59 Reacties

één jaar geleden

🤣 niemand komt aan van alleen groenten en fruit hoor. Als het doel is om w ...
Maar baby’s onder 1 moeten nog steeds gewoon melk drinken als belangrijkste voedingsbron. De rest is als aanvulling

één jaar geleden

Reactie op Marijke |

Ik ben het met je eens dat groenten zeker wel voedingsstoffen bevatten maar ...
Oh, ik lees het inderdaad op voedingscentrum. Gewoon een fabeltje dus, gelukkig Q

één jaar geleden

Reactie op Kornoelje

Maar baby’s onder 1 moeten nog steeds gewoon melk drinken als belangrijkste ...
Melk is inderdaad nog de belangrijkste voedingsbron! Maar het is niet zo dat de rest niet nodig is. Andere voedingsstoffen, naast die in melk, zijn nu ook wel echt nodig☺️ niet alleen voor de ‘fun’ wat vaak op dit forum wordt beweerd

één jaar geleden

Melk is inderdaad nog de belangrijkste voedingsbron! Maar het is niet zo d ...
Precies, maar dan gaat het vooral om vet en ijzer. En daarvoor is groene groente en bijvoorbeeld yoghurt helemaal prima. Overigens is er ook wel een verschil op deze leeftijd tussen borst- en flesvoeding. Kindjes die borstvoeding krijgen, stappen daar gemiddeld sowieso wat later vanaf.

één jaar geleden

Reactie op Qkct

Ik gaf tot 2 weken geleden ook nog fulltime borstvoeding. Mijn zoontje eet ...
Misschien kun je je voorkeuren overleggen met je werkgever? Of wellicht in je pauzes kolven een optie?

één jaar geleden

Probeer anders iets met linzen of kikkererwten te maken. Super veel vezels en je kan het goed fijn krijgen. Wil je perse vasthouden aan Rapley? Probeer anders eens aardappelpuree of andere puree. Het lijkt me vervelend wanneer je gevolgd wordt door een arts. Het komt uiteindelijk allemaal wel goed, ook met de kleine eters. Gewoon rustig de tijd nemen!

één jaar geleden

Reactie op e242

Probeer anders iets met linzen of kikkererwten te maken. Super veel vezels ...
Thanks! Linzen en kikkererwten zijn idd een goeie. Ik probeer de hapjes in ieder geval zo voedzaam mogelijk te maken. We doen een combinatie van pureetjes en stukjes, maar ik heb de indruk dat ze niet graag gevoerd wordt met een lepeltje en het liever zelf wil doen (niet dat ze dan wel veel eet maar ze vindt het tenminste leuker)

één jaar geleden

Hee hoi, Hier hetzelfde hoor. Is ook nog eens extreem actief al maanden. Kruipen, staan etc al vanaf 7 maanden dus daarom denk ik soms ook ‘ moet jij niet meer eten’? Maar ze doet het allemaal hoofdzakelijk op borstvoeding! Ik werd heel onzeker van die maaltijden die andere kindjes eten 😅. I Ik kan je het boek van Stefan Kleintjes aanraden. Het heeft mij veel rust gegeven. Hij is de oprichter van Borstvoeding.com, Kinderdiëtist & Lactatiekundige. Hij is erg voorstander van borstvoeding als hoofdvoeding in ieder geval het eerste jaar. Maar hij gaat ook erg in op de bijvoeding. Wat, wanneer en hoeveel. Geeft daar veel uitleg over en menu’s per leeftijd. Geeft ook geruststelling wanneer je kindje minder eet dan dat. Even een paar dingen uit zijn boek: Welke curve gebruiken ze op het CB? ‘ landen gebruiken vaak allerlei verschillende curven. Dit zijn groeicurven die weergeven hoe kinderen in dat land groeien. De kinderen in die onderzoeksgroepen hebben niet uitsluitend borstvoeding gekregen. Afhankelijk van de voedingsgewoontes in het land is het aantal kinderen dat kunstvoeding kreeg groter of kleinere ( in Nederland zijn dat er veel). Ook is er een bepaalde groep die al met 3 of 4 maanden bijvoeding kreeg’ ‘ wil je werkelijk weten of jouw kind normale groei vertoont zet het dan af tegen de WHO-standaard voor zuigelingen. Dat zijn de enige groeicurven die laten zien hoe kinderen horen te groeien.’ ‘Belangrijkst is de hoofdomtrek. Die moet regelmatig toenemen. Als dat niet het geval is dan is dat goed om met CB of HA te bespreken.’ En tot slot. Koemelk is borstvoeding voor een kalf. Het is er vooral voor gemaakt om het lichaam te laten groeien. Een koe heeft niet zulke grote hersenen nodig maar is vooral gebaat bij een snelle groei van het lijf. Borstvoeding is voeding voor een mens en dat is vooral bedoeld om de hersenen te laten groeien. Natuurlijk is kunstvoeding bewerkt zodat het ook de hersenen laat groeien en het veel volwaardiger is dan puur koemelk maar koemelk is wel de basis. Groei verloopt dan gewoon anders.

één jaar geleden

Oh en nog een tip! Als ik haar in de draagzak heb en ik eet iets dan wil ze het vaak ook. Dan eten we samen iets. Dat voelt voor haar heel fijn ofzo. Ze ziet het dan zo dichtbij mijn mond in gaan. Iets wat ze aan tafel direct op de grond gooit wil ze dan wel eten.

één jaar geleden

Reactie op amycj

Thanks! Linzen en kikkererwten zijn idd een goeie. Ik probeer de hapjes in ...
Wat bij ons ook helpt is om haar een lepeltje te geven. Dan is ze vaak heel druk daarmee en schuif ik er stiekem wat eten in haha

één jaar geleden

Reactie op A&F

Hee hoi, Hier hetzelfde hoor. Is ook nog eens extreem actief al maanden. ...
Super bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga het boek eens bekijken! Wat je schrijft is alvast geruststellend. Haar hoofdomtrek zat geloof ik wel goed.

één jaar geleden

Reactie op A&F

Oh en nog een tip! Als ik haar in de draagzak heb en ik eet iets dan wil z ...
Ook een goeie! Ik heb ook eens ergens de tip gelezen “als het van jouw bord komt, is het lekkerder” haha

één jaar geleden

Reactie op e242

Wat bij ons ook helpt is om haar een lepeltje te geven. Dan is ze vaak heel ...
Jaa heb ik ook een tijdje geprobeerd maar ze heeft me al door 😅 en nu gebruikt ze het extra lepeltje als afweerinstrument voor haar mondje haha

één jaar geleden

Reactie op amycj

Super bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga het boek eens bekijken! W ...
Graag gedaan! Je moet het boek ‘ eten voor de kleintjes’ hebben. Daar staat alle uitleg in. Je hebt ook nog ‘ kookboek voor de kleintjes’ van hem. Ook leuk maar dan voor recepten en vooral als ze wat ouder zijn 12+ maanden 😊.

één jaar geleden

Reactie op amycj

Ook een goeie! Ik heb ook eens ergens de tip gelezen “als het van jouw bord ...
Ja dat is ook helemaal waar haha! En als je het op de grond vindt dan is het nog lekkerder 🤣. Zo heeft ze hier laatst een half uur op een stuk rauwe ui zitten sabbelen in haar wang. Moet met koken op de grond zijn gevallen. Dacht steeds volgens mij heeft ze iets in haar mond… OEPS…. En dat dan wel eten hè 😅. Maar idd lekker samen van een bord eten, mee laten spelen etc. Daar gaat het boek trouwens ook heel erg over. Hoe je uiteindelijk goede eters krijgt en tips bij periodes dat ze minder goed willen eten 😊.

één jaar geleden

Reactie op A&F

Ja dat is ook helemaal waar haha! En als je het op de grond vindt dan is he ...
Hahaa, herkenbaar! Hier ook zo. Na het eten kruipt ze naar haar stoel om wat op de restjes te gaan sabbelen, terwijl ze twee minuten daarvoor alles weggooide 🙄😅 Ben al begonnen in het boek en het is alvast heel geruststellend, bedankt voor de tip!

één jaar geleden

Mijn kindje van 9,5 maand leeft ook vooral op bv&kv hoor! Hij krijgt 2x per dag groente/fruit via rapley. Ik weeg niks af en hij eet wat hij eet en dat is prima. Tot 1jr is melk toch nog de hoofdvoeding en ze gaan vanzelf meer eten!

één jaar geleden

Reactie op Bobbel

Oh wat kan je hier onzeker van worden hè? Mijn oudste was exact zo. Tot een ...
Dit vind ik trouwens ook heel geruststellend, om te lezen dat je kindje na 1 jaar wel goed begon te eten. En dat het dus ook van kind tot kind verschilt, en dat ik dus niet per se iets “fout” doe (krijg vanuit m’n omgeving soms de opmerking dat ze teveel borstvoeding zou krijgen.. maar als ik minder aanleg haalt ze gewoon ‘s nachts in!)

één jaar geleden

Reactie op amycj

Hahaa, herkenbaar! Hier ook zo. Na het eten kruipt ze naar haar stoel om wa ...
Hahaha ja hier ook zo. Wat fijn dat het boek bevalt. Is ook leuke kennis om te hebben en ook weer andere BV mama’s mee te kunnen informeren 😊.

één jaar geleden

Reactie op amycj

Dit vind ik trouwens ook heel geruststellend, om te lezen dat je kindje na ...
Och jeetje ik schrik hier zo van. Ik krijg die opmerking ook vaak hoor. Het lijkt soms wel hoe meer je kind eet en hoe sneller ze doorslaapt hoe beter je het hebt gedaan. Ik dacht ook zo hoor eerlijk gezegd. Maar met alle kennis die ik nu heb over borstvoeding, voeding en het slapen van een kindje kan ik eigenlijk concluderen dat het tegengestelde waar is. Zorg vooral dat je zelf goed aan je voedingsstoffen komt. Denk aan je eiwitten, omega 3 en slik eventueel een goede multivitamine zoals die van Vitals Elke dag mama. De podcast liefde van een moeder is ook erg leuk om te luisteren. Gaat vooral over slapen van kindjes maar nachtvoeding speelt hier ook een grote rol in. Wat Bobbel zegt is echt waar ze gaan echt wel eten. Op hun eigen tempo en wat ze nodig hebben. Borstvoeding is zo volledig (mist mama voldoende binnen krijgt) dat een volwassen mens er van zou kunnen leven. Je doet het super goed! ❤️