13 Reacties

één jaar geleden

Ik heb dit niet, maar zou het ook niet mijn huisarts vragen. Misschien toch een afspraak maken? En misschien is er ook wel niets anders dan een pil met deze bijwerkingen. Ik ben me aant verdiepen in de koperspiraal.

één jaar geleden

Wat vervelend dat je huisarts het niet oppakt.... zelf gebruik ik de Zoely, deze bevalt mij goed. Hierin wordt gebruik gemaakt van identieke hormonen die je zelf ook hebt. Even googlen😉. Succes, hopelijk kom je er uit!

één jaar geleden

Reactie op Melaniejochem

Ik heb dit niet, maar zou het ook niet mijn huisarts vragen. Misschien toch ...
Vervelend dat de pik niet bevalt! Helaas had ik precies hetzelfde. Sinds mijn 14de de combinatiepil geslikt en veel last gehad van moodswings en brainfog. Voorafgaand aan mijn zwangerschap een half jaar geen hormonale anticonceptie gebruikt, maar gebruik gemaakt van Daysy (temperaturen in de ochtend). En wauw, wat merkte ik een verschil in hoe ik mij voelde! Wel ongepland zwanger geworden, dus 12 weken na de bevalling heb ik een koperspiraal laten plaatsen. Helaas niet zaligmakend, want ik heb echt last van hele zware menstruaties, voel hem zitten tijdens de seks en gedurende de hele maand pijn in mijn onderbuik en onderrug. Ook ineens na 1,5 maand last van spotting, terwijl ik dat in het begin niet had. Een koperspiraal heeft dus wel degelijk effect op je hormoonhuishouding, ondanks dat huisartsen etc zeggen dat het niet zo is. Volgens mij volgt uit wetenschappelijk onderzoek dat vrijwel elke vrouw na jaren gebruik van een koperspiraal een kopervergiftiging ontwikkelt. Ik twijfel er dus alweer over om hem te laten verwijderen en inderdaad een pil zoals de Zoely te proberen! Mijn tip is dus: lees je heel goed in op verschillende websites en ga inderdaad dat gesprek aan met je huisarts! En als hij er geen zin in heeft, gewoon een afspraak bij een andere (vrouwelijke) huisarts inplannen, want het is heel normaal dat zij voor dit soort zaken de tijd nemen. Wellicht nog de mogelijkheid om dit gesprek bij je voormalige verkoskundigenpraktijk aan te gaan? Heel veel succes en laat ons weten hoe het met je gaat en waarvoor je hebt gekozen!😊🌸

één jaar geleden

Ik kan voor anticonceptie bij mijn verloskundige terecht. Heb vorige week een heel fijn gesprek gehad. Alle voor en tegens van verschillende vormen van anticonceptie besproken en uiteindelijk de keuze gemaakt voor de mirena spiraal. Deze moet nog gezet worden dus heb nog geen ervaring hoe die bevalt. Maar omdat deze veel minder hormonen afgeeft en niet in je bloedbaan terecht kom schijnt dat je hierdoor minder last van bijwerkingen hebt. Dus ben benieuwd!

één jaar geleden

Ik denk dat dit te maken heeft dat de verzekering alleen deze pil vergoed? Zou dat het kunnen zijn?

één jaar geleden

Jahoor dit komt vaak voor! Wij vrouwen worden absoluut niet serieus genomen als het gaat ok bijwerkingen van hormonale anticonceptie.. ik zou lekker zelf op onderzoek uit gaan

één jaar geleden

Ik heb ook al vrij vroeg de pil gekregen genaamd microgynon 30, nadat ik in 2022 ben gestopt met de pil om zwanger te worden, merkte mijn man, omgeving en ikzelf dat ik een hele andere karakter kreeg. Tijdens gebruik van de pil had ik veel last van rare dromen tot in paniek raken aan toe, een heel slecht humeur, kon vrij weinig hebben en ga zo maar door. Ik ben het gesprek aangegaan met mijn gynaecoloog en met mijn huisarts, ze stelde de mirena spiraal voor omdat er vrij weinig hormonen in zouden zitten of de minipil deze zal 1 hormoon bevatten in tegenstelling tot de microgynon. Ik heb nu ruim 5maand geleden gekozen voor de minipil, genaamd Zarelle. In overleg met de huisarts hebben we besloten eerst 3 maanden aan te kijken hoe het bevalt. Vrijwel vanaf het begin af aan voel ik mij stukken beter, ben ik nog mijzelf in de zin zoals zonder anticonceptie zegmaar. Enige nadeel is dat ik soms wat bruine afscheiding krijg op onverwachte momenten maar dit was gebruikelijk. Tevens heb ik morgen een persoonlijk gesprek bij de huisarts om te kijken hoe het gaat, hoe het bevalt enz Ik vind het raar dat de huisarts jou in deze zin niet serieus neemt om zo maar te zeggen. Het lijkt mij juist dat ze er voor dit soort zaken er voor je zijn. Misschien dat je het met de verloskundige praktijk het alsnog kan bespreken of met een gynaecoloog in het ziekenhuis bijvoorbeeld.

één jaar geleden

Wow aan al deze reacties te zien ligt het toch echt niet aan mij! Ik had de huisarts nog een bericht gestuurd maar ook niks meer terug gehad ik ga er morgen maar weer achter aanbellen! Die Zoely klinkt voor mij idd ook interessant wie weet is dat wel een optie! Een spiraaltje vind ik gewoon geen fijn idee en ik ken al 2 meiden die door een verkeerde plaatsing zijn zwanger geraakt! 😅 en daar moet ik nu na de tweede echt niet meer aan denken!! Als morgen de huisarts niet helpt dan ga ik kijken of ik bij een andere terecht kan! Toen ik vroeger bij mijn huisarts in mijn geboorte stad kwam waren ze altijd zo behulpzaam maar ik heb het gevoel dat ze het hier gewoon allemaal niet aan kunnen dus maar afwimpelen.

één jaar geleden

Nee dit is wel heel raar inderdaad. Ik heb na mijn zwangerschap aangegeven ook een andere pil te willen en deze heb ik dan ook gekregen om te testen. Misschien overstappen van huisarts?

één jaar geleden

Ik heb door mijn verloskundige een spiraal laten zetten, 12 weken na de zwangerschap. Misschien kun je je verloskundige om advies etc vragen? In elk geval is dit “gedrag” van je huisarts niet normaal, en zeer patiënt onvriendelijk. Als ik jou was, zou ik ze dat ook terug geven…. Succes!

één jaar geleden

Dus vandaag weer contact gehad ditmaal via de telefoon, het bleef maar een vaag gesprek waarin het echt als eenrichtings verkeer klonk en het komt er uiteindelijk op neer dat ik eerst nog een 3e optie moet proberen de Ethinylestradiol/gestodeen pil. En als dat niet bevalt er dan pas met moeite wordt verder keken. Alle anderen pillen die ik suggereerde zoals de Zoely bijv omdat hier meerdere keren werd genoemd kende ze niet of wilde ze niet voorschrijven ivm met de bijwerkingen. Nog steeds een vreemd verhaal omdat er zoveel pillen zijn en ik niet het idee heb dat dit zo moeilijk moet gaan. Ze begreep mijn frustratie dus ook totaal niet. Pff we gaan het zien maar zodra ik weer naar wordt van deze pil kap ik er meteen mee!

één maand geleden

Reactie op Irene94

Wat vervelend dat je huisarts het niet oppakt.... zelf gebruik ik de Zoely, ...
Hi! Mag ik vragen of de Zoely je nog steeds goed bevalt?

één maand geleden

Reactie op olive1606

Dus vandaag weer contact gehad ditmaal via de telefoon, het bleef maar een ...
Zou als ik jou was overstappen naar een andere huisarts, zo horen ze niet met jou om te gaan.