17 Reacties
4 jaar geleden
Volgens mij is paracetamol een van de weinige dingen die je gewoon mag nemen. Op de site van de verloskundige staat maximaal 4x per dag 2 stuks
4 jaar geleden
Paracetamol mag je gewoon nemen, maar niet te veel en ik zelf gebruik het niet dagelijks (heb iedere dag migraine en mag m'n medicijnen niet meer nemen)
4 jaar geleden
Ik had wat verhoging qua temperatuur en moest bellen als dit boven de 38 graden kwam ondanks de paracetamol. Heb toen even nagevraagd hoeveel ik mocht nemen en dat was gewoon dezelfde dosering als niet zwangere vrouw. Het kan dus geen kwaad om er eentje te nemen als je hoofdpijn hebt
4 jaar geleden
Mijn vk gaf aan dat je beter een paracetamol kunt nemen ipv met hoofdpijn kunt blijven zitten. Anders brengt je lichaam ook energie naar de pijn terwijl die hard nodig is voor je baby. Wel aan de gebruiksaanwijzing houden qua hoeveelheden en geen ibo zei ze. Hoop dat het je een beter gevoel geeft!😘
4 jaar geleden
Als je de app zwangerhap download kan je zien wat je wel en niet mag’
4 jaar geleden
Ik snap je vraag. Kan me aansluiten bij wat anderen al zeggen: paracetamol is echt ongevaarlijk. Andere pijnstillers moet je wel mee uitkijken (ibuprofen, aspirine enz) omdat dit bijvoorbeeld invloed kan hebben op je bloeddruk.
Slaap is ontzettend belangrijk in je zwangerschap, je verbruikt namelijk veel energie. Als je door de hoofdpijn lastig in slaap valt zou ik zeker mezelf een paracetamol 'gunnen'.
4 jaar geleden
Door chronische pijn slik ik al jaren paracetamol. Ook tijdens mijn zwangerschap. Ik begrijp je gevoel echter kan het echt geen kwaad. Ik heb een hele gezonde dochter op de wereld gezet die pas zelf met 15 mnd haar eerste pcm nodig had. Besef dat stress en spanning voor je kindje niet goed is. Soms is het ook afwegen wat meer schadelijk is... Een mama die zich lange tijd niet lekker voelt en zich daar zorgen over maakt of een pcmtje. Langdurige hoofdpijn zou ik trouwens altijd even.laten checken. Sterkte 🤗
2 jaar geleden
Wil geen nieuw topic openen dus daarom hier mijn vraag. M’n dochter heeft denk ik oorpijn en last van tandjes. Ze is 14 maanden en we denken dat ze onder de 10 kilo is (in november was ze nog rond 7 kilo). Op de bijsluiter van 120 mg staat dat het voor een leeftijd van tot 12 maanden / tot 10 kilo. Wat doen we dan, aangezien ze ouder is maar waarschijnlijk wel onder de 10 kilo? Dan is 240 mg denk ik teveel?
2 jaar geleden
Reactie op mbw90
Wil geen nieuw topic openen dus daarom hier mijn vraag. M’n dochter heeft d ...
Toen wij op de hap waren, gaven ze aan naar het gewicht te kijken. Onze dochter is ook nog lang geen 10 kg dus standaard de 120 mg.
Maar ze zeiden wel ook dat die bijsluiter super voorzichtig aangehouden is, dus dat je best een keer een zwaardere of eentje extra kan geven. Ik wil geen medisch advies geven verder 😜, is een keuze die je zelf moet maken natuurlijk. Wij geven voor de nacht wel 240 en anders nog 120.
2 jaar geleden
Reactie op mbw90
We hebben trouwens net een van 120 gegeven omdat we er later pas achterkwam ...
Tipje, weeg jezelf alleen en jezelf met je kind. Even rekenen en je hebt het meest actuele gewicht :)
Huisarts zei ons:
Gewicht × 60 =...
... / 120(of 240, net welke pcm je gebruikt) = aantal keer dat je mag geven.
In het geval van mijn ukkie (10 kilo)
10×60=600
600/120= 5
5 pcm van 120 mg per dag, is iets korter dan 5 uur tussen elke keer dat je geeft
Let op: dit is echt het absolute maximum
2 jaar geleden
Reactie op mbw90
Wil geen nieuw topic openen dus daarom hier mijn vraag. M’n dochter heeft d ...
Volgens onze kinderarts: gewicht is hierin leidend, leeftijd is maar een richtlijn. Dus onder de 10kg is 120mg.
Er moet minimaal 6 uur tussen zitten als je de volgende wilt geven.
2 jaar geleden
Paracetamol werd lang gezien als niet schadelijk voor je kindje. Toch is dit in twijfel gebracht in de laatste epidemiologische studies. Er is geen harde bewijs dat het slecht voor je is, maar toch nu ook wel een twijfel over hoe "onschadelijk" het is. Ik zou me weinig zorgen maken over incidentele gebruik. Dit doe ik ook. Maar meer dan twee weken volledige dosering zou ik me ook niet prettig bij voelen.