126 Reacties
3 jaar geleden
Ik denk dat niets echt moet. En dat je kindje het zelf wel aan gaat geven als ze die middag fles niet meer wil. Mijn zoontje is nu ook 10 maanden en eet tussen de middag 1.5 boterham maar drinkt zn fles helemaal leeg. Zolang hij dit doet geef ik de fles gewoon. De vorige keer (van 4 naar 3 flessen) gaf hij het ook vanzelf wel aan door meer dan de helft te laten staan.
3 jaar geleden
Dochter is nu 9.5 maand;
7 uur fles 6 scheppen
9 uur fruit
12 uur b
2 boterhammen
13:30 fles 4 scheppen
16 uur snackje
17:30 warm eten (1 heel potje)
19:00 fles 6 scheppen.
3 jaar geleden
We gaan cold turkey stoppen met de middagfles! Hij eet 2 broodjes en stukjes korst en daarna krijgt ie thee of water en niet meer de fles. Hij eet sowieso alle maaltijden tot de laatste kruimel op. Het zit wel goed met hem.
3 jaar geleden
We zijn sinds 2 dagen gewoon in een keer gestopt met de middag fles. Hij liet bij de laatse fles al vaak wat staan en hij eet ook heel goed dus we dachten we proberen het gewoon.
Wel hebben we zn eerste flesje wat opgehoogd. Hij krijgt nu sochtend een papfles met 8 schepjes en s'avonds een melk fles met 8 schepjes.
Het was eerst 7, 7, 8.
Gaat hardstikke goed!
3 jaar geleden
Reactie op Anoniempje135
We zijn sinds 2 dagen gewoon in een keer gestopt met de middag fles. Hij li ...
Wat mooi. 🙂 Geef je nu ook andere zuivel? Ben zelf begonnen met yoghurt als tussendoortje en wil ook nog melk gaan geven.
3 jaar geleden
Wat mooi. 🙂 Geef je nu ook andere zuivel? Ben zelf begonnen met yoghurt al ...
Nou ik heb net wat volle yoghurt gekocht dus daar krijgt hij een paar hapjes van, maar meer als extraatje. Haha hij is nog geen 11 maanden dus ben toch nog wat voorzichtig met zuivel ofzo.
3 jaar geleden
Reactie op Anoniempje135
Nou ik heb net wat volle yoghurt gekocht dus daar krijgt hij een paar hapj ...
Ik bouw het ook langzaam op. Maar als kv goed gaat dan gaat het ook goed met koemelkproducten. Toch laat ik hem rustig wennen. Hij hoeft niet volgepropt te worden.
3 jaar geleden
Moet is een groot woord met flessen afbouwen... Dit is hoe ik het doe (ik introduceer een klein beetje gewone melk erbij)
7u fles met 180 water en maar 2 schepjes poeder erin (dus eigenlijk is dat maar 60 kunstvoeding)
Daarna een boterham
Voor het ochtendslaapje fruit+water
Lunch 1-2 boterhammen (net wat ie wil)+ een flesje van 180 water + 3 schepjes kunstvoeding
Tussendoortje gepureerde groenten (tomaat, komkommer, paprika etc), of wat yoghurt, of een smoothie (yoghurt met wat fruit erdoor)
Avondeten met de pot mee, met water
Voor het slapen fles 210 met gewoon 7 schepjes kunstvoeding.
In totaal kom ik dan aan de hoeveelheid kunstvoeding van 2x 180 fles
Ik geef af en toe bij de middag fles wat gewone melk (100ml zoiets) verdund met water, zodat hij ook aan gewone melk went.
Ik merk dat onze kleine eigenlijk makkelijk zonder de ochtend en middag fles zou kunnen, alleen savonds wil ie echt heel graag een grote fles. Ik denk dat ik vanaf 11 maanden de middag fles helemaal ga vervangen door een bekertje melk (eventueel nog verdund omdat het advies eigenlijk is om gewone melk pas bij 1 jaar te geven)
3 jaar geleden
Ik heb jullie advies ook even nodig… onze dochter krijgt nog 3 flessen van 180cc, dit is haar schema:
7:30 180 cc
9:00 fruithap
12:00 1-2 boterhammen
14:30 180cc
16:00 tussendoortje
18:00 warme hap
22:30 180cc
Tussendoor krijgt ze nog water etc. Ze wordt met moeite wakker voor haar avondfles en laat hier meestal 50cc van staan. Nu drinkt ze de laatste week haar ochtendfles ook bar slecht: soms laat ze wel 90cc staan, waardoor we dus haar avondfles willen gaan afbouwen zodat ze de ochtendfles weer goed gaat drinken. We willen dit niet cold turkey doen. Wat zouden jullie doen? De avondfles steeds een beetje vervroegen zodat we uiteindelijk rond 19:00 uitkomen? Of steeds minder schepjes erin zodat de behoefte afneemt en ze uiteindelijk ook niet wakker wordt voor de avondfles (want het is ook een gewoonte geworden) en dan een uurtje na de warme hap de fles geven en dan hop naar bed? Het idee is dat de middagfles er dan binnenkort uitgaat zodat ze alleen nog een fles in de ochtend en avond krijgt. Ik vind het zo lastig!
3 jaar geleden
En als je om 07.30 uur nou brood geeft en aanvult met fles.
Rond 09.30 uur fruit..
12 uur brood en aanvullen met fles.
Rond 15.00 uur tussendoortje..
16.30-17.00 uur warme hap.
Bedtijd nog een fles.
Dan zou je cold turkey kunnen stoppen met de avond fles, ze zou genoeg moeten hebben om de nacht door te komen.
En ze komt meteen een beetje in het ritme van volwassenen.
Ontbijt brood en melk
Tussendoortje
Lunch brood en melk
Tussendoortje
Warme hap
En dan fles voor het slapen gaan.
Is maar een idee.. maar dit doen wij sinds kort en werkt heel goed.
3 jaar geleden
Ze wil rond 12 uur geen fles na haar brood, we krijgen deze er met moeite in om 14:30 🙈. Ze vind vast voedsel veel lekkerder dan flesjes! Warme hap willen/kunnen we niet eerder doen ivm werk, dan zou ze deze op de opvang moeten krijgen en we willen juist tegelijk met haar eten. Lastig 😬.
3 jaar geleden
Reactie op Gon1984
Ik heb jullie advies ook even nodig… onze dochter krijgt nog 3 flessen van ...
Ik zou haar zeker niet meer wakker gaan maken voor een fles en gewoon eens kijken wat er gebeurt als je haar laat slapen. En anders als 'toetje' na het eten de fles aanbieden vlak voor ze naar bed gaat.
Ik kan me voorstellen dat ze flessen laat staan nu ze steeds meer vaste voeding krijgt en de groei wat minder snel gaat. Hier wordt 's ochtends nog een fles van 180/210 gedronken (laat ze tegenwoordig deels staan omdat ze liever een boterham wil). Vanaf haar eerste verjaardag, gaan we die fles vervangen voor een boterham met daarbij een beker melk.
's Avonds is bij ons het ritueeltje ongeveer:
18.15 avondeten, daarna nog even kort spelen
19.00 douchen om de dag, anders om 19.15/19.30 wassen en omkleden en aansluitend een fles (ze drinkt daar nu nog ongeveer 90ml van).
Als tussendoortje geef ik haar regelmatig gewone halfvolle yoghurt, zodat ze ook voldoende zuivel binnenkrijgt. Vanaf een jaar gaan we overstappen van flesvoeding naar gewone halfvolle melk in een beker (evt warm als ze dat lekkerder vindt) bij de maaltijden.
3 jaar geleden
Van 3 naar twee flessen! Knap hoor, hier moet onze kleine man nog steeds niets hebben van brood/crackers oid. We zitten nog rond 4-5 flessen (als hij ook ‘s nachts nog komt, soms 6). Groente, fruit, yoghurt, gaat allemaal goed, maar nog geen vervanging voor zijn oh zo geliefde fles (180+6 schepjes).
3 jaar geleden
Vandaag 50 ml warme melk geprobeerd en dat ging in één keer op. Met thee lukt dat niet in één keer.
3 jaar geleden
Wij zijn een tijdje geleden begonnen om fles 3 tijdelijk te verhogen naar 210 en dan fles 2 af te bouwen naar 120 en toen 90. Na een paar weken hebben wij fles twee weg gelaten en vervolgens fles 3 weer terug gebracht naar 180. Nu zit ze op 2 flesjes per dag.
3 jaar geleden
Reactie op Annika030
Wij hebben fles 3 sinds enkele dagen verhoogd van 180+6 naar 210+7.. is dat ...
Tsja als je gevoel het zegt en je kindje doet het er goed op... Heb er ook geen verstand van. ☺