9 Reacties
7 maanden geleden
Heel herkenbaar. Vanavond 1 hapje van zijn lasagne genomen en dat hapje werd weer op z'n bord teruggelegd. Momenteel eet hij alleen aardappel wel oké en af en toe opeens tomaat oid. Ik blijf maar stug aanbieden wat de pot schaft die dag en zolang hij geen honger lijkt te hebben is het even wat het is. Ik vind het lastig ook hoor.. geen tips dus helaas, alleen herkenning :)
7 maanden geleden
Heel herkenbaar. ons zoontje eet vanaf baby af aan echt alles, at dingen die een ander niet altijd 123 lust met gemak weg en was juist altijd strijd als het eten op was dan moest je hem is horen.
Maar ook hier is dat veranderd. At altijd 2 boterhammen in de ochtend en de middag ook 2, in de ochtend nu vaak nog maar een halve. En in de middag met geluk 1. Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen nu met dingen. maar wij houden wel vol met dit is wat je te eten krijgt, eet je het niet helaas volgende ronde weer een kans.
Wij hebben het ook voorgelegd aan het consultatiebureau en die gaf aan dat veel kinderen deze fases gaan krijgen en dat je vooral niet moet dwingen of druk op eten leggen, maar wel het beste kan volhouden met dingen aanbieden en eet die het dan niet helaas. Dan ook niks anders aanbieden. Een kind verhongerd zichzelf niet zo snel gaf ze aan en halen het dan op een later moment in.
Ik merk hier ook echt ene moment is het weer strijd, andere moment denk ik hey verekt er is een goede maaltijd in gegaan
7 maanden geleden
Heeeeel herkenbaar helaas! Hier nu al een jaar denk ik dat hij zijn avondeten slecht eet. Alleen pasta, maar wil niet iedere avond pasta eten.
Hij krijgt wat ik kook, eet hij het niet dan niet. Vaak is dat van geen hap tot max 2 happen. Hij stapt regelmatig op zijn stoel kijkt op het bord en zegt " lus ik niet" en schuift en bord voor zich weg....
Hij krijgt wel altijd een toetje.
Hier dus wel regelmatig met een lege maag naar bed, wil er geen strijd van maken. Overdag eet hij alles wel goed, zoals brood en fruit.
Hij lijkt er in ieder geval zelf geen last van te hebben.
Op het CB zeiden ze bij mij ook dat dit een hele herkenbare fase is en veel peuters last van hebben. Dus wacht geduldig tot het over gaat.
7 maanden geleden
Oh jaa 😮💨 herkenbaar. Alles wat hij vroeger super at, nu niks meer. Geen groente geen fruit.
Sinds 1-2 weken gaat het wat beter. Soms eet hij nu een banaan en steeds vaker avond eten 😊
Dit is wat ik steevast blijf doen:
- ik blijf dezelfde maaltijden aanbieden. De ene keer eet hij meer dan de andere keer. Bij elke maaltijd een beker melk (ook bij avond eten).
-ik plan na het slapen een fruit moment in. Hij krijgt knijpfruit en kijkt toe hoe ik netjes fruit eet .
- hij mag crackers tussendoor (volkoren crackers, wil er niks op dus prima).
- s avonds een bord eten en 1 bakje yoghurt na het eten. Krijgt geen tweede bakje. Als hij weinig gegeten heeft gooi ik zn bakje wat voller. Als hij nog honger heeft dan krijgt hij zn bordje weer terug.
Ik bepaal wat, hij bepaalt hoeveel. Ik ga 'm ook zeker niet vol proppen met eten wat hij graag wilt, want dan eet hij straks echt niks meer.
Hij gaat echt niet dood als hij een keer een maaltijd overslaat en hij haalt het de volgende maaltijd wel weer in.
Op deze leeftijd zijn smaken en structuren gewoon moeilijk. Plus ze groeien fysiek minder hard waardoor ze minder eten nodig hebben. Probeer het gewoon gezond te houden en ze niet te laten wennen aan koekjes e.d. pas als hij weer goed gaat eten mag hij ongezondere snacks tussendoor en eerder niet.
Maaltijden die enigszins lukken:
-pasta/aardappelen met broccoli (broccoli valt uit elkaar met iets van spekjes/hamblokjes
-spinazie stamppot
-andere soorten stamppotten
-pasta met (zelfgemaakte)groentesaus.
Hebben jullie nog avondmaaltijd ideeën die er goed in gaan?
Sterkte 😘😘
7 maanden geleden
Hier vanaf net na 1 jaar al drama met avondeten. Helaas… hij begint nu pas heel af en toe een beetje te proeven. Dat is al een enorme winst. Ik stuur hem wel zonder eten naar bed, het boeit hem niet en hij groeit hartstikke goed.
7 maanden geleden
Reactie op Soeppan
Oh jaa 😮💨 herkenbaar. Alles wat hij vroeger super at, nu niks meer. Gee ...
Als je het mijn zoontje vraagt of hij een idee voor het avondeten is het:
- patat
- frikandel
- pizza
- pannenkoeken
Maar even serieus, hier gaat pasta met spinazie er ook nog wel goed in. Heeft hij toch iets aan groente binnen. Doe eigenlijk altijd volkoren pasta, is toch iets beter als normaal. Noodles met een saus vind hij vaak ook wel lekker.
2 maanden geleden
Klinkt heel bekend! Brood en fruit gaan er prima in, maar avondeten/groene zijn vaak drama.. wat voor ons werkt:
- smiddags wat snackgroente neerzetten (dan eet hij het wel🤷)
- het bord leuk opmaken en overal gezichtjes van maken
- vaak iets op het bord leggen wat hij wel lust, bijv losse olijven, tomaatjes , stukje kaas of paprika. Dit voorkomt bij ons driftbuien bij het zien van het bord en gaat hij sneller proeven.
2 maanden geleden
Reactie op Annemarie-91
Klinkt heel bekend! Brood en fruit gaan er prima in, maar avondeten/groene ...
Ben wel benieuwd of jullie nog meer ideeën hebben die kunnen werken
2 maanden geleden
Heel bekend, al hebben wij het een tikkeltje erger. Toen hij 1 was, is hij ziek geworden (spugen). Sindsdien eet hij alleen maar boterhammen, 1 potje fruit (helaas geen vers fruit) en over het avondeten hoeven we al helemaal niet te beginnen. CB heeft al die tijd meegedacht, maar helaas. Nu wordt er gedacht aan ARFID. Hopelijk komen ze met een plan en gaat hij meer eten.
Dus ben maar blij dat er al iets wordt gegeten.