20 Reacties
2 jaar geleden
Wij geven nog een fles bv mee (wel een van de laatste flessen daarna gaat hij naar gewone melk). Hiermee volgen ze nog ons ritme (officieel is het eerst brood dan melk, maar hij krijgt eerst melk nu ik niet wil dat ze het misschien weg moeten gooien)
Mijn zoontje slaapt aardig volgens hun ritme. Wij hebben op tijd gevraagd wat de slaaptijden waren en zijn daar naartoe gaan werken (werkend vanuit het natuurlijke ritme van mijn zoontje). Ik merk alleen dat ze hem vaak te vroeg naar bed proberen te doen, omdat hij dan een dipje heeft en dat probeer ik er bij hun uit te krijgen. Verder heb ik het idee dat ze hem niet vaak genoeg drinken tussendoor geven. Hij drinkt namelijk niet veel achtereen.
2 jaar geleden
Ben over het algemeen heel tevreden, met name over het eten. Hij gaat volledig mee met hun eetschema. Ze geven op de opvang warm eten als lunch en hij mag hier al een aantal maanden volgens de Rapley methode aan mee eten (normaal geven ze deze lunch pas vanaf 1 jaar en tot die tijd potjes). Heb behalve gekolfde melk in de eerste maanden nooit eten of drinken meegegeven.
Het enige wat ik jammer vind is dat ze vaak te lange tijd tussen zijn slaapjes houden. Maar die slaap haalt hij vaak de volgende dag wel in.
2 jaar geleden
Qua eten en drinken gaat het daar hetzelfde als thuis. We geven niks mee dus ze eet alleen net iets anders (andere kv of broodbeleg).
Ze slaapt daar wel echt anders omdat ze meegaat in het ritme van de groep/andere kindjes. We merken daar thuis niks van dus vinden het prima.
Ze is daar vaak langer wakker en wordt daardoor ‘s middags later wakker. Thuis zouden we haar dan ‘s avonds niet op tijd naar bed krijgen, maar ze is na een dag daar eerder moe dus gaat het toch goed 🙂
2 jaar geleden
Geef alleen een warme hap mee. Natuurlijk slaapt mijn kindje niet volgens het thuisritme op een plek met meer kinderen en prikkels. Soms doet hij thuis dan nog even een power nap. Loop eigenlijk nergens tegen aan en ben tevreden. Hij krijgt af en toe zijn warme hap wat aan de vroege kant maar met al het personeelstekort en corona gedoe ga ik daar echt niet over zeiken. Ik krijg elke week te horen hoe vrolijk en lief ze hem vinden. Hij gaat vrolijk heen en komt vrolijk terug. Ik ben blij met mijn opvang. 😊😊😊
2 jaar geleden
Ze houden daar volledig ons schema van thuis aan en alle eten/drinken krijgt ze daar inclusief warme hap einde dag. Deze is soms wat aan de vroege kant maar ze is vaak moe na de opvang dus thuis had ik het er niet meer ingekregen. Slapen doet ze daar amper maar ze is vrolijk, speelt fijn en lacht naar iedereen. Ben onwijs tevreden en heb geen moment spijt gehad :)
2 jaar geleden
Slapen ging vanaf dat ze 6mnd was goed maar nu de laatste maand is het dramaaa. Ze slaapt daar ineens amper nog. Kan ineens niet meer tegen geluidjes e.d. Thuis slaapt ze sochtends 45 min en smiddags 1,5 uur. Op de opvang nu per dutje meestal max 30 min en soms gewoon helemaal niet. Vind het echt zielig :( Gelukkig vindt ze het nog wel heel leuk om erheen te gaan maar wij zitten dus op de opvangdagen daarna met een oververmoeid huilend kind. Dat vind ik verder voor mezelf niet zo erg maar voor haar zelf gewoon zo sneu. Heb volgens mij een vrij prikkelgevoelig kind maar zou niet weten wat ik tegen prikkels op de opvang kan doen (white noise hebben ze al)
2 jaar geleden
Wij hebben een gastouder juist omdat het daar wat rustiger is en zijn het ritme van mijn zoontje meer kan volgen. Slapen doet hij precies zoals tuis boven op hun kamer, alleen wel ietsjes korter (1,5 u ipv 2 uur) waarschijnlijk omdat hij heel druk is van het spelen. Eet ritme gaat niet precies zoals thuis, maar als ik hem ophaal dan heeft hij alles binnen wat hij binnen moet hebben. Ben tevreden.
2 jaar geleden
Hier ook tevreden hoor.
Ik heb een tijdje gebaald van het slapen. Mijn dochter slaapt daar gewoon echt heeeel veel minder dan thuis. Maar (ik werk zelf op een babygroep) ik weet uit ervaring hoe het is slapen en baby’s op een babygroep.. al die verschillende ritmes met slapen kun je gewoon niet altijd helemaal het ritme volgen en wijk je wat af. De een gaat wat eerder en de ander wat later, zodat ze samen in een slaapkamer kunnen ;)
Eten en drinken is prima. Ze eet thuis hetzelfde als op andere dagen en kwa drinken ook, dus dat zit prima.
Hier schrijven ze het eten, drinken, verschonen en slapen op in het schriftje (lekker ouderwets😊)
Ze doen gewoon wat wij thuis ook doen, al laat ik ze ook vrij om te kijken of daar iets anders beter werkt.
2 jaar geleden
09.00 fruit, 11.30 brood, 14.00 tussendoortje, 16.00 uur fles aanbieden
Is qua eten het ritme. Die fles geef ik mee als ik heb gekolft, maar meestal niet, want ze wil hem negen van de tien keer niet en ik vind het zonde steeds te kolven om het weg te gooien. Die tijden zijn thuis ook net anders, maar dat maakt mij niet uit. De manier van werken op deze opvang past wel bij ons, ze doen niet moeilijk en rigide met hun schema's en kijken vooral naar behoefte. Slaapjes zijn ook niet altijd strak dezelfde tijden
2 jaar geleden
Reactie op Clarakoe
Hebben jullie ervaring met dat ze op de opvang geen flesje meer willen geve ...
Ik zou in gesprek met ze gaan waar het in zit. Ik snap het ergens wel. Vanaf 1 jaar wil je een fles eigenlijk niet meer aanbieden. Dat zegt echter niks over het aanbieden van (moeder)melk. Of ze nou melk uit een pak doen of jouw melk maakt qua handeling niet veel verschil. Als je perse de fles wil houden kan je kindje die misschien al zelf vasthouden. Je kunt ook kijken om de melk in bijvoorbeeld een rietjesbeker te doen of hoe ze daar op de opvang de gewone melk aanbieden met die leeftijd.
2 jaar geleden
Reactie op Clarakoe
Geven ze dan thee of water?
Voedingsstoffen halen ze wel uit de vaste hap. Je geeft toch nog bv, kv of melk in de ochtend en avond? Dan krijgen ze hun zuivel wel binnen.
2 jaar geleden
Reactie op Clarakoe
Op mijn eigen werk (babygroep) geven wij flessen tot maximaal 1,5. Dan gaan gaan ze door naar de volgende groep en wordt er min of meer verwacht dat ze met het “gewone” ritme mee kunnen. 1 jaar vind ik persoonlijk wat aan de vroege kant! Zeker een punt van maken. En anders kijken wat andere opties zijn
2 jaar geleden
Reactie op newmommy😍
Ik zou in gesprek met ze gaan waar het in zit. Ik snap het ergens wel. Vana ...
Dat is inderdaad een goed alternatief als ze echt niet meer willen. Gewoon in een bekertje..
Ik ga toch maar het gesprek aan ja. Zo te lezen is het niet direct 'normaal' dat ze van de een op andere dag het niet meer doen..
2 jaar geleden
Reactie op Clarakoe
Gewoon met ze in gesprek gaan. Vaak is het geen enkel probleem om wel nog even door te zetten. Of de kleine nu bv of melk drinkt moet niets uitmaken. Kan de kleine wel zelf uit een flesje of beker drinken? Dat maakt het namelijk makkelijker om het te geven en dan kan hij het gewoon tijdens het lunch moment mee nuttigen.
Een aantekening als leidster zijnde zeg ik wel dat ik merk dat zodra er een kindje 1 jaar is geworden er weer een baby van 3 maanden voor bij wordt geplaatst op de groep. Waardoor het soms pittig is met alle flessen die boven het jaar nog doorlopen. Geen excuus om het niet te geven natuurlijk! maar misschien als moeder zijnde ook fijn om te weten. De werkdruk op dit moment (personeelstekort en corona gecombineerd) is heel zwaar nu
2 jaar geleden
Reactie op Clarakoe
Nou ik heb een poging gedaan maar ze willen echt niet meer bv geven sinds h ...
Wat staat hierover in het voedingsbeleid want tijdsgebrek mag geen reden zijn om de zorg voor een kindje te verminderen. En ik als leidster zie dit echt als verminderde zorg bieden.
Ben je ook al bij de leidinggevende geweest? Zo ja zou ik er een officiële klacht van maken tenzij ze kunnen aantonen dat dit in het beleid staat.
Succes Clarakoe!