12 Reacties
3 jaar geleden
Ik moet zeggen ik herken je angst niet, omdat ik juist zo verbaasd was over hoe goed ze brood kon eten zonder ook maar een tandje te hebben! Misschien kan je beginnen met eten wat makkelijk uit elkaar valt? Lang doorgekookte bloemkool of broccoli? Ook aardappel en wortel ging hier meteen heel goed. Ze verslikt zich wel eens, maar door de kokhalsreflex komt het meteen weer omhoog. Zachte peer en stukjes banaan is ook echt goed te doen, dat kan eigenlijk niet eens klem komen te zitten
3 jaar geleden
Onze zoon is nu 10 maand en hij eet sinds 3 dagen brood (zonder korst) ik had ook een hele erge angst om brood te geven omdat hij van die kots geluiden maakte. Nu bied ik hem bruinbrood aan met boter en jam erop. Ik bied hem stukjes aan en laat hem eerst goed zijn mond leeg eten voor dat hij een nieuwe van me krijgt. Als hij wel weer kots geluiden maak dan stop ik en bied ik hem een klein flesje melk aan als hij die weigert zit die vol. Wat me vriend zegt oefenen baart kunst.
3 jaar geleden
Reactie op Larissa
Onze zoon is nu 10 maand en hij eet sinds 3 dagen brood (zonder korst) ik h ...
Misschien kunnen we hier ook blijven delen wat is gelukt en wat we durven? Goed dat je brood nu durft! Brood eet mijne al een tijdje, ook zonder korst in stukjes van 1 bij 1 cm.
3 jaar geleden
M'n zoontje had zo'n periode dat hij wel graag stukjes wilde eten, maar nog onhandig was met kauwen. Dat resulteerde in veel verslikken, ophoesten en kokhalzen. Ik had geen extreme angst maar vond het soms wel spannend. Het was echt een kwestie van vertrouwen krijgen in hem dat hij het altijd wel zelf oploste. Denk dat je dan automatisch wel wat grotere stukjes gaat geven. Als je ziet dat hij alles netjes weg krijgt, probeer je eens een grover stukje (begin bij minder 'enge' dingen zoals brood). Dan geef je hem de kans om te leren dealen met grotere stukken en krijg jij hopelijk ook meer vertrouwen als je ziet dat het goed gaat:)
3 jaar geleden
Ik zou mij als ik jouw was verdiepen in stikken en verslikken en een ehbo cursus doen. Kijk je angst in de ogen en weet wat echt gevaarlijk is, wat niet en hoe je moet handelen als het mis gaat, want je gaat anders denk ik jouw angst overbrengen op je kindje uiteindelijk en dat maakt eten er niet leuker op
3 jaar geleden
Reactie op Mamavanmarije
Ik zou mij als ik jouw was verdiepen in stikken en verslikken en een ehbo c ...
Dat heb ik gedaan en ook de cursus, bedankt voor je oordelende aannames dat ik dit niet gedaan heb. En bedankt voor de opmerking waarvan ik zei dat ik er niet aan had. Mijn zoontje heeft overigens veel lol tijdens het eten.
3 jaar geleden
Reactie op Joe joe
Dat heb ik gedaan en ook de cursus, bedankt voor je oordelende aannames dat ...
Okay, sorry
3 jaar geleden
Ik kan blijkbaar geen reacties aanpassen of verwijderen? Het was helemaal niet onaardig bedoeld. Gewoon een startpunt, omdat veel mensen het eng vinden en dat is ook logisch! Was geen aanname dat je dat nog niet gedaan had, maar wist ik ook niet uit je beginbericht. Heel fijn dat je zoontje eet met veel plezier! Ik hoop dat jouw angst wat minder zal worden
3 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd waar je angst vandaan komt?
Je zou bijvoorbeeld banaan kunnen prakken en dan steeds minder fijn kunnen doen?
En broccoli en bloemkool zoals eerder gezegd.
Ik gaf onze uk laatst watermeloen. Ik hield het stukje vast en hij hapt af. Wellicht dat dat voor jullie ook werkt.
Heeft jouw kleintje al tandjes?
En maisvingers? Daar oefenen ze wel het sabbelen en doorslikken enzo mee, maar kan nog weinig mee misgaan.
3 jaar geleden
Ik twijfel de hele tijd om je een berichtje te schrijven. Ik heb dezelfde angst gehad en die is weggegaan maar ik kan niet goed uitleggen hoe. Ik heb mijn kind goed geobserveerd. Kijken of hij aan groffer en groter toe was. Hoe hij eten in zijn mond verwerkte. Ik heb een logopedist die mij ondersteunt en advies geeft. En ik heb in het ziekenhuis een stikken- en verslikkencursus gehad. Misschien dat je hier iets aan hebt. Bespreek het met je HA. Misschien kan die je doorverwijzen naar een logopedist of e.a. vorm van hulp. Blijf er niet mee zitten. 🤗
3 jaar geleden
Ik vond het bij de eerste ook heel spannend. Vooral omdat ze zich heel regelmatig verslikte in de stukjes boterham. Ik kreeg de tip om bij groenten e.d. grotere repen/stukken te geven die ze zelf kan vasthouden in het vuistje, zodat ze meer controle heeft over hoeveel ze er vanaf wil bijten/sabbelen. Ze kon dan het grootste deel goed in het vuistje vasthouden en dan stak er hooguit een cm ofzo bovenuit die ze af kon happen. Dat ging echt super goed en op die manier heb ik het vertrouwen gekregen dat ze het zelf kon regelen. Ik ben toen begonnen met reepjes broodkorst, reepjes gebakken aardappel (formaat frietje), reepjes komkommer, brocolli roosjes met steeltje e.d. dingen die niet tè zacht zijn, zodat ze wel wat moeite moest doen om er een stukje af te krijgen. Naderhand bleek het probleem van het verslikken te komen, omdat ik de stukjes boterham te klein maakte en ze ze dus niet goed kon 'kauwen'/malen tussen de kaken.
Ook al wil je het misschien niet horen, maar voor een goede spraak-/taalontwikkeling en het vergroten van het gevoel van eigenwaarde (en ook voor het leren (her)kennen van structuren e.d., is het zelf leren eten en kauwen wel echt belangrijk. Ik ben destijds als eerste met de broodkorstjes begonnen en toen ik ervan overtuigd was dat dat goed ging, ben ik verder uit gaan breiden naar andere voedingsmiddelen. Blijf uiteraard wel altijd bij je kindje in de buurt als hij eet. Vraag desnoods of iemand van het cb een keer met je mee kan kijken, zodat je je er wat zekerder in gaat voelen.