35 Reacties
één jaar geleden
Wij hebben toen onze dochter 8 mnd was haar wat gebaren aangeleerd.. Eten, slapen, werken, school, naar huis.
Ik merk dat ze ondertussen gebaren gebruikt om haar taal te ondersteunen.. Okk heeft ze zelf gebaren bedacht die bij woorden hooren. Heel knap!
Ze praat dan al wel best goed voor een net 2 jarige vind ik. Ik heb nog geen gesprek gehad met kdv over haar taal, maar ben ergens wel benieuwd wat ze vinden.
3 a 4 woord zinnen.. Soms ook veel brabbelen. Ze benoemt zichzelf met ik.
Maar dit alles kwam echt in 2 maand tijd van 0 naar 100... Net als alles.. Ze doet 't pas als ze precies weet hoe het moet
één jaar geleden
Reactie op Littl-one
Wij hebben toen onze dochter 8 mnd was haar wat gebaren aangeleerd.. Eten, ...
Hoe leer je een baby van 8 maanden gebaren? Ik heb nu een dochter van 5 maanden ik wil het haar alvast aanleren zodat ze niet die frustraties krijgt Als ze iets niet duidelijk kan maken
één jaar geleden
Reactie op Littl-one
Je eigen spraak ondersteunen met gebaren.
Af en toe haar helpen door 't ge ...
Aah oké interessant !
één jaar geleden
Hier begrijpt onze zoon de taal goed. Hij spreekt zinnen van 3-4 woorden en praat echt elke zin die ik of mijn vriend zegt na. In de vorm van:
Heb je een fijne dag gehad?
En dan zegt hij: heb fijne dag gehad ja
Ook kan hij kleine opdrachtjes uitvoeren, bijvoorbeeld iets in de keuken zetten, of iets aangeven
één jaar geleden
Wij doen trouwens wel veel om de taal te stimuleren. 2x per dag een boekje lezen (voor het middagdutje en savonds voor het slapen)
We lezen voor en laten hem dingen aanwijzen uit het boek
We oefenen dagelijks met kleuren benoemen en tellen tijdens de spelmomenten (bijvoorbeeld duplo blokjes, vragen om het rode blokje aan te geven, of vragen welke kleuren de blokjes hebben en hoeveel blokjes er zijn)
Verder ben ik iemand die de hele dag liedjes loopt te zingen, bijvoorbeeld tijdens het verschonen, voor het eten, in de auto..
Ik denk dat hij daardoor goed kan praten
één jaar geleden
Hier begrijpt onze zoon de taal goed. Hij spreekt zinnen van 3-4 woorden en ...
Hoe oud is jou zoontje. Wel knap hoor. Mijn zoon krijgt weer een gehoortesten want ik heb het gevoel dat zijn buisjes weer verstopt zitten
één jaar geleden
Wij doen trouwens wel veel om de taal te stimuleren. 2x per dag een boekje ...
Ene kind pakt taal beter op dan de ander. Denk dat iedere moeder die zorgen maakt haar best doet om zoveel mogelijk te stimuleren.
Wij stimuleren vergelijkbaar met wat je beschrijft. Een dochter is echt boekenworm, wordt liefst echt hele dag voorgelezen. Echter blijft taalontwikking achter lopen. Ook gebruiken we bewust laagdrempelige woorden/zinnen. Haar tweelingzusje is veel meer op haar zelf en wordt stuk minder gestimuleerd maar praat nu wel met zinnen van 3-4 woorden.
Voor de ene dochter hebben we eind deze maand intake bij een logopedist. Daar wil ik ook overleggen of we kunnen kijken of haar gehoor goed is.
één jaar geleden
Ja mijn kind houd de aandacht er echt niet bij. Bijvoorbeeld samen spelletjes doen is hij te snel afgeleid. Tenzij je hem in de lucht gooit en opvangt. En boekjes lezen vindt hij alleen leuk als je dingen opnoemt die hij zelf aanwijst
één jaar geleden
Elk kindje is anders. Ik kan iemand die pas ging praten toen hij 4 jaar was. Mijn kindjes van ruim 2 jaar praten ook nog niet, zeggen ook hooguit losse woorden als we ze dat vragen maar anders is het uhhh en nana. Ons roepen met mama en papa doen ze ook nog niet.
Wel zie ik dat ze vooruit gaan, ik hoor steeds meer klanken. En ze snappen vrijwel alles wat we zeggen en vragen. Dus hoewel ik het niet heel chill vind dat ze nog niet praten en ik me soms ook druk maak als ik kindjes zie die de oren van je hoofd kletsen, denk ik ook: het komt wel. Voor de zekerheid staan ze wel op de wachtlijst voor logopedie via het cb
één jaar geleden
Wij hebben volgende maand een belafspraak en als er dan geen verbetering is, doorverwijzing naar het audiologisch centrum. Onze dochter maakte zinnetjes van 4/5 woorden. Hele grote woordenschat. Maar in december Corona gehad en daar bovenop een longontsteking, daar is ze ruim 3 weken enorm ziek van geweest. Nu praat ze alleen nog maar losse woordjes, geen zin komt er meer uit. Daarbij valt ze heel erg vaak. Als ze geen terugval had gehad, was het prima geweest. Woordjes was voldoende, maar nu dus niet goed gekeurd 👎🏻