 nog 5 maanden te gaan dan ven ik ook 9 maanden af haha 😁
3 jaar geleden
Ik heb vier maanden geleden een keizersnee gehad. De haaruitval begint nu o ...
Dit is heel herkenbaar! Ik ben in december bevallen van een keizersnede, maar ik voelde mij energieker tijdens de kraamtijd dan 3/4 maanden na de bevalling. Ik had last van gonzende oren, duizeligheid, m’n lichaam deed pijn en was moe, moe, moe. Op werk kampen we met personeelstekort en we moeten in dezelfde tijd meer werk verrichten. Heb aangegeven dat als ik zo doorga, ik ook ga uitvallen. Ik werd bijna depressief om elke dag alleen maar moe te zijn. Ik vind mezelf ook echt niet gezond ogen. Ook ik heb 5 kg teveel en zit nog steeds niet in m’n oude maat. Het huishouden staat op een heel laag pitje. De combinatie van baby, werk en huishouden vind ik echt heel zwaar. Ik vind het ook echt niet leuk dat ik door m’n vermoeiend niet veel leuke dingen doe met m’n baby. Alsof ik waardevolle tijd mis. 😔
3 jaar geleden
Oh wat 'fijn' om te lezen dat het bij jullie ook nog niet 'je van het is'. Na de bevalling was ik al snel weer op de been waardoor het nu moeilijk toegeven is dat het niet altijd makkelijk is... Na 6 weken weer begonnen met de pil om er na de eerste strip weer mee te stoppen. Wat een hormonenbom was ik joh... Nog nooit zo slecht gevoeld. Nu, bijna 7 maanden, nog steeds niet ongesteld geweest, herkent iemand dit? Ik heb ook het gevoel dat mijn lichaam nu pas aan het opruimen is: moe, lamlendig,zere spieren, licht in het hoofd, opgeblazen gevoel...
3 jaar geleden
Reactie op WKKL
Ineens gewoon niet meer in slaap kunnen komen 🤷🏼♀️. Duurt ongeveer 4 uur ...
Slapen is hier geen probleem, behalve dat ik wakker wordt van de baby.
Hormonen en ongesteld... check. Ik ben heftiger ongesteld, mijn huid is ineens mega onrustig (lees pukkel aanval) in de dagen voor ik ongesteld wordt. En mijn humeur is... zeg maar gerust geen lontje 🙈. Gelukkig duurt dat van mijn humeur hooguit 2 dagen en ben ik daarna weer gewoon mezelf.
3 jaar geleden
Reactie op Debbie8990
Oh wat 'fijn' om te lezen dat het bij jullie ook nog niet 'je van het is'. ...
Ja alles van dat na 7 maanden. Moe, zere spieren en opgeblazen gevoel. Ook nog niet ongesteld. Mijn man zegt dat ik naar de huisarts moet, maar volgens mij is het redelijk normaal als het jaar nog niet om is.
3 jaar geleden
Reactie op Viv123
Ja ook last van. T rare is dat ik dat bij de eerste bevalling met knip en hechtingen niet had en na deze zonder hechtingen wel. De pijn zit bij mij ook meer 'binnen'.
Ik heb daardoor ook naast de vermoeidheid echt geen zin meer.
3 jaar geleden
Reactie op Inkieping
En ook inderdaad het gevoel dat het lichaam het nu aan het opruimen is, wan ...
Kennelijk hebben we nog maanden kunnen teren op de adrenaline rush🙈 Fijn om te horen dat ik niet de enige ben😊
3 jaar geleden
Reactie op BabyRH
Dit is heel herkenbaar! Ik ben in december bevallen van een keizersnede, ma ...
Ik had dit inderdaad bijna zelf kunnen schrijven! Ik heb weleens gehoord dat je pas na 3/4 maanden de effecten merkt/voelt/ziet van een grote hormoonverandering dus misschien is dit inderdaad wel het moment dat we pas merken wat we hebben meegemaakt en wat voor aanslag dat op je lijf heeft gehad.. ik krijg inmiddels wel een broek weer aan van voor de zwangerschap maar dan ben ik echt een rollade.. zit echt niet lekker 😅 huishouden doe ik momenteel eigenlijk niks aan.. alleen al van de woonkamer stofzuigen ben ik helemaal kapot (moe, zweten en rugpijn), het enige dat ik wel nog doe is de was maar daar blijft het voorlopig bij. En ik baal er ook van dat ik niet altijd de energie heb om vrolijk met mijn baby te kletsen of spelletjes te doen de hele tijd.. gisteren heb ik echt geprobeerd veel leuke dingen met hem te doen; samen douchen, wandelen, liedjes zingen enz. Maar heb teveel van mezelf gegeven waardoor ik vandaag eigenlijk de hele dag in bed lig en er alleen uit kom als hij wakker wordt voor voeding/luier, dan leg ik hem daarna in de box om zelf te spelen en dan voel ik me zo schuldig dat ik niet de energie heb om zelf met hem te spelen enzo
3 jaar geleden
Herkenbaar! Ik heb nu zomervakantie, en wat een verschil zeg! Tot vorige week was ik altijd moe, eigenlijk sinds ik weer begonnen was met werken. Daardoor was ik veranderd ik een soort zombie, echt verschrikkelijk. Ik ben nog steeds wel moe, maar heb wel weer energie om dingen te doen. Meestal stortte ik na mijn werk neer op de bank en kwam er niet meer vanaf, ook al was het huis een bende. Maar ik geef ook borstvoeding en 's nachts wordt mijn kind nog een paar keer wakker. Dat helpt ook niet mee... Hopelijk slaapt hij snel door