9 Reacties
3 jaar geleden
Wij proberen hem te leren klappen, wat hij nu al regelmatig zelf doet, zwaaien en wijzen met het woordje Die erbij.
Ook zijn we bezig voor zijn verjaardag, hij is nu 10 maand, om Hiep Hiep Hoera met handjes in de lucht te kunnen doen. Daar moeten we nog wel even flink mee oefenen😉
3 jaar geleden
Ja en nee. Ze schud haar hoofdje als iets wel of niet wil. Als ik vraag of ze komt eten zegt ze ja! Als ik vraag kom je slapen zegt ze nee 😅
Klapjes in de handjes als we zingen maar ze doet het ook als ze een liedje hoort wat ze leuk vind (met de daarbij behorende dansmoves 😆)
Zwaaien doet ze ook!
We zijn nu bezig met het leren om de ringen weer terug te plaatsen op zo een ringtoren en blokjes in het doosje plaatsen met de juiste vorm. Ze is er erg geboeid door maar haalt liever de ringen er vanaf of de blokjes uit het doosje 🤣
3 jaar geleden
En weet niet of dit er ook onder valt maar ik wil ‘proberen’ de woorden ‘nee’ en ‘niet’ zo weinig mogelijk te laten vallen.
Dus ik zeg niet: nee niet doen, afblijven.
Maar ik zeg: laat maar op de tafel staan.
Ik zeg niet: niet aan de lamp trekken.
Maar ik zeg: laat de lamp maar staan, anders gaat ie stuk.
Zoiets 😅
3 jaar geleden
Handjes klappen (hij klapt nu zelfs mee als hij andere mensen ziet klappen)
High five geven
Zwaaien
Met de poezen spelen (hij zwaait dan een houten lepel voor hun neus, die ze dan aantikken)
Poezen een knuffel/kus geven (te schattig)
Zelf staan en weer zitten
Handjes vastpakkenl
Lopen aan de handjes
Bij ons komen als we hem roepen
Woorden 'papa', 'mama', 'lamp', 'pap', 'poes', 'banaan', 'brood'
Pakkertje en kiekeboe (hij doet nu ook zelf een dekentje voor z'n gezicht en trekt die omlaag met een lach)
Lopen (aan de hand) naar een bestemming ("loop maar naar bed/papa/poes")
Wijzen
Zachtjes de poezen aaien (hij trommelt nu nog op ze😅)
Dat "nee/niet doen" betekent dat iets niet mag
Zelf van de bank afklimmen
Eten met een lepel (nee, gaat nog niet fantastisch 🙈)
Bal rollen en voetballen (als hij aan onze handen loopt)
Zelf in slaap vallen (tot op heden geen succes...)
3 jaar geleden
We proberen gebarentaal te leren, zodat ze hopelijk zelf kan gaan aangeven wat ze wil. Tot nu toe is gelukt: dagdag zwaaien als ze wil slapen en handje op en neer naar d'r mond als ze wil eten.
We hopen dat ook nog lukt: handpalmen laten zien als ze genoeg gegeten heeft en handjes op de heup als ze een schone luier wil.
3 jaar geleden
Het is wel een hele brede vraag dit 😊. Een kindje moet alles nog leren, dus ik leer haar het leven te leven met alle kleine babystapjes die daar bij horen op de momenten dat ze daar klaar voor is. Dat doe ik door met haar te praten, haar dingen te laten voelen, haar dingen te laten zien, haar dingen voor te doen, haar te ondersteunen waar nodig, maar ook los te laten om zelf dingen te proberen en fouten te maken.