33 Reacties

3 jaar geleden

De eerste 2 weken heb ik echt veel last gehad van tepelkloven en vaak gezegd ik stop ermee! Uiteindelijk toch maar doorgezet, toen begon het gesodemieter weer en toen heb ik gezegd nee het is klaar, kheb heel de ochtend lopen huilen omdat ik eigelijk niet wilde stoppen en me kleine meisje was ook zo van slag en alleen maar huilen. De volgende voeding heb ik haar gewoon aangelegd en ze was stil! Nu 10 weken verder en ik geef nog steeds bv. Ik moet binnenkort weer gaan werken als ik een nieuwe baan heb gevonden maar ik wil ook dan doorgaan met borstvoeding en onder het werk gaan kolven. Ik merk aan haar dat ze heel erg die geborgenheid wil

3 jaar geleden

Sowieso ben je geen slechte moeder! Je maakte een keuze waarvan je toen dacht dat dat het beste was voor je dochter. Ik heb met mijn zoontjes niet in een soortgelijke situatie gezeten, dus ik weet niet hoeveel werk of hoe lastig het is om jouw productie weer op gang te krijgen... maar als je het zo naar vindt en ze lijkt nu wel goed aan te happen, wellicht kan je het opbouwen door elke voeding te beginnen met de borst en dan nog een beetje flesvoeding erna. Dat dan steeds wat meer afbouwen. Weet niet of het zo werkt, maar probeer mee te denken 🤗 Wat je ook beslist of wat wel of niet lukt, het feit dat je er zo over nadenkt wat voor haar het beste is zegt genoeg! Succes

3 jaar geleden

Je mag erg trots op jezelf zijn dat het de eerste 2 maanden gelukt is!! Schuldgevoel is echt niet nodig. Je kunt inderdaad proberen om de productie weer op gang te krijgen, maar je moet jezelf echt afvragen of het de moeite waard is voor je eigen gemoedstoestand. Misschien kun je proberen dat ze 1x per dag aan de borst gaat? Misschien komt er dan een beetje uit en hebben jullie wel even jullie moment samen. Succes en sterkte.

3 jaar geleden

Ik herken je gevoel heel sterk en in mijn ogen mag dat er ook zijn. Ik heb bij mijn beide dochters maar kort bv kunnen geven (3 weken en 8 weken). Bij beide heb ik moeten kolven, omdat ze geen van beiden aan de borst konden drinken. Bij onze tweede dochter ging het kolven al wel een stuk beter en heb ik ook een paar wekem voldoende productie gehad om volledig te kunnen voeden met bv. Het kostte me heel veel energie en tijd, maar ik vond het wel de moeite waard. Helaas moest ik volledig stoppen, omdat ik medicatie moest gaan gebruiken die niet samen kan met bv. Ik heb het kolven heel regelmatig vervloekt, maar het gaf me toch voldoending om mijn kind zelf te kunnen voeden op deze manier. Heel dubbel. De laatste keer kolven was ik heel erg verdrietig (juist ook omdat het nu zoveel beter ging dan de eerste keer). Mijn ervaring is, dat het gevoel wel slijt. Zodra ze aan vaste voeding gaan beginnen, zou je sowieso gaan afbouwen met bv en dan wordt het ook makkelijker om je erbij neer te leggen dat het niet gelukt is (althans dat is mijn ervaring). Af en toe knaagt het nog, zeker als je dan weer een mooi artikel leest over alle voordelen van bv, maar ik heb gehandeld om bestwil van mijn beide dochters en mijzelf. Laat het gevoel er gewoon even zijn, maar blijf er niet te lang in hangen. Ze worden ook groot met kv en je hebt haar iig een basis van bv meegegeven. Het wordt makkelijker, echt waar.

3 jaar geleden

Misschien kan je een lactatiekundige eens vragen om mee te denken als je wilt herstarten? Ik zag op de Facebook groep 'Borstvoeding Vraag' 'n lactatiekundige IBCLC dat het relacteren, zoals het heet, wel mogelijk is. Hierbij een artikel https://www.borstvoeding.com/aanverwant/relactatie/protocol-opwekken-moedermek/ Als je lid wordt kan je daar ook je vraag voorleggen, zonder kosten krijg je een antwoord, soms adviseren ze wel een consult.

3 jaar geleden

Ik heb afgelopen week ook een worsteling gehad met borstvoeding. Dochter dronk heel onrustig aan de borst en raakte echt gefrustreerd, aan de fles niet. Dat dronk ze op en begon erna te lachen enzo. Ik heb uiteindelijk na veel twijfelen en heel wat tranen wel besloten om te gaan stoppen met de borstvoeding. Ik vond het heel jammer dat ik de momenten met mijn dochter niet meer fijn vond (en zij ook niet geloof ik) en dat ik er bijna tegenop ging zien! Terwijl we een heel tevreden meisje hebben eigenlijk. Blijft voor nu wel een beetje voelen als falen, maar ik vind (met mn hoofd) ook dat het belangrijk is dat je als moeder zo goed mogelijk in je vel zit en dat dat ook de aandacht verdiend.

3 jaar geleden

Ik heb ook veel bv problemen gehad. Na keizersnede lage productie. Daarnaast verstopping en vaatpijn en hij is een trage drinker... al met al zorgde dit ervoor dat hij niet direct aan de borst kan drinken + niet zonder bijvoeding. Dat was dus echt elke keer gokken: wat krijgt hij binnen en dus hoeveel bijvoeding. Ons zoontje is een paar keer afgevallen 😰 Ik was vooral uitgeput door het nadenken over stoppen of doorgaan. Ik kon geen beslissing nemen. Vervolgens ben ik 100% gaan kolven en productie zo langzaamaan verhoogd. Ben er echt super tevreden over nu. Van een heeele lage productie naar nu nog maar 4 keer kolven per dag om hem volledig te kunnen voeden (5x 150). Wat misschien nog iets is (ik ga m denk ik bestellen) kijk eens naar de Elvie borstkolf. Die is draadloos en past in je bh. Of kijk even de vlog van Romée Strijd om te zien hoe het werkt. Ik denk dat ik hierdoor nog meer tijd win. Dus zou voor mij ideaal zijn om nog ff door te gaan. Wel prijzig. En verder idd een lactatiekundige inschakelen. Heb ik ook gedaan. Kunnen goed uitleggen hoe en hoe vaak etc. je het beste kunt kolven. Ik ben op advies van lactatiekundige ook boezem vriendjes gaan gebruiken om productie te verhogen. Maar goed bovenstaande is allemaal voor als je beslist door te gaan. Beide is prima.. kunstvoeding ook. Ik snap echter hoe je je voelt en overweegt weer te beginnen. Het is wel fijn een beslissing te nemen en daar dan voor te gaan.. weet hoe het is om zo sterk te twijfelen. Dat kost ook veel energie. Succes!

3 jaar geleden

Wat vervelend dat je je zo voelt! Er zijn heeeeel veel moeders die ervoor kiezen om geen borstvoeding te geven en die moeders zijn niet slechter dan moeders die wel borstvoeding geven.. je mag hartstikke trots op jezelf zijn hoe jij het hebt gedaan!! Mijn baby is met een keizersnede ter wereld gekomen met 37,5 week en mijn borstvoeding was ook niet op gang en ook zij moest het aanhappen goed leren. Veel gekolfd en geoefend en ja.. dat kostte veel energie maar was het allemaal waard. Ik heb 10 weken borstvoeding gegeven, het ging toen hartstikke goed. Maar ik wilde een beter ritme en daarom de keuze gemaakt om te stoppen. Ergens jammer.. maar ik heb veel meer rust nu en ook dat is wat waard - ook fijner naar de baby toe - Als ik jouw verhaal zo lees is mijn advies: probeer het op te pakken als jij dat écht graag wilt. wil je het weer oppakken uit schuldgevoel? Probeer dat los te laten want dat is écht niet nodig😘😘😘

3 jaar geleden

Het belangrijkste is dat jij je goed voelt bij je keuze wat die ook is. Mijn zoontje drinkt pas vanaf een maand oud deels bij mij en vanaf twee maand oud volledig. 10.000x gedacht wat doe ik mijzelf aan en wordt het beter en waarvoor doe ik het. Het is nu na heel veel doorzettingsvermogen beter en ben blij dat ik niet heb opgegeven, maar ik denk dat het heel persoonlijk is of alle moeite het waard maakt. Als je het toch wil doorzetten bedenk dan voor jezelf wat er moet gebeuren wil je dit een succes laten worden voor jezelf. Heb je misschien wat meer ondersteuning nodig, moet je prioriteiten veranderen etc. Er is geen goed of fout.

3 jaar geleden

Ook hier problemen gehad. Vanaf week 3 bijgevoed met kunstvoeding en kolven en aanleggen aanleggen aanleggen. Ik had net zo goed geen bh aan kunnen doen. Het bijvoeden steeds meer afgebouwd, tot hij ineens 2 uur lang aan het drinken was en nog niet voldaan. Hij dronk dan zo nog 120ml kunstvoeding weg. Zonde van mn 2 uur aanleggen dus. Uiteindelijk gestopt, heel erg getwijfeld. Ik kolf nog qua afbouwen en merk dat ik meer productie krijg als ik hem de gekokfde melk geef. Ik kolf eens in de 3 dagen inmiddels en dan 60 ml. Ik vul dit aan met kunstvoeding maar ineens ga ik dan weer lekken snachts... Ik heb er geen spijt van dat ik gestopt ben, ons zoontje is stukken rustiger en nu kan ik gewoon knuffelen zonder dat hij constant aan het zoeken is :)

3 jaar geleden

Inderdaad ben je sowieso geen slechte moeder. Je hebt gedacht aan wat het beste voor je kind was een dat is altijd geweldig. Bv geven is gewoon zwaar, vooral de eerste weken, dus dat heb je maar weer even geklaard. Voor nu kan ik alleen maar zeggen, je moet doen wat voor jou/jullie goed voelt. Word jij bij van het weer proberen en heb je nog wat productie, dan zou ik dat vooral doen. Kom je er over een week (of twee of later nog) achter dat je er steeds minder blij van wordt kun je weer voor jezelf evalueren of je doorgaat of stopt. Wat je ook doet, je bent een goede moeder en jij weet het beste wat goed voor jullie twee is! 🤗😘

3 jaar geleden

Je bent juist een goede moeder, doordat je bent gestopt. Ik denk dat liefde geven, oa door te knuffelen, door veel aandacht te geven, het allerbelangrijkst is. Een goede moeder zijn hangt niet af van borst- of kunstvoeding. Nu jezelf weer beter in vel zit, kunnen jullie ook weer meer van elkaar genieten. En ondanks dat je geen borstvoeding geeft, kun je nog steeds huid op huid contactmomenten hebben. Geniet vooral!! Tgaat allemaal zo snel voorbij die babytijd

3 jaar geleden

Jep ik zit met hetzelfde gevoel. Maar weet je, we hebben destijds de juiste keuze gemaakt. Die keuze hebben we gemaakt in het belang van ons kind. Het gemis van het hummeltje aan de borst herken ik zo goed! Maar ik weet ook dat het niet het beste was wat ik haar kon geven op dat moment. Ze is nu heel goed gegroeid en heel tevreden en daar probeer ik mij aan vast te houden. Nogmaals: we hebben destijds allebei de juiste en beste keuze gemaakt. Hou dat gevoel vast lieve mama ❤️

3 jaar geleden

Mocht je toch de borstvoeding willen oppakken en je productie willen verhogen stel je vraag dan eens aan een lactatiekundige. Dat kan op deze pagina gewoon gratis. Ideale pagina waar je veel informatie af kan halen.

3 jaar geleden

Ahw welke keus je ook heb gemaakt, het is altijd uit liefde en omdat je het beste wilt voor je kindje. Dus je bent al-tijd een goede moeder! Jouw gemoedstoestand is onwijs belangrijk want jouw energie draag je over aan de kleine. Dat je je niet jezelf voelde was waarschijnlijk ook heel zwaar. Het is allemaal niet niks, die interne strijd en het willen geven van de borst of kolven. Probeer te luisteren naar je gevoel maar begin niet uit schuldgevoel want dat is echt niet nodig. Happy mommy, happy baby! Als je het wel wilt proberen, zou je eventueel kunnen kijken of je in ieder geval 1 of 2 voedingen aan de borst kan doen. Dan heb je toch iedere dag zo’n intiem momentje maar met de combinatie kv is het wellicht wat beter vol te houden. Either way of het nou met of zonder bv is, jij bent de beste mama voor jouw kindje! ❤️✨

3 jaar geleden

Heel erg lastig! En vooral heel vervelend als je je zo voelt. Kun je niet gewoon je kindje aanleggen als toetje? Het zal niet genoeg meer zijn als volledige voeding, maar zo heb je toch even die momentjes die je graag hebt. Ik zou geloof ik niet proberen de productie weer te verhogen.. je hebt je keuze niet zomaar gemaakt. Een blije mama is ten slotte een blije baby. En weet je, kunstvoeding is een prima vervanger van borstvoeding. Daar hoef je je echt niet schuldig over te voelen. Zeker niet met die eerste boost borstvoeding die je hebt gegeven.

3 jaar geleden

Reactie op kristelino1

Ik heb ook veel bv problemen gehad. Na keizersnede lage productie. Daarnaas ...
Wauw wat goed dat je je productie zo hebt kunnen verhogen. Hoe heb je dat precies gedaan? En gaf je kv bij toen je productie te laag was?

3 jaar geleden

Reactie op SannieD

Wauw wat goed dat je je productie zo hebt kunnen verhogen. Hoe heb je dat p ...
Sorry beetje late reactie. Ik heb inderdaad kunstvoeding bijgegeven toen productie te laag was.. in het zkh dus eigenlijk al. Gewoon de normale Nutrilon. Ik doe dat overigens soms nog steeds. Ik heb erge migraine en als ik dan medicijnen inneem moet ik de gekolfde melk 12 uur lang weggooien. Toen de productie echt op het dieptepunt was (na 1,5 week zoiets) kolfde ik totaal nog geen 30 ml. De verstopping aan de rechterborst is toen met geluidtherapie weggehaald. Dingen die ik vervolgens heb gedaan die productie mogelijk hebben verhoogd.. het een zal beter hebben geholpen dan het ander: - veel kolven - langer kolven dan 15 min. ik kolf nog steeds elke keer 25-30 min. (Heb een dubbele medela kolf) Op den duur heb je ook in de gaten wat voor jou nodig is. Mijn linkerborst komt een beetje langzaam op gang en daar komt pas na 10 min echt veel melk uit. - toeschietreflexstand nog een keer aanzetten tussendoor - powerpumpen of clusterkolven (als je het googelt vind je hier uitleg over) ik heb de 1 uur variant een aantal keer gedaan - boezemvriendjes innemen - volhouden.. ik had en heb nog steeds soms dat ik geen zin heb om te kolven.. maar overslaan is slecht voor de productie.

3 jaar geleden

Ik herken je gevoel, mijn zoon kon ook niet goed aanhappen wat een enorme strijd leverde. Dit was voor hem en ook voor mij niet meer leuk! Ik heb misschien 3 dagen gekolfd maar dit was niets voor mij, mijn energielevel daalde zo erg dat ik niet meer gezellig was. Ik heb wel het idee dat mijn zoon beter groeide op bv dan op kv, dit maakt mn gevoel af en toe wel weer ff sterker dat ik denk whyyyy ben ik gestopt. Maar ik hou me vast aan het positieve, we hebben geen strijd meer! Hij is verder ook helemaal happy en natuurlijk groeit hij wel gewoon! Het is gewoon lastig om je erbij neer te leggen, het liefst had ik het anders gewild, dat de bv gewoon goed had verlopen, dan had ik ook nog steeds bv gegeven. Heb me best gedaan denk ik dan maar.

3 jaar geleden

Reactie op annaniempje

Heel erg lastig! En vooral heel vervelend als je je zo voelt. Kun je niet ...
Inderdaad.. ik denk dat ophogen van mijn productie heeeeel veel tijd en energie gaat kosten.. en ik ben eigenlijk al oververmoeid. Mijn enige troost is dat ik het bij mijn volgende kindje heel anders ga aanpakken!