59 Reacties

één jaar geleden

Ik gaf tot 2 weken geleden ook nog fulltime borstvoeding. Mijn zoontje eet wel vaste voeding maar niet de 200gram groente en boterhammen die andere kindjes van 9 maanden zouden eten. Hij eet een paar hapjes en is er dan klaar mee. Ik heb gewoon eens gekeken om eerst 4 uur tussen de voedingen te laten. Vervolgens probeer ik hem nog 4x te voeden op een dag. Als hij wakker is. In de middag voor of na zijn boterhammetje ofja de 4 hapjes hahah. Om 4 uur wilt hij meestal en dan als hij gaat slapen. In de nacht komt hij ook nog best vaak en slaap hij absoluut niet door. In de nacht houdt ik niet bij hoeveel ik hem voed omdat hij geen volledige voedingen drinkt. We moeten maandag na 3 maanden weer terug naar het CB dus ben benieuwd of hij nog goed loopt of nu toch begint met afwijken. Mijn kolf recht op het werk zit erook op over 1 week en vind het dus echt shit omdat hij op sommige dagen dus wel nog echt behoefte heeft eraan en ik mijn melk productie anders zoveel gaat terug lopen dat ik hem niet meer genoeg kan geven. Ben hier wel bang voor.

één jaar geleden

Ik zit er ook mee Mijn meisje van 10m eet 2 keer max 40 g groente of fruit per dag, geldt zowel bij rapley pogingen als gemixte voeding Melk drinkt ze nog makkelijk 700 ml per dag, ben altijd al een full time kolver geweest, dus kan ook zeggen dat dit niet minder is als daarvoor ook al probeer ik er meer tijd tussen te laten en bij hongersignalen andere dingen aan te bieden Ik ben ook niet gerust, maar weet niet hoe ik het zou moeten beginnen oplossen... ergste van al is dat de kinderopvang me er ook al vaak over heeft aangesproken en zo ligt de druk nog hoger, maar ook zij weten het niet op te lossen.. zeggen dat ik gewoon vaker moet oefenen.. 😔 Als er goede tips mochten zijn, heel welkom..

één jaar geleden

Oh wat kan je hier onzeker van worden hè? Mijn oudste was exact zo. Tot een jaar was het vooral pletten, smijten en 2 happen proeven. Die was ook verknocht aan de bv. Zij kreeg alleen rapley aangeboden en ja. Daar is de strekking wel echt dat het eerste jaar om te leren en ontdekken is. Sommige kindjes eten meteen echt een portie en anderen, zoals die van mij klooien maar wat. Maar na een jaar ging er ineens wèl eten in! Ik ben op een gegevenmoment wel eerst vast eten gaan aanbieden en daarna pas de melk (eerder dan een jaar wat bij rapley gebruikelijk is geloof ik maar alleen als ze geen enorme trek had om frustratie te voorkomen). En wat ook goed is om te weten: in melk zitten heel veel calorieën. Meer dan ze bijelkaar kunnen eten op deze leeftijd. Dus als je kindje moet groeien is melk sowieso nog belangrijk. Wat het niet makkelijk maakte is dat het een klein meisje is. Ze boog af naar de -2 lijn en is daar gebleven. Nu nog. Maar, ze is ook niet helemaal Nederlands en de verwachting is eigenlijk ook dat ze klein van stuk blijft. Ik ben zelf ook niet groter dan 1.65 namelijk. Anyways... hang in there! Blijf gevarieerd aanbieden. Een groeicurve is ook alleen maar een gemiddelde. Kijk naar je kindje, kijk naar jullie zelf. Opvolging door een arts is natuurlijk prima ook. Want hoewel er meestal niks "mis" is kan er ook ooit wel eens iets zijn en op een forum kunnen we natuurlijk alleen maar advies geven vanuit onze eigen ervaringen... Maar ik lees in ieder geval niks geks :) juist heel herkenbaar! En elk kindje doet het écht anders. Dat zie ik maar weer nu ze een zusje heeft. Die moest veel meer spugen van stukjes maar is nu al wel veel eerder op dreef, die eet nu met bijna 9 maanden dus wel een hele boterham, stuk fruit of een serieuze maaltijd.

één jaar geleden

Hier ook een zoontje van 9 maanden die overdag nog 7-8 melkvoedingen (combinatie bv kv) krijgt en daarnaast nog in de nacht drinkt. Omdat ik dus kv moet toevoegen (productie te laag) zie ik wel dat de kv iets minder is geworden. Verder eet hij ook maar kleine hapjes. Ik vraag me af of dat gewenning is voor hem want ook qua melk hebben ik vaak kleine hoeveelheden aangeboden. Kv wordt vaak met flessen van 240 ml aangeboden, maar ik geef maximaal 90 ml per keer en dan dus vaker.

één jaar geleden

Reactie op Qkct

Ik gaf tot 2 weken geleden ook nog fulltime borstvoeding. Mijn zoontje eet ...
Je weet dat met 9 maanden jouw kolfrecht niet voorbij is? Je krijgt het enkel niet meer betaald, maar je hebt nog wel het recht om tussen je werkuren tijd te nemen om te kolven, of bijvoorbeeld een keer in je pauze?

één jaar geleden

Hier eet zoontje wat maaltijden via de Rapley methode maar drinkt daarnaast hoofdzakelijk nog melk. Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding en is de vaste voeding vooral om te ontdekken, leren kauwen etc. Zolang je baby goed groeit zou ik je vooral niet teveel zorgen maken 😊

één jaar geleden

Reactie op Qkct

Ik gaf tot 2 weken geleden ook nog fulltime borstvoeding. Mijn zoontje eet ...
Je blijft kolfrecht behouden, enkel je betaalde kolfrecht verloopt. Zou dus zeker in gesprek gaan met je werk om te kijken hoe je dit kunt vormgeven!

één jaar geleden

Food under one is just for fun. Hier hou ik me heel erg aan vast en dat geeft me rust. Ook hier gaat er nog weinig vaste voeding in en krijgt hij nog zoveel en zo vaak borstvoeding als hij wil. Ik bouw de borstvoeding zelf ook niet bewust af, ik vertrouw erop dat mn zoontje dat doet als hij eraan toe is. Helemaal prima, lekker laten ontdekken en er geen druk op zetten, zodat ze eten blijven ervaren als iets plezierigs en niet iets spannends.

één jaar geleden

Reactie op RuthieDi

Hier ook een zoontje van 9 maanden die overdag nog 7-8 melkvoedingen (combi ...
Nee joh, het is andersom :) je volgt waarschijnlijk je kindje in behoefte. Als die Flessen genoeg zijn, is het genoeg. Ze laten zich echt horen als ze nog trek hebben. Hun maagjes zijn van nature nog klein.

één jaar geleden

Hier ook! Zo'n 10-12 borstvoedingen per etmaal en eten alleen nog ter ontdekking. Gepureerde hapjes vindt hij niks, stukken eten wel interessant. Hij groeit goed, dus we volgen gewoon!

één jaar geleden

Reactie op Bobbel

Oh wat kan je hier onzeker van worden hè? Mijn oudste was exact zo. Tot een ...
Wow wat een geruststelling dit zeg. Want mega herkenbaar hier ook! Ik wide ook binnenkort naar het CB ermee, maar nouja, het is dus wel normaal. Bedankt OP voor het posten, want het is fijn om te weten dat we dus niet alleen zijn!

één jaar geleden

Hier ook hoor. Mijn dochter is ruim 9 maanden en eet nog nauwelijks. Ze drinkt wel nog meer dan jouw dochter

één jaar geleden

Onze zoon van 9 maanden haalt ook verreweg de hoeveelheid van wat ze aanraden vanuit het consultatiebureau en qua gewicht een beetje onder het gemiddelde. Wij geven ook volgens de Rapley-methode, maar dit combineer ik soms door wel gepureerd aan te bieden zodat hij wat meer binnenkrijgt. Onze zoon krijgt qua fruithapje vaak gepureerde mango en gepureerde banaan met sinaasappel. Gaat er super snel in 😀

één jaar geleden

Lekker jouw melk laten drinken joh! Daar groeien ze op. Wat mij altijd helpt, is wat iemand ooit tegen mij zei: als jij aan wilt komen ga je toch ook niet meer fruit en groente eten? Jouw melk zit boordevol vetten en andere voedzame stoffen waar je kleintje op groeit. Zeker tot een jaar is eten alleen om te léren eten.

één jaar geleden

Bedankt voor de reacties! Er zijn dus nog meer babies die niet te happig zijn op vaste voeding op deze leeftijd, dat is al een geruststelling! Als jullie gaandeweg nog tips ontdekken, deel ze gerust! Hier zonet eens van die maisvingers geprobeerd en dat vond ze heel interessant en het ging er redelijk vlot in (qua voedingswaarde zal dat niet het beste zijn, maar goed, ben blij dat ze nog eens een positieve associatie krijgt want de laatste twee dagen begon ze al te jammeren zodra ik het slabbetje omdeed 😳)

één jaar geleden

Mijn dochter van 9maanden wil ook heel graag veel drinken. Ze vind vaste voeding leuk en ze proeft maar ze eet niet veel

één jaar geleden

Hi, misschien kan je nog proberen in ieder geval vlees/kip/vis te geven. Ook als ze daar maar een paar hapjes van neemt is het al goed, vanwege de eiwitten (bouwstenen) en ijzer. Groenten en fruit zit niet zoveel in. Misschien helpt het iets :)

één jaar geleden

Hi, misschien kan je nog proberen in ieder geval vlees/kip/vis te geven. Oo ...
Groenten zit niet zoveel in? Wie heeft jou dat verteld 😐 Groene groenten bevatten enorm veel ijzer en avocado bijvoorbeeld daar bovenop veel belangrijke vetten. Vlees bevat veel verzadigd vet en bovendien tegenwoordig antibiotica. En rood vlees kan je maar het beste helemaal niet eten.

één jaar geleden

Reactie op Kornoelje

Groenten zit niet zoveel in? Wie heeft jou dat verteld 😐 Groene groenten b ...
🤣 niemand komt aan van alleen groenten en fruit hoor. Als het doel is om wat aan te komen, is het beter om andere producten erbij te eten. Groenten bevatten amper kcal (ja avocado wel). Over het algemeen zorgen groenten voor een gevulde maag maar leveren ze weinig bouwstenen. Ja (non-heem) ijzer zit ook in groenten, maar heemijzer in vlees wordt veel beter opgenomen. Ik zeg totaal niet dat je elke dag rood vlees moet eten trouwens. En ja antibiotica… en pesticiden dan? Ik bedoel alleen te zeggen: als het doel is om te groeien, je juist goed vlees/vis etc erbij kunt geven en groenten zijn dan eventjes minder belangrijk 😅

één jaar geleden

Reactie op Kornoelje

Groenten zit niet zoveel in? Wie heeft jou dat verteld 😐 Groene groenten b ...
Ik ben het met je eens dat groenten zeker wel voedingsstoffen bevatten maar dat vlees tegenwoordig antibiotica bevat is écht onzin.