35 Reacties

één jaar geleden

Hier een jochie van 2 die nog niet eens 15 woordjes zegt 😜 Papa, mama, die, auw, auto, uit, ja en nee. Komt vanzelf. Maak me er niet druk om

één jaar geleden

Iedereen altijd met z'n vooroordelen 😒. Zou toch proberen me er niks van aan te trekken. Ieder kind doet het op zijn/haar tempo. Geen 1 kind is hetzelfde. Geen idee of het door de buisjes komt....maar ik ga er zeker vanuit, dat hij nog veel meer gaat kletsen. En hoe wat en wanneer dat bepaalt hij zelf 😉

één jaar geleden

Ik begrijp de onzekerheid. Een kindje van dezelfde leeftijd als mijn zoontje praat al honderduit en ik ben al trots op de enkele woorden die mijn zoontje zegt (denk een stuk of 30 nu). Ieder kind zijn eigen tempo. Mijn zoontje is een compleet jaar snotverkouden geweest denk niet dat het hem heeft geholpen in zijn taalontwikkeling, maar hij heeft wel andere dingen die hij goed kan (hij loopt bijvoorbeeld voor met blokken stapelen). Tip: www.kijkopontwikkeling.nl dat geeft je misschien wat meer inzicht en houvast dat je helemaal niet onzeker hoeft te zijn (en kijk ook een beetje ruim dus naar de periode ervoor en erna)

één jaar geleden

Ja pff want hij loopt goed voor op motorische ontwikkeling , kan al goed trap lopen , vroeg zitten, kruipen en lopen. Alleen een x een dubbele oorontsteking gehad met 11 maanden waarschijnlijk daardoor die vocht. Maar ook omdat hij eigenlijk niet aanwijst als hij iets wilt, maar hij trekt mij daar wel naar toe. Wijzen doet hij dan bijv met boekjes lezen , hij wilt dan dat ik de dieren of voorwerpen in dat boek benoem

één jaar geleden

Kind van twee hoort minimaal 5 tot 10 woordjes te zeggen. Hier hebben mijn dochters met 1,5 jaar buisjes gekregen. Vooral bij de tweede merkte ik echt dat ze last had van vocht. Ineens kwam ze uit haar bubbel. Ze praatten allebei toen nog niet, maar de kno arts zei dat het wel paar maanden zou duren voordat ze de taalachterstand in zouden halen. Nu sinds ze twee zijn begint het echt te komen. Nieuwe woordjes en korte zinnetjes. Ze verstonden daarvoor wel al heel veel. Wat hier heel erg hielp was hele korte zinnen te spreken als het een actie was. Zoals ‘jas aan’ ‘schoen aan’ ‘mama schoen aan’ ‘op pad’. Maar ja, ben ondertussen na 2 jaar wel achter dat zij het tempo bepalen en ik altijd als ouder te hard wil. 😅

één jaar geleden

Ja zoveel opmerkingen dat je automatisch twijfelt 😩 ben al blij en super trots dat hij wel wat woordjes kan

één jaar geleden

Ben je al bij het cb geweest, rond 2 jaar zou je weer een afspraak horen te krijgen, wat zeggen zij? Mijn dochter zegt rond de 10 woordjes en zij praat heel veel binnensmonds (wat mij ook wel eens zorgen baart) maar ik denk vaak het komt nog wel, ze is motorisch sneller. Zelf moet ik nog na het cb en ze gaat in maart naar de psz dus misschien maakt ze daar ook een sprong nog qua taal.

één jaar geleden

Reactie op mooni

Ben je al bij het cb geweest, rond 2 jaar zou je weer een afspraak horen te ...
Jaa in Rotterdam krijgen ze ipv 2 pas met 2,5 een check blijkbaar. Maar had ze er wel over gebeld en zij denken door de slijmoor wie weet…

één jaar geleden

Mijn zoontje is 2 jaar en 1 maand en kan ongeveer 20 30 losse woordjes. Wij voeden hem 2 talig op (NL niet meegerekend) en zijn motoriek loopt altijd al voor. Ik maak me niet druk erom, het ene gaat sneller als het ander en dat is normaal.

één jaar geleden

Het zoontje van een vriendin praatte, at en dronk slecht en sliep veel. Totdat ze naar een kno arts waren geweest en zijn neusamandelen zijn geknipt. Daarna een heel ander kind! Dus het kan ook zeker een medische reden hebben. Maar zoals vaker gezegd, elk kind ontwikkelt op zijn eigen tempo.

één jaar geleden

Onze zoon zegt nog niet heel veel. Ik denk 20 woorden ofzo. Papa, opa, bumba, draaien, aapie, Auto, Raika (de hond). Koe, eten. Hap. Toetje/koekje. Toet toet, tiktak Dus ook nog niet echt geweldig. Maar elk kind ontwikkelt zich op eigen tempo.

één jaar geleden

Vanuit huis niet, kleine kwebbelkont is ons ventje maar vanuit werk als pm’er zeker wel! Ik heb best vaak kindjes die als ze 2 zijn nog erg weinig tot soms zelfs niets zeggen en die dan rond de 2 1/2 a 3 jaar ineens een hele inhaalslag maken en beginnen te kletsen. Zolang je als ouder je kindje wel taal aanbied, denk aan boekjes voorlezen, liedjes zingen, alles wat je buiten ziet benoemen, etc, dan komt het in de meeste gevallen helemaal goed met de taal. De een is gewoon wat sneller dan de ander met taal en de ander weer met de motoriek 😊

één jaar geleden

Inderdaad, nu ik veel oefen komen er wel steeds woordjes bij maat wat ik apart vind is dat hij geen opdrachten begrijpt. Pak je schoen of geef die beker. Misschien is dat normaal of ook niet??

één jaar geleden

Inderdaad, nu ik veel oefen komen er wel steeds woordjes bij maat wat ik ap ...
Hier gaan sommige opdrachten wel goed. Zoals opruimen en jas pakken. Andere dingen zijn nog te moeilijk. Hou de opdracht zo kort

één jaar geleden

Inderdaad, nu ik veel oefen komen er wel steeds woordjes bij maat wat ik ap ...
Mijn zoontje snapt opdrachten wel maar voert ze gewoon niet uit 🤷

één jaar geleden

Want kom hier, mag ik een knuffel of een kus begrijpt dan wel. Misschien verwacht ik teveel van een 2 jarige😭😂

één jaar geleden

Want kom hier, mag ik een knuffel of een kus begrijpt dan wel. Misschien ve ...
Zou kunnen. Hier soms zie je hem luisteren en dan gaat hij gewoon verder spelen. Want geen zin. Een kus komen geven. Dag zeggen. Jas pakken. En snoepje voor de hond. Doet hij dan wel. Opruimen ook niet altijd

één jaar geleden

Reactie op FreyFrey

Zou kunnen. Hier soms zie je hem luisteren en dan gaat hij gewoon verder sp ...
Dat is knap! hier is hij ook niet van de gebaren. Wijzen en zwaaien. Wel handjes klappen, maar als iemand op tv zwaait dan wilt hij wel ineens terug zwaaien en dan kan hij ineens wel wijzen naar objecten op tv

één jaar geleden

Dat is knap! hier is hij ook niet van de gebaren. Wijzen en zwaaien. Wel h ...
Hier is dat nu ook pas meer van de afgelopen weken dat hij dingen aan elkaar koppelt. Dus als iemand iets zegt of pakt op tv dan reageert hij er op. Naar ons dag zwaaien en handkus of kus doet hij al heel lang. Ieder kind is anders daar in.

één jaar geleden

Reactie op FreyFrey

Hier is dat nu ook pas meer van de afgelopen weken dat hij dingen aan elkaa ...
Ahgw super schattig. Dat is waar met motoriek is hij heel snel dus dat andere komt ooit wel goed