42 Reacties

2 jaar geleden

Ik heb een webinar gevolgd van een bedrijf dat wasbare luiers verkoopt en verhuurt.

2 jaar geleden

Ik heb mijn dochter in de wasbare luiers gehad 😊 je hebt toch elke week 2-3 wasmachines extra + alles aan de waslijn hangen en opplooien.. Het is extra werk.. Je moet het er zelf een beetje voor over hebben. Ons dochter had last van luieruitslag, en was weg met de wasbare. Ook wasbare billendoekjes gebruikt. Ik zelf ben geminderd nu, omdat mijn dochter bij mijn ouders gaat en ze begint op het potje te gaan. En de vraag kwam van daar om naar luierbroekjes over te gaan. Hier thuis draagt ze nog steeds wasbaar, ginder draagt ze wegwerp. Het verschil is wel enorm als je lang geen wegwerp hebt geroken. De geur van wegwerp luiers als die vol zitten en de geur van die natte doekjes is verschrikkelijk 😅 (Maar is uiteraard een mening he) Nu zwanger van ons tweede kindje, en zeker en vast dat we het opnieuw doen 😉 maar ik raad je aan om eerst iets te huren. Verschillende systemen en kijken wat voor jou werkt.. Ik ben gestart met pockets en uiteindelijk over gestapt naar tweedelig systeem. Had ik het op voorhand geweten is had toch 200/300 euro uitgespaard. Dus als je het ziet zitten, laat je goed informeren! En alvast veel succes met jouw kleintje 😊

2 jaar geleden

https://www.naty.com/be/nl/?gclid=Cj0KCQjwtvqVBhCVARIsAFUxcRsp7VnORghop-XnPDopZRCsogHKWQIA6pOJJrBDcULi1HrW-Ui1Ge4aAgWAEALw_wcB Dit is misschien een alternatief

2 jaar geleden

Ik ben gestart in maart 2021 met wasbare luiers bij mijn eerste kindje. Ik kende ook niemand met wasbare luiers dus voelde me een beetje een pionier. Ik heb me ingelezen op internet en heb ook de gok wat besteld en het heeft goed uitgepakt. Omdat ik flink moest herstellen van de bevalling ben ik met week 3 begonnen en daarna alleen nog 1 week op vakantie met wegwerp gezeten. Praktisch gezien: ik heb 16 gewone luiers en 4 nachtluiers waar een half liter vocht in kan. Ik gooi ze op woensdag en zaterdag (as we speak zijn ze nu in de wasmachine ;) in de was en daarna in de droger. Omdat wasbare luiers gemaakt zijn om vocht te op te nemen duurt het wel 2 dagen voordat ze drogen aan de lucht. Ik heb er voor gekozen om minder te wassen maar wel de droger te gebruiken. Zo is het voor mij haast geen extra werk. Ik ben nu 17 weken en het leuke is dat de nieuwe baby kan starten in de wasbare luiers maat 1 die op zolder liggen. Heerlijk om zo kosten te besparen. Ik zou niet anders willen. Zoals iemand al beschreef; gewone luiers stinken zo erg. Ik heb soms niet eens door dat mijn kind gepoept heeft!

2 jaar geleden

Ik volg even. Wil ook graag wasbare luiers gebruiken vanwege het milieu. Las wel ergens als tip dat je de eerste weken het beste wel Even kan doen met wegwerp, omdat ze snel groeien. Maar wegwerp is beter voor het milieu maar ook voor zindelijkheid hoorde ik! Ben benieuwd

2 jaar geleden

Ik draai 1 of 2 wassen extra per week, vind het geen werk eigenlijk. En nog nooit een spuitluier tot in de nek gehad. Ik gebruikte alles-in-1, pocketluiers en alles-in-2. Die laatste vind ik zelf het handigst, lekken nooit, geen vouwwerk tenzij je daar zelf voor kiest, en in geval van nood kunnen ze gewoon in de droger. De eerste zs maanden kunnen ze met alle inhoud in de was, daarna is het vaak handig de vaste stoffen even te legen in het toilet. Je kunt hier inleggers voor gebruiken. Mijn dochter (10m) gebruikt hiervoor 2x per dag het potje, da's nog fijner. Voor wie besluit niet voor wasbare luiers te gaan raad ik wasbare billendoekjes alsnog aan. Je gebruikt er max 2 per luier, ipv als een soort magiër het ene na het andere (stinkende) doekje uit de verpakking te trekken, dan heb je wel maar een heel klein wasje steeds, want een volle trommel red je niet.

2 jaar geleden

Ik cirkel nog even terug; Bij mijn eerste drie wilde ik wasbaar maar twijfelde. 't Was een grote investering en ik kende niemand die ze gebruikte en uiteindelijk heb ik het niet gedaan. Achteraf gezien vind ik het toch jammer dat ik me toen heb laten tegenhouden door spookgedachten, maar zou het ook bij kind 4 waarschijnlijk niet gedaan hebben als ik niet via vrienden en familie mijn startpakket had gekregen. Ik snap dus de twijfels heel goed, en begrijp dat er al zo veel nieuws gaat zijn dat je soms gewoon de makkelijke weg kiest. Laten we daarin mild blijven voor elkaar!

2 jaar geleden

Er zijn verschillende bedrijven waar je een startpakket kan kopen/huren om verschillende opties uit te proberen! Wij gaan beginnen met wegwerp luiers als de baby er echt net is en als we allemaal wat gewend zijn aan elkaar, gaan we over op wasbaar.

2 jaar geleden

@natuurbaby op instagram! Zij geeft uitleg en kun je vragen stellen

2 jaar geleden

Wij vinden het fantastisch! Nu al 1,5 er erg tevreden mee. We hebben ook ervaring met wegwerp, dat lekte zo vaak door en stonk!

2 jaar geleden

Vraag mij oprecht af waarom ‘wasbare moeders’ het zo geweldig vinden dat je de poep niet ruikt. Laat je je kind dan lekker lang rondlopen daarmee? Ik ben juist blij dat we het ruiken, want wij verschonen direct. Ons kind heeft, mede daardoor denk ik, nooit luieruitslag gehad.

2 jaar geleden

Ik ben hier serieus al 2 jaar over aan het twijfelen en over aan het lezen op allerlei websites, forums en Facebook pagina’s. En nog steeds ben ik niet overtuigd. Voor mij zitten er veel meer nadelen aan dan voordelen. Ik vind oa wegwerpluiers helemaal niet duur en billendoekjes vinden wij gewoon heerlijk ruiken. Daarnaast past het altijd, hebben wij -alleen in de newborn periode- weleens lekkages gehad en kost het geen extra wassen. Wasbare luiers is toch maar uitproberen welk model bij je kind past, hoe je deze moet boosteren (kost een hoop tijd) en als je een beetje pech hebt, heb je het verkeerde model gekocht voor jouw kind. Dan zou je kunnen huren, dat klopt, maar ik zou voor mijzelf ook geen huurpakket nemen om te kijken welke onderbroeken het lekkerst zitten, dus voor mijn kind ook niet. Wasbare luiers vind ik enorm prijzig en dat in combi met dat je niet weet of het daadwerkelijk past en je wellicht weer een ander model moet kopen, maakt het echt niet goedkoper. Nogmaals; ik zou dus nooit tweedehands luiers kopen ivm hygiëne. Behalve dat het wellicht beter zou zijn voor milieu, al vraag ik mij dit ook af vanwege de hoeveelheid wassen en dan ook nog de wasroutine, zie ik persoonlijk geen enkele voordelen.

2 jaar geleden

Ik heb het met mijn eerste gedaan, heel basic; strikluiers met hydrofiele inleggers en later wat grotere boosters voor de peuterplassen. Ze zijn nu na ongeveer 4 jaar wel versleten, dus de nieuwe aanvulling is al aangeschaft voor de buikbaby. Nooit overwogen het anders te doen, vooral omdat we echt nooit een spuitluier hadden. Echt ideaal!

2 jaar geleden

Reactie op Vdkdk

Ik draai 1 of 2 wassen extra per week, vind het geen werk eigenlijk. En nog ...
Helemaal mee eens. De wasbarebillendoekjes zijn echt top! Wij hebben wel een vouwluiers met een overbroekje. https://www.nappys.nl/wasbare-luiers/vouwluiers/oogjesluiers/oogjesluiers-blumchen-5-stuks Ook nog bijna niet de spuitluiers tot in de nek gehad. En verder ruik je de echte vieze poep er zeker wel doorheen! We wassen nu ongeveer 2 keer in de week extra (met 3 dagen opvang). We gaan het voor onze tweede wel weer proberen.

2 jaar geleden

Reactie op Koalabeertje

Ik ben hier serieus al 2 jaar over aan het twijfelen en over aan het lezen ...
Ook met elke dag de luiers wassen en drogen in de droger, zijn wasbare luiers milieuvriendelijker. I know, best heftig, maar zo onmilieuvriendelijk zijn wegwerpluiers dus.

2 jaar geleden

Reactie op leMara

Ik ben gestart in maart 2021 met wasbare luiers bij mijn eerste kindje. Ik ...
Klinkt goed! Welk merk wasbare luiers gebruik je? En deze kunnen dus gewoon in de droger? Ik ben zeker dat ik hiermee bezig wil. Maar het voelt nog heel eng omdat er zoveel merken zijn! En wat voor luieremmer/waszak gebruik jij?

2 jaar geleden

Ik gebruik al 14 maanden wasbare luiers

2 jaar geleden

Ik gebruik nu nog was bareluiers en ik vind het enorm fijn ik verwacht een 2e en die gaat ook gelijk in de wasbareluiers goeie ervaring en scheeld veel geld en gedoe vind ik zelf ben 20 dus voor mij perfect. Maar je moet goed kijken welke luiers je koopt want sommige zijn slecht en lekken door bij het begin ook gehad maar toen de draai gevonden en nu nergens last van al een jaar en een maand

2 jaar geleden

Reactie op Evelienaa

Klinkt goed! Welk merk wasbare luiers gebruik je? En deze kunnen dus gewoon ...
Totsbots Bamboozle maat 1 - 20 stuks + 4x Popolini popowrap overbroekje. Totsbots Bamboozle maat 2 - 16 stuks + 4 Popolini popowrap overbroekje. Omdat ze 's nachts begon door te lekken toen ze in maat 2 kwam nog 4 extra luiers gekocht zoals eerder beschreven waar 500 ml in kan. Dat is de Anavy Maxi Night. + 4 keer Popolini popowrap in de grootste maat. Ik heb hierover gekozen omdat het lijkt op een gewone luier (hetzij wat dikker) waar dan nog een overbroekje over heen moet. Ze gaan vrijwel altijd in de droger, het enige nadeel is dat ze wat sneller slijten. Ik heb de luieremmer van Totsbots en wasnetten idem. Ik heb me vooral ingelezen op billen boetiek en voor de nachtluiers op nappy's.nl (ze hebben een tabel met hoeveel cc een luier max. kan hebben voor lekkage) Ik snap je hoor. Ik heb ook maar wat geprobeerd... En zo kwam ik er dus achter dat maat 2 het niet hield voor haar 's nachts. Maar wat je ook kiest, als het vrij veel cc vocht kan innemen zit je naar mijn idee wel goed.

2 jaar geleden

Reactie op Koalabeertje

Vraag mij oprecht af waarom ‘wasbare moeders’ het zo geweldig vinden dat je ...
Haha ik snap je punt! Heel soms kom er er idd te laat achter maar in 95% van de gevallen merk ik het direct omdat: ze poept al 's ochtends voor ze uit bed komt, zie ik haar bezig of check ik de luiers eens extra of duw ik mijn neus tegen haar broek. Het is meer dat ik weleens baby's/kinderen van vriendinnen vast hou en denk; huh ik ruik gewoon dat jij geplast hebt (zonder dat de luier erg vol zit). Dat ken ik niet 😄