118 Reacties

6 maanden geleden

Wij zijn net begonnen. Hij heeft broccoli gehad, bleeksellerie, banaan en mango, aardbei en watermeloen. Maar hij heeft er weinig van binnengekregen haha. Grootste succes was watermeloen. Dat ging er in als zoete koek!

6 maanden geleden

Super leuk!! Was je zenuwachtig toen je het deed? Onze kleintje kan nog niet goed rechtop zitten, ik wacht hierop als het ware. Heb je ook een EHBO cursus gevolgd? Ik vind alles best spannend en onze kleintje heeft ook al 2 tandjes beneden… die al wat gegroeid zijn

6 maanden geleden

Het was altijd mijn plan om rapley te doen. Maar ze kan echt niet goed zitten. Vanwege een verkorte nekspier zit ze heel scheef. Dus toch maar begonnen met puree. Maar zodra ze wat beter zit wil ik weer overstappen! Dus ik lees graag even mee.

6 maanden geleden

Ik wil ook graag overstappen van gepureerd naar rapley. Zoontje eet nu namelijk nauwelijks (zijn al een week of 3/4 onderweg), maar wil wel graag zijn lepel zelf in zijn mond doen en pakken. Dus ik denk dat hij misschien meer zelf wil doen. Het probleem is alleen dat hij nog niet kan zitten. Wel met ondersteuning maar praktisch is dat niet natuurlijk. Hoe pakken jullie dit aan?

6 maanden geleden

Wij zijn met Rapley bezig. Het idee is dat voedsel tot 1 jaar eigenlijk nog voor de fun is. De eerste week tot twee zal een baby nog niet bijten en kauwen, dit moet eerst 'geleerd' worden door de brein. Het kokhalsreflex zit erg naar voren bij babies, en als er stukjes eten komen, worden deze door dit reflex weer naar voren gegooid zodat de baby gaat kauwen en er speeksel op het voedsel komt (speeksel zorgt ervoor dat eten daadwerkelijk opgenomen wordt door het lichaam, dit mis je dus snel bij purees. Speeksel start de spijsvertering op). De eerste weken zal de baby dus weinig tot niks binnenkrijgen, maar het idee is dat ze ermee kunnen spelen en zodoende een goede relatie met voedsel opbouwen (ipv purees die dezelfde structuur hebben maar andere smaken welke ze zelf niet mogen onderzoeken). Hier al komkommer, broccoli en banaan geprobeerd. Komkommer heeft ze lekker op geknaagd en het sap opgezogen. Broccoli echt een paar mini mini stukjes, banaan werd 1 grote troep maar ze vond het wel fantastisch. Niks in dr mond beland 😂. Deze week gaan we ei (omelet in streepjes) en bloemkool proberen. Aanrader is baby led weaning boek van Gill Rapley!

6 maanden geleden

Hier al roosjes broccoli en bloemkool, wortel, broodkorstjes en appelsien gekregen. Brood en appelsien waren een hit hier en nog steeds. Appelsien is ivm zijn onrijpe darmen en hopelijk kunnen afbouwen met de movicol ipv telkens te moeten verhogen. Was tipje van de kinderarts.

6 maanden geleden

Wij zijn ook gestart met de Rapley, ze is nu 5,5 maand maar echt toe aan eten. Wel houden wij in gedachten dat eten voor de fun is! Ze zit bij ons rechtop op schoot want ze is nog wat te klein voor de kinderstoel. Het ziet er misschien wat spannend uit bij het kokhalzen maar daardoor komen er wel kleine stukjes weer terug uit de mond. De banaan ging er goed in (stuk af gesneden en schil er een stukje om gelaten als ‘handvat’)

6 maanden geleden

Reactie op Lindsaytje

Hier al roosjes broccoli en bloemkool, wortel, broodkorstjes en appelsien ...
Huh brood met appelsien? Laat je het brood dan weken? En waarom is het voor de darmpjes?

6 maanden geleden

Reactie op Marjoooo

Wij zijn met Rapley bezig. Het idee is dat voedsel tot 1 jaar eigenlijk nog ...
Probleem is hier dat als ze gaat kokhalzen ze daarna niet meer wil, want ze vind de ervaring niet leuk. Hoe ga je daarmee om?🙈

6 maanden geleden

Hier ook begonnen! Ik geef af en toe ook een puree maar dit laat ik haar dan zelf proberen te eten met een baby lepeltje. Ondertussen hebben we al geprobeerd: aardappel, tomaat, boontjes, komkommer, avocado, aardbeien, banaan, mango, brood😄 echt van alles. Ze sabbelt op van alles maar eet het niet echt op. Heel normaal natuurlijk! Op de opvang krijgt ze wel puree. Daar doen ze niet aan Rapley wat ik begrijp! Ik bekijk altijd de app solid starts hoe ik het moet serveren. Vind het soms best spannend maar ze heeft nog niet echt iets afgebeten (ze heeft ook nog geen tanden) dus ze heeft ook nog niet echt gekokhalsd 🙈

6 maanden geleden

Reactie op MelVG

Huh brood met appelsien? Laat je het brood dan weken? En waarom is het voor ...
Nee nee hoor 😀 ik bedoelde het appart. De broodkorstjes krijgt hij zo en dit gaat goed spugt wel bijna allesbterug uit maar het gaat om het idee en de appelsien als ik er eet snij ik een schijfje in stukjes zodat ik een driegoekje heb en krijgt hij het in zijn handjes en dan zuigt hij al de sap eruit. Mijn kindje kan nooit zelfstandig naar het grote toilet zeg maar stopt heel rap op al vanaf het begin zijn we pas achtergekomen toen hij stoelgang begon over te geven sindsdien krijgt hij movicol maar is wel zo dat we standaard nu 1 volledig zakje moeten geven per dag en als hij dan nog 5dagen geen stoelgang heeft gedaan moeten we naar 3 a 4 zakjes op een dag gaan en dit dan 6a7 dagen lang tot hij stoelgang maakt wat dan ook kei hard is als het er dan uitkomt. Dus had de kinderarts de tip van appelsien te geven puur want dat zou helpen om zijn darmpjes aan het werk te zetten en zo vlotter stoelgang te kunnen maken ipv telkens te moeten ophogen van de movicol want dit mag je normaal pas geven als een kind pas 2jaar is en niet aan een zuigeling. Mijn zoontje krijgt het al van toen hij 2maand oud was gecorrigeerd pas 1 maand oud en is er nu 6maand oud gecorrigeerd 5maand oud.

6 maanden geleden

En wij volgen eigenlijk niet echt iets en als ik wil weten hoe aan te bieden kijk ik op de solid starts app niet dat ik er veel van versta kijk eigenlijk vooral naar de filmpjes want ik en engels gaan niet samen. Mijn zoontje kokhalst ook nog super veel en is nog niet klaar eigenlijk voor vast voedsel kan ook nog niet zitten zonder steun van ons of in de relax waarvan leuning dan rechter staat niet liggend das gevaarlijk dus nu krijgt hij enkel broodkorst en af en toe sinaasappel om op te zuigen sabbelen.

6 maanden geleden

Wij zijn 2 weken geleden begonnen. Soorten: wortel, zoete aardappel, bloemkool, banaan, watermeloen, komkommer, bleekselderij, kwark, broodkorst en haverknabbels. Hij is tot nu toe enthousiast over de smaken en vindt het leuk om lekker te kliederen. Hij eet het nog niet op.

6 maanden geleden

Ik ga volgende week beginnen! Bij mijn oudste ook zo gedaan. Het was leuk, een dikke bende en vermoeiend tegelijk😂 zin in

6 maanden geleden

Reactie op MelVG

Probleem is hier dat als ze gaat kokhalzen ze daarna niet meer wil, want ze ...
De kokhals reflex schuift naarmate je kindje ouder wordt verder naar achteren. Hierdoor gaat het steeds makkelijker met eten. Daarnaast worden ze er ook gewoon beter in. Dus vooral door doen zoals je nu doet en verder veel geduld

6 maanden geleden

Reactie op MelVG

Probleem is hier dat als ze gaat kokhalzen ze daarna niet meer wil, want ze ...
Oh dat is lastig ja, wij reageren altijd wel enthousiast als hij kokhalst, omdat ie daarmee goed leert, misschien dat dat helpt met haar ervaring ervan?

6 maanden geleden

Ik wil vanaf volgende week ook beginnen met rapley. Met m’n oudste zoontje vanaf 4 maanden groente en daarna fruit gegeven, altijd in puree en is nu niet de beste eter (eet nog steeds gepureerd z’n avondeten, overdag wel alles). Mijn vraag is wel: hoe geef je pindakaas? Van ei kan je nog iets maken qua omelet of scrambled

6 maanden geleden

Yes een week geleden ongeveer begonnen. Nu avocado, zoete aardappel, yoghurt, banaan, ei en aardappel geprobeerd. Tot nu toe lijkt zoete aardappel favoriet. Zoontje moet erg wennen maar vindt het concept eten geweldig haha. Iedere dag merk ik dat grijpen makkelijker wordt en dat ‘ie enthousiaster wordt. Zo leuk om te zien. Wel erg spannend allemaal trouwens, dat kokhalsen.

6 maanden geleden

Reactie op onsbeertje

Ik wil vanaf volgende week ook beginnen met rapley. Met m’n oudste zoontje ...
Pindakaas doe ik voor nu nog apart, ik doe wat aan een lepeltje en leg dat voor haar neer. Vindt ze geweldig! Als je smaken al wilt mengen kun je ook wat pindakaas op een stukje broccoli (bijv) smeren.

6 maanden geleden

Reactie op Krstn

Yes een week geleden ongeveer begonnen. Nu avocado, zoete aardappel, yoghur ...
Leuk en spannend hè! Hier pas net zes maanden oud dus nog weinig geprobeerd, maar fantastisch om te zien hoe snel ze zich ook op dit gebied ontwikkelen. Bij oudste dochter van nu dit ook gedaan, die eet nog steeds het liefst met haar hanen 😅