7 Reacties
één jaar geleden
Hee, wat een lastige keuzes! Zo te horen vloeit je vraag vooral voort uit schuldgevoel. Ik lees niet dat je zoontje het op het kdv niet naar z'n zin heeft, klopt dat?
Zelf denk ik dat het kdv super goed is voor de ontwikkeling van die kleintjes. Ze spelen met leeftijdgenootjes, doen knutselactiviteiten en bij ons op het kdv staan ook allemaal speeltoestellen die ik zelf natuurlijk niet heb. Dus als hij het gewoon naar z'n zin heeft, zou ik me daarover niet schuldig voelen.
Je gevoel over de hechting is natuurlijk lastiger. Is het een idee om iedere dinsdag al een planning te maken voor de woensdag, zodat je niet zo hoeft te overleven? Ik vind dat zelf namelijk ook altijd heel lastig als ik geen plannen heb en maar een beetje thuis rondhang met m'n dochter. Merk dat m'n aandacht dan ook niet altijd 100% bij haar is. Misschien herken je dat wel.
Mochten je zorgen echt groot zijn, dan zou je met het CB kunnen overleggen. Misschien hebben zij tips en anders kunnen ze je waarschijnlijk gerust stellen dat het allemaal wel goed zit met je ventje :)
één jaar geleden
Als jij het gevoel hebt dat de opvang te veel is, is het een heel goed idee om te kijken naar een oplossing.
Je werkt 24u in 4 dagen geef je aan.
Ik zit dit te bedenken: maandag gaat je zoontje naar oma, je zou dan een lange dag kunnen werken, je kindje krijgt alle aandacht, en na een lekker weekend lukt het misschien om thuis 8u te werken.
Die 8u hoeft natuurlijk niet achter elkaar... hier een ideetje:
Wat ik zelf fijn vind: mn zoontje de dag van te voren bij oma in bed leggen... Dat doe ik zelf. We eten savonds gewoon thuis, en als het bedtijd is rijden we naar oma, daar pyjama aan, tanden poetsen, boekje lezen en naar bed. Dan ga ik naar huis. Zou jij ook kunnen doen. Dan heb je zondagavond tijd om je huis nog even op orde te maken, of gewoon lekker tijd voor jezelf (lekker zorgeloos in bad bijvoorbeeld)
Maandagochtend start je de dag rustig op, want je hoeft je kindje niet wakker te maken en weg te brengen.. dan werk je bijvoorbeeld
7-10 werken (je kan vroeg beginnen want je hebt je kind dan niet)
10-10.30 pauze... Ff wandelen of boodschappen doen, of bedenk wat anders...
10.30-13 werken
13-13.30 lunchpauze
13.30-16 werken
16-16.30 pauze-->>even een wandelingetje bijvoorbeeld
16.30-17.30 werken, eten koken, en kind ophalen of thuis laten brengen
Dan kom je op 9uur op alleen de maandagen... Dat geeft rust op de andere dagen..
Wat ook een optie is om tijdens de dagen dat je je zoontje hebt, een uurtje te werken tijdens zijn middagdutje... Ik weet niet hoe flexibel je werkgever daarin is?
Bijv maandag 7u, dinsdag 7u, donderdag 7u.. en woensdag en vrijdag tijdens het middagdutje nog even...
één jaar geleden
Nog een andere optie is natuurlijk..
Wat is jullie eigen bijdrage aan de kinderopvang?
Als je kindje 1 dag minder naar de opvang gaat.. zou jij dan niet net iets minder uren kunnen gaan maken en dan netto hetzelfde over houden?
Zodat jij bijv 18u of 30u in 3 dagen kan maken ipv 24uur... Want de eigen bijdrage aan de opvang is best een aardig bedrag...
één jaar geleden
Oja en voor die dagen 'overleven' met je zoontje... En 'wat moeten we nu weer eens gaan doen om de tijd vol te maken'...
Maak een soort dagplanning/ritme...
Tussen 6-8 opstaan en samen ontbijten
9-10u even de deur uit (speeltuin, wandelen, kinderboerderij, naar de bossen... Bij slecht weer bijvoorbeeld samen knutselen)
Bij thuiskomst even zelfstandig spelen, jij een kopje koffie, daarna samen lunchen en je kleine naar bed, evt gezellig samen een boekje lezen (hoeft echt maar een kort verhaaltje te zijn)
Tijdens het slapen heb jij tijd voor jezelf.. poetsen, de was doen, alvast eten koken, serie kijken, fb scrollen...
Na het slapen tussendoortje en zelfstandig spelen
Voor het koken even samen iets doen (spelletje, kleuren, in de tuin voetballen... Kwartiertje is al genoeg)
Dan koken, eten, papa is ondertussen thuis dus hij ook even spelen met je kindje...
Kortom: leg de lat niet te hoog... 3x per dag een kwartiertje iets samen met je kind doen is al heel waardevol.. zelfstandig spelen is ook heel belangrijk... En van die 3 korte momenten geniet je kleintje volop...
één jaar geleden
Hoi allemaal, bedankt voor de lieve en behulpzame reacties! Het klopt idd dat mijn vraag vooral voortkomt uit schuldgevoel, bij mijn weten heeft mijn zoontje het wel naar zijn zin op het kdv (soms huilen bij wegbrengen en komt wel vaak moe thuis).
Deze week heb ik een oefenweekje gehad met mijn nieuwe schema. Ik vond het wel zwaar om mijn werk nu op een dag af te krijgen. Het gaf me wel stress vooral als ik een therapie afspraak had of als de verbinding het niet deed.. de dagen met mijn zoontje verliepen gelukkig wel goed en dat was fijn! Ik moet wel echt naar buiten of met andere afspreken idd en een planning aanhouden anders gaat het mis. Mijn zoontje kan zichzelf helaas nog niet goed vermaken..
Krijg wel een beklemmend gevoel bij dit schema. Alsof ik echt geen tijd heb voor mezelf, ik kan niet even op adem komen. Werk afkrijgen was erg stressvol en ik vraag me af of ik er nu een leukere moeder van word? Ik weet niet zeker of ik dit volhou. Nu op zondag ben ik totaal afgebrand en vermoeid en verliep de ochtend met mijn zoontje echt slecht.. veel afreageren en boos zijn enZ. Volgende week nog een weekje proberen..
Maandag gaat hij naar oma maar oma wil liever zo kort mogelijk oppassen omdat ze zelf anders heel moe wordt (ze is ziek geweest) en verder kan ik helaas niet minder dan 24 uur werken maar ik kan wel flexibel zijn als ik het een keertje niet afkrijg dus dat is fijn!
één jaar geleden
Hoi allemaal, bedankt voor de lieve en behulpzame reacties! Het klopt idd d ...
Is minder werken voor je werkgever een probleem? Dan zou ik nog eens het gesprek met je werkgever aan gaan dat je bijv 20 u wilt werken en 4u ouderschapsverlof, met bijv de intentie dat wanneer je kindje naar school gaat je dan weer 24u gaat werken.
Als jij aangeeft dat 24u niet haalbaar is en je wellicht overweegt om te solliciteren naar een baan waar 20u wel mogelijk is dan is er vast wel iets bespreekbaar.