791 Reacties
3 jaar geleden
Reactie op WKKL
Verder dus niemand last van?
Ja wel! Dit heb ik ook eventjes gehad.. eerst een paar dagen tot een week, toen ging t even beter en erna kwam het weer terug. Maar het lijkt doorbroken nu we op vakantie zijn.
Ik denk ook dat het mij toen niet meer goed lukte om af te schakelen, ik stond continu aan, weinig ontspanning.. herkenbaar?
3 jaar geleden
Reactie op WKKL
Ineens gewoon niet meer in slaap kunnen komen 🤷🏼♀️. Duurt ongeveer 4 uur ...
Ik heb dit vanaf de geboorte van mijn dochter een paar maanden gehad totdat ik naar de huisarts ben gegaan. Ik stond continue aan en kon niet ontspannen. Ik sliep bijna helemaal niet meer. Het lukte me gewoon niet te ontspannen ook al probeerde ik daar van alles aan te doen en mijn rust te pakken. Van de huisarts medicijnen gekregen om mijn gedachten stil te zetten en vanaf dat moment slaap ik gewoon weer, echt bizar maar wel heel fijn. Nu ben ik de medicijnen alweer aan het afbouwen en ik merk dat mijn lichaam het zelf weer aan het overnemen is. Ik kan eindelijk weer echt ontspannen en in slaap vallen ook al word ik meerdere keren per nacht wakker gemaakt. Ik denk ook dat het helpt dat mijn hormonen niet meer alle kanten inschieten.
3 jaar geleden
Reactie op Patricia2208
Ik heb dit vanaf de geboorte van mijn dochter een paar maanden gehad totdat ...
Ik dacht dat ik de enige was.. ook inderdaad constant aan staan, niet meer kunnen ontspannen en niet in slaap kunnen komen. Het beetje energie dat ik heb gaat naar het werk en m'n zoontje (vaak komt het neer op naast hem op het speelkleed liggen..) auto rijden vind ik inmiddels gevaarlijk worden omdat ik zo moe ben..
Door die vermoeidheid worden mijn angsten heel groot dat er iets met m'n kindje gebeurt. Ik ben altijd bang dat hij ergens in zal stikken ofzo dus 'gezellig op bezoek ergens' is voor mij doodvermoeiend omdat ik alleen maar hem in de gaten houd. Brood geven is heel stressvol. En savonds in bed komen de meest verschrikkelijke scenario's naar boven. Heeft dat nog iemand?
3 jaar geleden
Reactie op Clarakoe
Ik dacht dat ik de enige was.. ook inderdaad constant aan staan, niet meer ...
Dat is rot om te horen maar je bent nooit de enige. Toch fijn dat je herkenning leest, wie weet kun je ook aan de huisarts jouw verhaal kwijt?
Vermoeidheid, weinig energie doet veel met het lichaam en dat werkt weer door op de hormoon balans. Waardoor de een angsten krijgt, ander minder goed in z’n vel. Het blijft een cirkel, om het te door breken kan bijv hier en daar écht tijd voor jezelf te nemen om met regelmaat te kunnen ontspannen/afschakelen van dat AAN staan.
De ruimte voor gezellig op bezoek, is er nu nog even niet omdat je dit zo ervaart. Luister goed naar jezelf!
Vergeet niet, we ervaren het allemaal en de een weet hoe die voor zichzelf de balans terug vindt.
VRIEND
3 jaar geleden
Lieve allemaal,
Vertrouw op je gevoel. Ja 9 maanden op en 9 maanden af....maar niet alles heeft daarmee te maken. Ik voelde mij tot 8 weken na de bevalling top!!! En toen ineens bar en boos. Terwijl mijn dochter rond die periode juist door sliep van 23 uur t/m 7 uur.
Na heel veel weken toch aan de bel getrokken en naar mijn gevoel geluisterd.
MIjn schildklier werkt te traag.....En heb een bacterie in mijn lijf.
Dit zijn de symptomen die bij een traag werkende schildklier horen:
(en uiteraard hoef je ze niet allemaal te hebben)
Vermoeidheid
Kouwelijkheid
Droge, koude, bleekgele huid
Traagheid in denken en handelen
Langzame spraak
Geheugenverlies (concentratiestoornissen)
Psychische klachten zoals depressiviteit en apathie
Myxoedeem (verdikte huid waarin je geen ‘putjes’ kan drukken, bijvoorbeeld rond de ogen en op de onderbenen)
Spierzwakte
Spierpijn en stijfheid, met name in armen, benen en heupen
Gewrichtspijn
Carpale tunnelsyndroom: tintelingen in de handen
Hartklachten
Bros en uitvallend haar
Breekbare, brosse nagels
Wenkbrauwuitval
Gewichtstoename
Kortademigheid (oppervlakkige ademhaling), benauwdheid
Hese, krakende stem
Verstopping
Doofheid
Tinnitus
Oogklachten (Graves ophthalmopathie bij (circa 3%) ziekte van Hashimoto)
Heftige menstruaties
Dus lieve allemaal, voel je je heel slecht laat ook altijd even je bloed controleren.
Wie weet loop je met iets door en heeft het niks met "9 maanden op en 9 maanden af" te maken.
Uiteraard moeten we allemaal bijkomen van een zwangerschap en bevalling, hoe licht of zwaar deze ook is geweest.
Wat ik wil zeggen, luister naar je gevoel.
Vraag om hulp, wacht niet te lang!
Sterkte allemaal als je het zwaar hebt, het is niet niks :)
VRIEND
3 jaar geleden
Lieve allemaal, Vertrouw op je gevoel. Ja 9 maanden op en 9 maanden af....maar niet alles heeft daarmee te maken. Ik voelde mij tot 8 weken na de bevalling top!!! En toen ineens bar en boos. Terwijl mijn dochter rond die periode juist door sliep van 23 uur t/m 7 uur. Na heel veel weken toch aan de bel getrokken en naar mijn gevoel geluisterd. MIjn schildklier werkt te traag.....En heb een bacterie in mijn lijf. Dit zijn de symptomen die bij een traag werkende schildklier horen: (en uiteraard hoef je ze niet allemaal te hebben)
Lichamelijke klachten:
Vermoeidheid
Kouwelijkheid
Droge, koude, bleekgele huid
Traagheid in denken en handelen
Langzame spraak
Geheugenverlies (concentratiestoornissen)
Psychische klachten zoals depressiviteit en apathie
Myxoedeem (verdikte huid waarin je geen ‘putjes’ kan drukken, bijvoorbeeld rond de ogen en op de onderbenen)
Spierzwakte
Spierpijn en stijfheid, met name in armen, benen en heupen
Gewrichtspijn
Carpale tunnelsyndroom: tintelingen in de handen
Hartklachten
Bros en uitvallend haar
Breekbare, brosse nagels
Wenkbrauwuitval
Gewichtstoename
Kortademigheid (oppervlakkige ademhaling), benauwdheid
Hese, krakende stem
Verstopping
Doofheid
Tinnitus
Oogklachten (Graves ophthalmopathie bij (circa 3%) ziekte van Hashimoto)
Heftige menstruaties
Psychische klachten:
Depressiviteit
Emotionele labiliteit
Concentratie- en geheugenverlies
Nervositeit
Vermoeidheid
Gevoel van uitputting
Burn-out’
Angst, argwaan
Agressie
Laag zelfvertrouwen
Psychische belasting
Dus lieve allemaal, voel je je heel slecht laat ook altijd even je bloed controleren. Wie weet loop je met iets door en heeft het niks met "9 maanden op en 9 maanden af" te maken. Uiteraard moeten we allemaal bijkomen van een zwangerschap en bevalling, hoe licht of zwaar deze ook is geweest. Wat ik wil zeggen, luister naar je gevoel. Vraag om hulp, wacht niet te lang!
Sterkte allemaal als je het zwaar hebt, het is niet niks :)
3 jaar geleden
Reactie op Novalee
Lieve allemaal, Vertrouw op je gevoel. Ja 9 maanden op en 9 maanden af....m ...
Heel goed ja!
Ik slikte al medicijnen voor m'n schildklier en prik elke 6 a 8 weken bloed om de waardes te controleren en 3 maanden na de bevalling bleken mijn waardes veranderd waardoor in de afgelopen maanden al twee keer de dosis verhoogd is.
En een niet goed werkende schildklier kan ook postpartum depressie klachten geven.
3 jaar geleden
Reactie op Novalee
Lieve allemaal, Vertrouw op je gevoel. Ja 9 maanden op en 9 maanden af....m ...
Ik heb het ook aan mijn schildklier. Vandaag te horen gekregen van de HA. Komt veel voor bij vrouwen die bevallen zijn. Ik wilde er net zelf iets over schrijver. Je bent mij voor wat heel fijn is. 😊
Ik heb gewrichtspijn, spierzwakte, spierstijfheid, kaakpijn, keelpijn, hoofdpijn, opgezette klieren, gewichtsschommeligen, extreme vermoeidheid, uitputtin en een tikje labiel.
Ik heb de afgelopen tijd veel meegemaakt maar er dus ook een fysieke oorzaak. Het moet vanzelf over gaan. Over 3 weken moet ik weer bloed laten prikken. Ik werk momenteel halve dagen omdat ik elke keer instort van vermoeidheid.
Als je jezelf herkent in het bericht van Novalee of mij laat dan je bloed controleren.
3 jaar geleden
Reactie op WKKL
Ja denk het ook. Merk dat het me nu helpt bewust iets ontspannends gaan doe ...
Ja en ik kreeg op een gegeven moment ook dat ik er tegenop zag om naar bed te gaan omdat ik bang was weer niet in slaap te vallen, dat helpt ook niet mee om ontspannen je bed in te stappen 😜
3 jaar geleden
Hier hetzelfde! Had al zo lang last van koude aanvallen (ook eerder gepost) en twee weken terug bedacht dat het misschien mijn schildklier kon zijn. Geen moment aan gedacht. In de zwangerschap medicatie al opgehoogd (slik al langer medicatie) en elke zes weken prikken. Zes weken na de bevalling voor het laatst en was alles goed. Advies was om weer te prikken over een jaar. Tot ik dus twee weken geleden dacht: misschien toch maar even checken voor de zekerheid. En ja hoor, flink verhoogde waardes en dus weer een te trage schildklier. Vandaar die enorme vermoeidheid, labiliteit en soms depressiviteit, kilo’s die er maar niet af willen, zo koud iedere keer…en nu ik er wat meer over lees denk ik dat het al veel langer niet goed is. Na 3,5 maand had ik een enorme dip in de borstvoeding waardoor ik uiteindelijk ben gestopt omdat ik het niet opgekrikt kreeg. Lees nu dat met een trage schildklier je productie omlaag gaat. Dat betekent waarschijnlijk al dik drie maanden onnodig aan het klooien. Als ik geweten had dat dit dus veel vaker voorkomt na de bevalling, had ik al veel eerder gevraagd om bloed prikken. Zo zonde! Bij een volgende zwangerschap weet ik in ieder geval dat ik er op ga letten. Nu weer 6 weken afwachten of de medicatie ophoging voldoende effect heeft…Kan me alleen maar aansluiten bij wat gezegd is. Twijfel je, laat het vooral controleren!!
3 jaar geleden
Reactie op YvonnieG
Hier hetzelfde! Had al zo lang last van koude aanvallen (ook eerder gepost) ...
Bij mij was het inderdaad ook helemaal goed 8 weken na de bevalling en hoefde het ook maar jaarlijks te laten checken. En ik had ook een flinke productie dip rond 4 maanden (de bekende vier maanden dip) Gelukkig ben ik daar doorheen gekomen, maar is niet eerder bij me opgekomen dat de schildklier hier invloed op zou hebben gehad.
Ik ga dit allebei toch eens aankaarten bij de internist!
3 jaar geleden
Reactie op Clarakoe
Is bij iemand de haaruitval al gestopt?
En heeft er iemand ook last van h ...
Bij mij is het weer zoals het voor de zwangerschap was. Ik heb ook last van m’n stuitje, maar ben ook van de trap gevallen paar weken terug, dus geen idee wat het precies veroorzaakt heeft 🙈🙈😂