21 Reacties
2 jaar geleden
Ik zat er laatst over te lezen omdat onze dochter moeilijk sliep. Ik vond dit hele duidelijke info: https://www.eindelijkslapen.nl/van-2-naar-1-slaapje-wanneer-hoe/
Ik denk dat wij het proberen als het ochtenddutje echt niet meer lukt. Dan proberen we dat dutje later en wordt het vanzelf 1 slaapje.
Onze dochter heeft laatst 1x op de opvang 1 slaapje gedaan en toen ging het ook zo 🙂 Dat ging ook goed trouwens.
2 jaar geleden
Had mij er laatst op ingelezen nu mijn zoontje soms niet wil slapen in de middag (waardoor hij maar 1x slaapt overdag, maar het eigenlijk niet trekt). Blijkbaar denken veel ouders dat hun kind er dan aan toe is (net als ik dat dacht), maar het blijkt een fase waarbij je ze nog niet naar 1 slaapje moet doen. Ze zijn er op zijn vroegst aan toe met 15 maanden (rond 18 maanden zitten de meeste kindjes op 1 slaapje). Je zou dan moeten merken dat het slapen overdag steeds moeizamer gaat of je kindje een slaapje zelf laat vallen. Je kindje moet er ook aan toe zijn dat hij niet al moe is gedurende de ochtend en het dus echt kan volhouden tot minimaal 12 uur en bij voorkeur 12.30 uur. Ik merk bij mijn zoontje dat hij niet in de middag slaapt als hij ook maar een minuut later dan 11.30 uur uit bed wordt gehaald (Hij wordt normaal gesproken zelf dan al wakker, maar als ik bijv zit te rommelen in zijn ritme door hem te laat naar bed te brengen niet) Ik ga er niet naar toe werken. Ik heb altijd mijn zoontje gevolgd en hij weet het normaal gesproken perfect zelf te regelen. Nu is het wel zo dat mijn zoontje in de ochtend tussen de 40 en 60 minuten slaapt en steeds langer wakker kan blijven. Ik verwacht dus dat hij de overgang over een paar maand wel maakt door in de ochtend nog niet naar bed te willen en hem zo doortrekt tot half 1. Als die van jou langer slaapt moet wel de ochtendslaap eerst korter zijn dan de middagslaap. Ik zou daar dan dus ook niet in sturen, maar zien als een teken dat je kindje nog niet zover is om die overstap te maken.
2 jaar geleden
Wij merkten het omdat onze dochter overdag bij de twee dutjes amper nog sliep en in de avond slechter sliep. De werd in de nacht elke keer wakker. Sinds wij 1 slaapje tussen de middag doen gaat het 10x beter. Ze slaapt nutwee/drie uur vaak tussen 11&14. En de nachten slaapt ze weer 12/13 uur.
2 jaar geleden
Hier eigenlijk vanzelf gegaan de ochtend werd korter en hij wilde ochtends ineens niet bij mijn oudste nog tot 1,5 2 slaapjex omdat ze zelf nodig had heb nooit afgebouwd eigenlijk alles ging soort vanzelf
2 jaar geleden
Mijn kind doet op opvangdagen nog 3 dutjes.
Op thuisdagen 2 lange dutjes. Ik merk dat hij dit nog echt nodig heeft en het schenkt mij rust dus ik laat het zo. De behoefte verandert vanzelf. Je merkt de verandering doordat ze langer energiek blijven. Althans bij mijn kind is dit goed zichtbaar. Wanneer hij moe wordt dan wordt hij klagerig, gaat in zijn ogen wrijven en die kan je dan zo op bed leggen.
2 jaar geleden
Het slapen gaat hier ook bar slecht overdag. Gister in de ochtend 15 min en de middag 1.20 min. Ik twijfel ook of dit signalen zijn voor 1 slaapje maar lees ook weer over de slaapregressie 1 jaar (periode van slechter slapen ivm ontwikkeling van oa lopen). Ik heb zelf echt geen idee dus.
2 jaar geleden
Hallo! Met inmiddels 20 maanden zijn wij langzaam over op 1 middagslaap. Ze heeft nog lang twee dutjes gedaan. Nu maakt ze haar middagdut alleen veelste kort. 1 uur en soms 1,5 uur en red dat eigenlijk niet. Ze ligt in de avond alweer vroeg op bed en slaapt dan wel met gemak klokje rond. Zijn er meer die maar een korte middagdut nemen?
2 jaar geleden
Reactie op Newgirl90
Hallo! Met inmiddels 20 maanden zijn wij langzaam over op 1 middagslaap. Ze ...
Hier hetzelfde met mijn dochter van 19 maanden, die een uur tot maximaal 1,5 uur slaapt na de lunch. Met als resultaat dat ze eind van de middag (rond 17 uur) heel moe is. Om 1830 gaat ze naar bed maar eigenlijk wil ze dan wel eerder.. Misschien is het de overgangsfase?
2 jaar geleden
Reactie op Newgirl90
Hoe laat staat ze op en hoe laat doet ze haar dutje? M’n zoon wordt rond 8h wakker en krijgt om 12h slaap. Toch rek ik het naar minimaal 13h. Slaapt dan ook 1,5 uur, heel soms 2 uurtjes. Rond 20h gaat ie weer naar bed
2 jaar geleden
Reactie op Newgirl90
Ik herinner me wel toen mijn dochter overging van 2 naar 1 slaapje dat ze niet direct al een lange dut deed. Volgens mij moeten ze dat ook eventjes leren. Kwam hier vanzelf goed dat ze 2 uur ging slapen. Dus zou het gewoon even aankijken en idd voor nu tijdelijk gewoon savonds lekker vroeg naar bed!
2 jaar geleden
Reactie op BabyRH
Hoe laat staat ze op en hoe laat doet ze haar dutje? M’n zoon wordt rond 8h ...
Ze is rond 7 uur wakker en gaat om 12:00 voor haar middagdutje. Een enkele keer wat later als we de hort op zijn. Probeer haar Max 5 uurtjes wakker te houden. Als ik al die verhalen lees van kindjes die 2 of 3 uur slapen in de middag dan maakt mij dit wel onzeker.
2 jaar geleden
Reactie op Newgirl90
Ze is rond 7 uur wakker en gaat om 12:00 voor haar middagdutje. Een enkele ...
Oo joh, maak je geen zorgen! Drie uur is wel echt lang, maar ook niet abnormaal. Elk kind is verschillend en hun behoefte kan ook van dag tot dag verschillen. Heel soms slaapt m’n zoontje ook 3 uurtjes, maar dat is dan als hij echt knock-out is geworden door bijv een uitje.
Het gebruikelijke is hier ook 1,5 uur😊
2 jaar geleden
Reactie op Newgirl90
Ze is rond 7 uur wakker en gaat om 12:00 voor haar middagdutje. Een enkele ...
Hier slaapt ze tussen de 1 uur en 2 uur nooit langer dus voel je daar niet onzeker over. Meestal slaapt ze 1.5 uur. Misschien kan je proberen die 5 uur wakkertijd wat los te laten en met een kwartier(tjes) opschuiven. Misschien is ze wel moe genoeg om in slaap te vallen maar niet moe genoeg om langer te slapen. Ik merkte hier toen we even een tijd (maandje) 12 uur aan hielden dit wel mee ging spelen, ze gaat nu tussen de 12.15 en 12.30 uur naar bed.
2 jaar geleden
@ newgirl; Oh ja en hier is ze nog steeds moe rond 10/ 11 uur in de ochtend en na de middagslaap vanaf 16 uur en dan maakt het vaak niet eens uit hoe lang ze sliep een uur of 2 uur. 🤷♀️ ze gaat nu gewoon weer vroeger naar bed.
Ik vergelijk het maar met eerdere slaapfases waar ze doorheen ging. Het heeft tijd nodig maar ze komen er doorheen, ze hebben uiteindelijk ook steeds minder slaap nodig.
2 jaar geleden
Reactie op Newgirl90
Zoontje van 20 maanden laat hetzelfde zien. Maar lijkt ook nog niet echt zonder de dutjes te kunnen. Zolang hij ook snachts nog goed slaapt,aten we het zo, wordt het tweede dutje korter dan een uur, dan eens proberen met 1 dutje op een dag.