15 Reacties
2 jaar geleden
Ik ben ingeleid op precies 37 weken vanwege een zwangerschapsvergiftiging. Het inleiden begon om 07:00, de weeen begonnen om 10:00 en hij werd geboren om 15:00. Hij had geen medische ondersteuning nodig, werd alleen wat geel en moest nog enkele dagen onder de blauwe lamp. Wij merken er niks meer van dat hij 3 weken eerder kwam. Ik had het liefst gewoon gewacht tot hij uit zichzelf kwam maar helaas...
2 jaar geleden
Vanaf de 37e week wilden ze mij inleiden vanwege grote kans op zwangerschapsvergiftiging. Mijn zoontje was volgens de echo groter dan gemiddeld en kon volgens hun prima gehaald worden. Uiteindelijk door plek te kort ben ik begin 39e week bevallen maar in de 38e al ingeleid door middel van 2x ballonnen plaatsen, pilletjes etc. Mijn gevoel was altijd lekker laten zitten en wachten tot die het zelf tijd vind. Maar ik dacht artsen zullen wel ervaring hebben dus luisteren we daar maar naar. Achteraf was mijn lichaam er helemaal nog niet klaar voor en heb ik 21 uur er over gedaan en is hij uiteindelijk met een keizersnede geboren. Direct meegenomen omdat zijn longen niet goed klonken. Foto gemaakt en daar zagen ze dat zijn longen over elkaar heen zaten. Achteraf hebben ze liggen slapen want mijn zoontje lag schuin toen ze de foto maakte. Hij heeft dus voor niks aan alle toeters en bellen gelegen. Maar goed dat is gelukkig achteraf! Door de keizersnede had hij wel een blokkade in de nekwervels maar dat blijkt vaker voor te komen en is makkelijk te verhelpen. Nu niks meer aan de hand alleen heb ik zelf nog mankementen van de keizersnede!
Je moet denk ik doen wat jouw gevoel zegt maar zeker het advies van de artsen niet vergeten.
2 jaar geleden
Met 37 weken ingeleid. Ik zag er gigantisch tegenop, maar het viel mij reuze mee. Heb er vanaf de eerste weeën iets meer dan 3 uur over gedaan (eerste kindje). Geen pijnbestrijding. Heb het wel gevraagd, maar was te laat en achteraf is het maar goed geweest ook, want was eigenlijk onnodig. Het moment dat ik het wilde was echt een piek waarna het al snel beter werd. Het enige vervelende aan een snelle bevalling vind ik dat je hoofd het de eerste momenten niet helemaal kan bijbenen, zodra het kindje er is. Ik was direct op de been en geen scheur oid en mijn zoontje is ook zonder ingrijpen ter wereld gekomen. Mijn zoontje had het enkel even moeilijk met op temperatuur komen, maar dat trok snel bij na een voeding. Ik merk nu niks aan mijn zoontje dat hij eerder is. Het is wel iets om rekening mee te houden qua klaar zijn voor hapjes etc. De darmen rijpen bijvoorbeeld niet spontaan sneller als ze eerder worden geboren. Mijn zoontje was overigens ook nog lang geel en was binnen een dag bijna 10% afgevallen.
2 jaar geleden
Eerste kindje spontaan met 35 weken, alleen aan de monitor gelegen ivm monitoren ademhaling, verder geen ondersteuning nodig gehad met drinken, wel een dagje onder de blauwe lamp. 2e zwangerschap met 36.6, helemaal geen ondersteuning nodig wel 1 dagje gebleven ter observatie ivm randprematuur.
Bij beide dames niks van te merken dat ze te vroeg waren. Liepen met 2 maanden en kletsen allebei de oren van mijn hoofd.
Op het consultatiebureau hadden ze ook een aangepaste groeicurve waardoor ze goed kunnen monitoren of ze voldoende groeien.
2 jaar geleden
Hier een tweeling, is toch anders denk ik. Ingeleid wegens zwangerschapsvergiftiging, met 35+5. Bevalling zelf ging heel snel, misschien iets te? 1e zoontje kreeg steeds meer dipjes in hartslag, dus die is na een knip en met pomp gehaald. Had iets in zijn keeltje zitten, een buisje erin en het was genoeg om hem zelf te laten ademen. 2e kindje kon gewoon geboren worden, zonder hulp of iets.
Ze hebben beide nog 4 weken in het ziekenhuis gelegen, prematuur en dismatuur. Klein weekje in couveuse. Na een week was niets meer nodig, alleen de sonde. Het leren drinken was moeilijk voor allebei. Uiteindelijk is 1 met sonde in mee naar huis gegaan, maar dit heeft thuis 6 dagen geduurd en toen was het klaar! Nu merk ik niets meer van dit alles. Ze ontwikkelen zich net als hun leeftijdsgenoten en ze zijn niets lichter meer dan andere kindjes.
2 jaar geleden
Beide zwangerschappen met 37 weken bevallen. Eerste thuis en tweede in het ziekenhuis, beiden spontaan. Geen bijzondere zorg nodig gehad en ontwikkelen zich beiden normaal. In principe zijn kindjes van 37 weken helemaal af en klaar om geboren te worden.
2 jaar geleden
Hier ook wat geel zien en ze moest toch wel een beetje flink werken voor haar voedingen. Met bijvoeden was het wel zo gefixt.
2 jaar geleden
Met 34 weken spontaan bevallen. 1 week neonatologie en 1 week kinderafdeling. Ze had wat last van geel, dus 3x blauwe uv lamp. En een sonde omdat ze niet zelf haar flesje leeg kon drinken.
Met 36 weken waren wij dus thuis met een meisje die netjes haar flesje leeg dronk.
Het enige was we gemerkt hebben: verborgen reflux, en de eerste weken heeeeel erg veel slapen. Bijna alleen maar. Inmiddels is ze een flinke dame die kletst en loopt en merk je aan niks meer dat ze met 34 weken al geboren was. Ze was er gewoon klaar voor ❤️
2 jaar geleden
Ik ben met 3 van de 5 kinderen met 37+1 ingeleid en bij 1 met 36+ 5 ingeleid. Bij alle 4 rond 9 uur hebben ze de vliezen gebroken en bevallen rond 15 uur, 16 uur 17 uur en half 8 zelfde dag.
1 heeft nog paar dagen in ziekenhuis gelegen ivm geel zien. Maar zelfs mijn zoontje die met 36+ 5 kwam mocht de volgende dag gewoon mee naar huis.
Mijn dochter ( nu 1.5 jaar) geboren met 37+ 1 was met alles snel en liep met 10 maanden. Bij alle kinderen niks van gemerkt qua ontwikkeling dat ze eerder geboren zijn