We zijn vandaag bij kind en gezin geweest ivm zoontje van 21 maanden. Hij praat nog niet veel maar begrijpt alles. Nu zegt hij ook nog geen mama of papa. Enkel ja (zonder de betekenis ervan te weten denk ik) en als hij iets niet wil nee. Hij wordt 3 talig opgevoed. Nederlands turks marokkaans. Nu praten we vooral nederlands thuis omdat ik en mijn man ook nederlands communiceren maar bij de grootouders is het natuurlijk een ander taal. Dit kon volgend kind & gezin nadelig werken voor de spraak, ik ben er niet zo zeer mee eens omdat hij ook naar de creche gaat en ook nederlands hoort en begrijpt. Alleen praten lukt gwn niet, hij brabbelt in zijn eigen babytaal.
Nu merktte ik vandaag dat hij af en toe eens op zijn tippen loopt. Nu vraag ik me af of een peuter dat wel eens spontaan doet. Voor de rest buiten taalachterstand en op de tippen lopen merk ik niets. Oogcontact en reageren op de naam, vrij sociaal lachen en spelen doet hij overigens wel hele tijd.
Deden jullie peuters dit ook wel eens op de tippen lopen soms? En wordt dit direct geassocieerd aan autisme?
Bedankt!