19 Reacties

één maand geleden

Nog niet zo veel 🙈 mama en aai (bij mijn hondjes), verder zegt ze nog geen woordjes... Maar ze verstaat al wel een heleboel!

één maand geleden

Ze kletst overigens wel heel veel, alleen onverstaanbaar

één maand geleden

Hier kletst ze echt al heel veel! Voornamelijk verstaanbare woorden, ik denk zeker 50 woorden, maar kan ook zo meer zijn 🙈 Alle familieleden en mensen die ze verder kent, komen voorbij. Veel dieren kan ze bij naam noemen en ook bijbehorende geluiden. Alles m.b.t. eten, drinken. Ze zegt bijvoorbeeld al 'broek aan', 'schoentjes aan', 'konijntje mee' etc. Ze geeft aan naar buiten te willen, wandelen, schommelen. Echt heel gezellig en leuk dat we elkaar al zoveel beter begrijpen!

één maand geleden

Hier een heel spraakzaam kindje , de lijst is lang. We vinden het leuk om bij te houden wat de taalontwikkeling doet en met 17 maanden zit ze nu op zo'n 75 woorden die ze zelf zegt. Populair is mama, papa, oma, hondje, poesje , stoel, kleuren en zee. We zijn nu op vakantie dus de zee is er net bijgekomen. Overigens is ze met lopen etc. wel weer "trager" . Ze loopt sinds kort aan de hand flink mee maar zelf lopen vindt ze nog te spannend.

één maand geleden

Reactie op ArankaB

Ze kletst overigens wel heel veel, alleen onverstaanbaar
Onze zoon ook, kan veel kletsen naar versta er nog niks van!

één maand geleden

Wij verstaan vooral heel veel woordjes, maar de buitenstaander nog niet. 😂

één maand geleden

Mama, papa, bumba, etjebah 😂, O ow!, nee, nene (meme), dada 👋🏻, tiete (tuutje/fopspeen)

één maand geleden

Reactie op MariePn

Mama, papa, bumba, etjebah 😂, O ow!, nee, nene (meme), dada 👋🏻, tiete (t ...
Dettie, ons hondje noemt Odette en we zeggen soms dettie tegen haar en nu zegt hij ook Dettie 🥰

één maand geleden

Klets heel veel & kan wel goed Papa, allo (hallo) en haije (doei in het limburgs) zeggen dat gaat echt goed 😃 Maar de rest ik versta er echt soms niets van 😂

één maand geleden

Hier is kikker favoriete

één maand geleden

Mama, papa, opa,oma, boekkie, kiekiek, dikkie dik, koek, ja. En de favoriet is giggle giggle weet alleen niet wat hij daarmee bedoeld

één maand geleden

Al best veel! Lijst is lang, maar in ieder geval deze woordjes: vogel (gogol), appel, peer, oma, opa, papa, mama, haar eigen naam en naam broer soort van 😅, zitten (titte), lezen, deze, die, hoera (hoejaaa), hopla, kikker (kikke), koekje (koeka), hallo, doei, dag, mauw (is poes), koe, lopen, yoghurt (ogu). Ze brabbelt ook veel in haar eigen taaltje. Dan praat ze ook echt tegen je. Dan zeg ik zo van Oja is dat zo? 🤣

één maand geleden

Reactie op LD86

Al best veel! Lijst is lang, maar in ieder geval deze woordjes: vogel (gog ...
Oja iewl zegt ze ook als iets op de grond valt 😅

één maand geleden

Mijn dochter praat inmiddels echt bizar veel. Zo gezellig! Ook ‘handige’ woorden, zoals hand, tillen, draaien, kom, happie, meer, helpie (als ze hulp nodig heeft, zo lief🥺), zitten, buiten, schoenen en nog veel meer. Ze zet haar taal inmiddels echt steeds vaker functioneel in. Voor haar én ons fijn. En daarnaast probeert ze nu letterlijk élk woord na te zeggen. Echt een super gezellige fase 🥰

één maand geleden

Ohhh en wat ik ook zo grappig en schattig vind is dat ze uit zichzelf ‘hallooooo’ zegt. En ook soms begint te reageren op (simpele) vragen, zoals “welke juf was er?” en dan zegt de de naam van dr juf 🫶🏽

één maand geleden

Hier al erg veel, altijd al veel met praten en lichaamstaal bezig geweest we horen zo de hele dag ‘mamaaaaa’ ‘papaaaaa’ & oma, jo, baby, konijn, die, ‘ohhneee’ , aohh, en vooral ook NEE, ja , die, lekker, aapie, eten, en nog wat meer. Aan de ene kant heel fijn hoe ze met ons communiceert aan de andere kant weet ze ook precies wanneer ze wat moet gebruiken om het voorelkaar te krijgen

één maand geleden

Onze zoon praat nog niet echt. Wel veel geluidjes en gebaren met zijn handjes. Maar wat hij nu heeft geleerd is echt het schattigste ooit: hij doet een wolvengeluid ‘a-whooooo’ en doet daarbij zijn hoofd naar achter 🥰

één maand geleden

Heel veel dierengeluiden (duifje roekoe is favo op moment), papa, mama, oma, opa, namen van ooms en tantes, mama toe, mama helpen, bed, bam, dikke dikke kee :), kangaroe, bal, goal, glijbaan, spat spat, nijntje, Teun, vroem vroem, eten, drinken, jam jam, bloem, boom, slak, wolk, hond, poes, haar eigen naam

één maand geleden

Papa, kijk eens (maar klinkt meer als oddish) , af af (is een hond) en lekke is lekker