209 Reacties
3 jaar geleden
Vind je titel niet helemaal passend...
Wij hebben wel dat balletje. En een soort speelgoedpiano met lichtjes waar ze tegenaan kan trappen en naar kan kijken. Ook een favoriet. En met de was opvouwen doen we d'r wat andere kledingstukken vast laten houden, verschillende structuren zegmaar.
3 jaar geleden
Oooooh mama’s mijn titel is helemaal niet serieus bedoeld, maar juist met een knipoog! 🤣
Hoewel een kindje dat nauwelijks gestimuleerd wordt, zich ook anders ontwikkeld dan kindjes bij wie dat wel gebeurd. Dat verschil zie ik al bij de kids van mijn drie zussen die allen een andere opvoedingsstijl hebben.
Anyhoo, ik kan de titel niet veranderen helaas, maar lighten up en deel je tips! 🙃
3 jaar geleden
Hier vindt ze de boxmobiel erg leuk (we hebben er eentje met kleurige houten figuurtjes). Andere speeltjes laat ze nog links liggen, ze vermaakt zich momenteel het meest met haar eigen knuistjes 🤣
Lezen doen we ook graag. Ik heb geen speciaal babyboekje, maar ze kijkt graag naar kleurrijke platen, luistert naar mijn stem (ze vindt het fantastisch als ik verschillende stemmetjes op zet) en levert ook volop commentaar.
En papa is ook leuk speelgoed. Ze volgt hem de hele kamer door 🥰
3 jaar geleden
Wat bij onze oudste en nu ook bij de jongste werkt bij 4 maanden:
-rammelaar in ringvorm die ze goed vast kunnen houden
- spiegel
- knisperdoekjes/labels/verschillende texturen en opdrukken
- iets met belletjes om tegenaan te slaan
- rammelsokjes om de voetjes te ontdekken
- clipclop activiteitenknuffel
3 jaar geleden
Hier een dochter die helemaal fan is van haar happy horse konijn. 😂 Zodra ze dat ding ziet wilt ze hem pakken en in haar mond stoppen.
Ik heb ook een oball, dat ding houd ze alleen vast. Vind ze verder niet zo boeiend nog.
Ik heb ook: moluk oibo babyballen - grijstinten ; die vind ze ook wel interessant. Ik heb ze zelf in de grijstinten, maar ze zijn er ook in rood, blauw en geel.
Je hebt ook van die soort zandloper achtige dingen met olie. Die vind ze ook echt heel leuk. Op de site senso-care heet het sensorische watervallen in regenboogkleuren.
We hebben ook een sterrenprojector. Dat ding is al sinds het begin een schot in de roos! Ze vind het prachtig. Als ze onrustig is, kan dat haar echt even laten ontspannen en leuk is dat ze niet zo heel duur zijn!
3 jaar geleden
De enige tip die ik heb: volg de interesse van je kind. Dus vooral verschillende dingen aanbieden om te kijken waar de interesse ligt en kijken waar het kindje het meest van geniet.
Ontwikkelingsmateriaal aanbieden waar ze niet in geïnteresseerd zijn, is hard werken voor weinig rendement.
Zo wil een vriendin van me per se dat haar kindje boekjes leest maar haar dochter is er gewoon absoluut niet in geïnteresseerd. Levert aan beide kanten veel frustratie op.
Mijn dochter wil juist niets liever dan boekjes lezen. De oma’s maakten zich hier en half jaar geleden nog zorgen om omdat ze echt de hele dag boekjes wilde lezen en met ‘die die die’ de hele dag wilde weten wat alles was.
De woordenschat en taal ontwikkeling van allebei de kindjes (allebei geboren in juni 2019) is hartstikke vergelijkbaar.
3 jaar geleden
Niet echt een IQ verhogende tip maar gewoon iets wat mijn dochter super leuk vind:
Gewoon lekker in haar nakie op het verschoon kussen op de grond laten spartelen, meestal leg ik er een activiteit boog over echt niet normaal hoe beweeglijk ze dan is. Zo schattig die moves 😍
Nog een tip: ik doe het altijd vlak voor het badje want soms durft ze weleens te plassen en dan is de fun voorbij 😜
3 jaar geleden
Dit is bij ons een groot succes. Hij trapt met z’n voetjes tegen de toetsen aan wat vervolgens geluid maakt. Sinds kort grijpt hij het vlindertje vast (de vleugeltjes maken een knisperend geluid) en hij bekijkt ook zichzelf in het spiegeltje. Als hij niets doet, maakt het speelgoed geluid waardoor z’n aandacht weer wordt getrokken
3 jaar geleden
Ik doe wetenschappelijk onderzoek hierover en mijn advies is: lezen, lezen, lezen! :). En natuurlijk als ze wat ouder zijn puzzeltjes, muziekinstrumenten, vormstoof, spelletjes als memory etc.